Kirjoittaja Aihe: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia  (Luettu 3228 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« : Tammikuu 02, 2018, 12:44:07 ip »
Norja on laittanut kovan veron muunmuassa Guzzin eräille malleille kuten Audace joka tupruttaa hiilidioksidia 214 grammaa kilometrille.
http://www.fema-online.eu/website/index.php/2017/06/22/new-norwegian-tax-scheme/

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2018, 14:36:26 ip »
Italo onkin suhtautunut polttoaineenkulutukseen malleissaan aika vaihtelevasti ja melko suurpiirteisesti kun vertaa vaikka saksalaisiin ja japanialaisiin. Stelvio, Quota ja myös Pegaso ovat juoppoja mutta taas Norge ja California 1100:t ottivat kohtuudella ja Calit jopa nuukasti varsinkin hieman viritetty Titanium. Luulisi päästöjen mukaan verotettaessa kiinnitettävän huomiota myös tuohon. Samalla kasvaa toimintamatka.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2018, 15:06:15 ip »
Mulla Quota Mille oli erittäin pieniruokainen. Jos vähemmän olisi kuluttanut niin olisi pitänyt pelätä konevauriota. Alle viiden litran sadalle kulki se.

Itsellä on 1400 Cali Euro3-versio. Arvatenkin viimeinen joka on Suomessa myyty. Sen jälkeen vain Euro4-malleja. Euro3 on helppo erottaa Euro4-malleista ulkoisesti.
Norjassa ovat ilmeisesti tehneet mittaukset uusiksi. Euro4-malli ei virallisesti päästä noin paljoa kasvihuonekaasua.

Minun on helppo uskoa että Euro4-mallin Audace kuluttaa paljon ja siksi myös paljon tuuppaa hiilidioksidia uloskin. Niin teki aluksi minunkin Californiani. Kulutus sadalle pyöri 7 - 8 litran tietämissä. En ollut yllättynyt ja oli jo tiedossa miten kulutusta voi pudottaa pari litraa sadalle niin että kuljettaja ei asiaa huomaa. Toki nyt oli sama säätäjä kuin kuskikin.

Vaikka saavutukset ovat jo varsin tyydyttäviä niin prosessi jatkuu edelleen. Moottorinohjaukseen ei ole kajottu vielä lainkaan. Siihen paneudun ehkä jo lähitulevaisuudessa. Mutta moottorinohjauksen anturointiin on tehty muutoksia ja muutamiin muihinkin kulutukseen merkittävästi vaikuttaviin kohteisiin.
Lisäksi pyörä on varustettu lisämittarein joista voi seurata erinäisiä toimintoja ajon aikana.

Toistaiseksi kulutus pyörii, olosuhteista ja ajotavasta riippuen, 5,5 ja 6.8 litran välissä sadalle. Tankkausväli on pidentynyt merkittävästi. Ilmanvastus omassa pyörässäni on melko suuri koska tuulenohjaimia on etupäässä useita kappaleita, sivu- ja takalaukut lisäksi ja pyörän painokin on lisääntynyt useiden lisävarusteiden vuoksi merkittävästi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2018, 15:55:02 ip »
Tuo pyörien kulutus on kyllä saanut olla ihan tutkan alla. Eihän siihen mitään oikeaa perustetta voi olla, että alle litraiset pyörät kuluttavat kuuttakin litraa. Siis saman, kuin vajaa pari litrainen auto kaikkine koreineen ja herkkuineen. Ei taida kuin japanilaiset rivikoneet olla oikeasti pihejä.
Edes suorituskyvyllä ei voi paukutella; esim ison Calin 1400cc kone antaa n.90-95 heppaa pihalle. Samaan on päässyt tavallisella Opel Astralla kohta jo 20 vuotta ja jopa pienemmällä keskikulutuksella..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2018, 16:18:22 ip »
Mutta eipä tule typen oksideja kun seos on rikas. Noxeja pidetään pahempina myrkkyinä kuin CO2.
California 1400:sen kohdalla polttoainetta kuluu että kaukana pytyistä olevat kaksi katalysaattoria saavat polttoainetta riittävästi. Kokeilen vielä vaimentimilla joissa ei ole moista kapinetta miten käy päästöille. Mutta se edellyttää että pääsen säätämään moottorinohjausta ja sen säätöohjelma on vielä "in progress".
Lainaus
Calin 1400cc kone antaa n.90-95 heppaa pihalle. Samaan on päässyt tavallisella Opel Astralla kohta jo 20 vuotta ja jopa pienemmällä keskikulutuksella..
Eipä ole vanhat Astrat nenille hyppineet. Katoavat varsin pian horisontin taakse jos niin haluan.

Nojoo, kysymys on myös teho-paino suhteesta. Auto ei vain kiihdy kuten mp. Auton eduksi voidaan laskea hyvä ilmanvastuskerroin. Kattamattomalla moottoripyörällä se on samaa tasoa kuin pakettiautolla. Katetulla vain hieman vähemmän.

Itselläni on ollut vakiokuntoisia Guzzeja 650 - 1400cc väliltä lukuisia. 1100 koneet ovat parhaimmillaan varsin kyvykkäitä mutta jos lujaa haluaa ajaa niin ei enää paukut oikein riitä. Mikään Guzzeistani ei ole oikeasti kulkenut todella kovaa. Huiput useimmilla loppuvat 200 km/h vaiheilla. Siitä ylöspäin on jo houkuteltava.

(Kerrottakoon että on kokemusta myös huomattavasti kovempaa kulkevista vehkeistä mutta ne ovat olleet eri merkkisiä mutta samasta maasta. Jos sillä on merkitystä. -70 luvun alusta on kaikenlaista tullut testattua. Vielä ei ole mielenkiinto vaimennut vaikka kyvyt ovat.)

Piristämilläni pyörillä on ollut, pääosin, tavoitteena kiihtyvyys eikä niinkään kova vauhti.

Kulutuksesta: vaikka paperilla on että täyttää normit testeissä niin totuus tuotantomalleissa voi olla kovastikin erilainen. Toisaalta: bensiiniä on saanut ostaa varsin vapaasti ja rajoittamattomasti.

Itse ajan mieluimmin matka-ajoa. Nyt jo rouvan kanssa suunnitellaan että minne päin suvella tehdään reissua. Matka-ajossa tankkausväli on merkittävin seikka. Ei se kuinka paljon polttoainetta kuluu. Toki pieni kulutus on eduksi.

Ajoinpa tuossa taannoin toisenmerkkistä pyörää jossa oli ilmoitettu alhainen kulutus eduksi. Etuhan se. Rahat riittävät paremmin. Mutta kyllä oli melkoinen lapanen ajossa. Ja minä sentään vertailen Guzzeihini. Myyjä oli toki ajan tasalla: tarjosi muutossarjaa ja siihen kuuluvaa lisärikastinlaitetta. Niillä kuulemma kulkee.
Calin 1400cc kone antaa n.90-95 heppaa pihalle.
Mutta aina voi tehdä niin kuin haluaa. Voi vaihtaa merkkiä jos haluaa tehoa tai ostaa virityssarjan. Jos ei osaa säätää itse.

Vain hyvin harva on tullut kysymään minulta miten pienennetään kulutusta. Ylivoimaisesti eniten pyydetään niksiä miten kulkisi kovempaa.
Kaikki käyttämäni konstit on luettavissa blogistani. Vähentävät ja lisäävät. Niitä joita en ole julkaissut ovat keskentekoisia tai eivät vielä tulleet pieneen mieleeni.

Edellä olevasta olen päätellyt: motoristi haluaa enemmän polttoaineen kulutusta. Ei savua ilman tulta.
Suurin osa motoristeista valittaa että ei kulje.

Paras kompromissi on parantaa hyötysuhdetta. Se vain on varsin hankala tie kun nykyään edes ei saisi muuttaa mitään. Lain mukaan.

Antakaa anteeksi. Edellä oleva on kirjoitettu pitkälti baarikierroksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2018, 21:26:10 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« Vastaus #5 : Tammikuu 02, 2018, 21:36:32 ip »
Juupajoen juu. Se Astra vs California vertailu siis moottorin suorituskyvyn suhteen. Jos se Astran moottori riuhtoisi vaan sitä 400 kiloa mennessään, kulkisi se ihan samalla tavalla kuin Cali. Todennäköisesti pienemmällä kulutuksellakin.
Mutta jokinhan tässä yhtälössä on väärin, kun auto painaa yli tonnin ja samalla moottorin suorituskyvyllä puksuttelee sekalaisessa ajossa kulutuksessa alle puolet painavan mopon kanssa. Sekä ajossa ei tarvitse miettiä ilmanvastus tai, sen merkitys kasvaa vasta motarivauhdeissa.
Ilmeisesti kyse on lähinnä päästövaatimusten perässä tulosta. Ei ole ollut tarvetta hipistellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2018, 21:40:24 ip »
Lainaus
Sekä ajossa ei tarvitse miettiä ilmanvastus tai, sen merkitys kasvaa vasta motarivauhdeissa.
Ilmeisesti kyse on lähinnä päästövaatimusten perässä tulosta. Ei ole ollut tarvetta hipistellä.

Olemme aika lailla samoilla linjoilla.
Minä sitten hipistelen harrastuksekseni. Ehkäpä vielä tyhmyydessäni julkaisen tavat ja tulokset.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2018, 21:46:27 ip »
Lainaus
introduce a CO2 component in the registration tax for motorcycles
Mahtaako tulla Norjassa vain silloin kertaluontoisesti, kun pyörä rekisteröidään ensimmäisen kerran (käyttöönotto)? Vai käyttömaksu rekisterissä olevasta pyörästä, päästön mukaan per kuukausi?  Tuossa se on tehokas ohjauskeino samaan tapaan kuin alkoholin, tupakan ja terveydelle haitalliseksi todistettujen elintarvikkeiden kohdalla.  Jos sattuu "sopivat" puolueet hallitukseen, kohta lie meilläkin 100€/kk lisämaksu siitä, että omistaa saastuttavan moottoripyörän... Eroon ei pääse kun romutustodistuksella...

Lainaus
On kaikenlaista tullut testattua vielä ei ole mielenkiinto vaimennut
Noni, terve mies !
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Osa uusista Guzzi-malleista kovin saastuttavia
« Vastaus #8 : Tammikuu 02, 2018, 22:00:21 ip »
Voipi olla kertaluonteinen. Lontoossahan esim on niitä tietulleja keskustaan pyrkiville ja ilmeisesti aivan ytimessä polttomoottorivehkeillä kokokielto(?). Norjan tiestöllisen rakenteen vuoksi ei varmaa mahdollista toteuttaa.
Mutta tuo että päästötaso merkitään rekisteriotteeseen antaa kyllä vaikka jatkuvan verotuksen mahdollisuuden.
Hyvä pyörä, parempi mieli.