Kirjoittaja Aihe: Venttiilin säätökruuvi poikki  (Luettu 3394 kertaa)

PetriV

  • Viestejä: 23
Venttiilin säätökruuvi poikki
« : Heinäkuu 06, 2017, 22:08:23 ip »
Alakas venttiilikoneisto pitämään kovaa ääntä, siis jopa guzzistin korvaan. Perhana säätökruuvi poikki, ei oo tainnu kauheen usein tullu vastaan. En saanu/osannu liittää kännyllä kuvaa.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Venttiilin säätökruuvi poikki
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2017, 22:18:30 ip »
Mistä kohdasta? Lukitusmutterin puolelta vai tönärin puolelta?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Venttiilin säätökruuvi poikki
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2017, 22:23:28 ip »
Riippuu hieman mallista millainen ruuvi ja koko. Tyypillisesti kuitenkin hienokierreruuveja joissa mutterit lukituksena. Katkenneeseen en ole vielä törmännyt. Kierteettömään ruuviin ja kierteettömään keinuvipuun kylläkin.
Onko ruuvi katkennut keinuvivun ylä- vai alapuolelta? Onko pyörän mallista havaintoa että etsisi varaosakuvan? Missä se jämäpätkä seikkailee?

Itse säätelin Heinon huollon jäljiltä venttiileitä pienemmälle välykselle muutaman kympän verran niin totesin että 8v-koneessa on melkoisen hoikat ruuvit ja tiuha kierre. Helppo vääntää ainakin kierteet p**kaksi.

PetriV

  • Viestejä: 23
Vs: Venttiilin säätökruuvi poikki
« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2017, 08:46:54 ap »
Lukitusmutterin puolelta, muttei päässy karkuun, vaikka jonku aikaa pitikin pahaa ääntä.
Juuri ja juuri 110 tonnia ajettu laite(Norge), kunhan ei tulisi tavaksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Venttiilin säätökruuvi poikki
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2017, 08:53:27 ap »
Jossain vaiheessa vedetty lukitus apinamomenttiin. Tuossa tiheänousuisessa maltillisellakin momentilla tulee kova veto kierteeseen. Onhan niitä mahdollisesti noihin kilometreihin jo muutaman kerran säädetty.
Omassa pikkulohkossa oli huono satsi säätöruuveja ja ne syöpyivät venttiilin päästä montulle. Kerran alkoi kalkattaa muuten ja oli lukitusmutteri ruuvautunut irti! onneksi mutteri köllötteli yhä yläkerrassa, eikä ollut päässyt kiertoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Venttiilin säätökruuvi poikki
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2017, 09:40:38 ap »
Lainaus
vedetty lukitus apinamomenttiin
Tässä kohtaa aina pelkään... missään en muista koskaan nähneeni momenttia?  Pitää vetää "musta tuntuu" ja kun on tiheä nousu ja paikat hyvin öljyssä... Olisiko selkeää ohjetta...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Venttiilin säätökruuvi poikki
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2017, 11:29:21 ap »
Momenttiarvon antaminen venttiilinsäätöruuveille lienisi ongelmallista tyypillisestä momenttiavaintekniikasta johtuen. Toki sellaisenkin voisi valmistaa ja varmaan sellainen jo jossain on olemassakin. Tarvitaan lenkkipää ja siihen laukeava momenttivarsi. Mutta käden levyisessä avaimen pituudessa tulisi jo uskon puute: eihän se voi olla noin löysällä.

Kaveri joka alumiinivanteisia kesäpyöriä autoonsa laittoi: veti pultit kiinni pulttipyssyllä ja sitten perään momenttiavaimella ja kun joka ruuvin kohdalla naksahti niin oli tyytyväinen. Hän oli ymmärtänyt ohjeen niin että momenttiarvo on vain minimimomentti ja kunhan sen ylitti niin asia olisi kunnossa. Täysin vannevalmistajan ohjeiden vastaisesti oli ymmärtänyt.

Kyllä venttiilin säätöruuvin mutteriinkin löytyy koon ja materiaalin mukaan momenttiarvo. Täällä mökillä ei vain netti ole riittävän vauhdikas että löytäisin kohtuuajassa asiaa valaisevan taulukon. Hienokierteen momenttiarvo on alhaisempi vastaavaan vakiokierteiseen verrattuna että saavutettaisiin sama kireys. 

Säätöruuvin lukitusmutterin kireys ei ole suuri. Koska sen ei tarvitse olla. Itsekseen avautuneista säätöruuveista tai niiden muttereista en ole kuullut. Tyypillisesti kyseiset lukitusmutterit ovat kierretty todella tiukalle tarpeettomasti. Olosuhteet ruuville ja mutterille ovat täydelliset: jatkuva öljyvoitelu ja vain yksi tehtävä.

Eri mallisissa Guzzeissa on erilaisia venttiilikoneistoja. Pääosin ruuvisäätöisiä. Yhtä hyvin voisi olla automaattisäätöisetkin joita Guzzilla on ollut tuotannossa menneinä vuosina.

Pikkulohkoisissa ja isolohkoisissa 8v-malleissa on säätöruuvit venttiilien yläpuolella. 2V malleissa keinuvipujen työntötangon puoleisessa päässä. 8v-malleissa ruuvit ovat erinomaisen hennot. Kierre lienee 5 mm hienokierre ja mutterin avainkoko 8 mm. Kovanäppinen vääntää kyseisestä ruuvista tai mutterista kierteet rikki liki huomaamatta. Ruuvin avainkoko on 1200 ja 1400 malleissa 3 mm kuusiokolo. Vanhemmissa malleissa ruuvin ja mutterin koot ovat huomattavasti isommat. Myös avainkoot.