Kirjoittaja Aihe: Stelvion keväthuoltoa ´17  (Luettu 6428 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
« Vastaus #15 : Kesäkuu 02, 2017, 08:42:00 ap »
Klemmarit on sen verran tiukalla ja vielä teräväreunaisetkin, etten oikein usko letkun pujahtavan niiden läpi. On ne joka tapauksessa siellä nyt muutaman vuoden pysyneet. Jos sen tekevät, niin letku joutuu luistamaan sekä nippelin päältä, että klemmarin alta, joten aika pehmeäksi limaksi sen täytyy silloin mennä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
« Vastaus #16 : Kesäkuu 02, 2017, 08:47:54 ap »
Niitä paksumpia letkuja on pullahdellut klemmarin alta. Pehmiää ja paine työntää pois. Mutta jos on joku oikeasti toimiva letku, niin ratkaisusi on varmaan erittäinkin hyvä varmistus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 861
Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
« Vastaus #17 : Kesäkuu 02, 2017, 18:27:22 ip »

Muistelen, että se Gatesin nimenomaan tankin sisälle tarkoitettu letku murtui klemmarin vierestä. Syynä oli todennäköisesti se, että kun asensin letkun, kiristin klemmarin turhankin tiukkaan ja kun letku paisui polttoaineen vaikutuksesta, alkoi klemmari tärinän vaikutuksesta pikkuhiljaa leikkaamaan letkua, kunnes letku murtui. Se oli muuten ihan kunnossa. Mietinkin silloin, että olin tehnyt letkua asentaessani kolme virhettä: 1. Olin käyttänyt suorareunaisia klemmareita pyöristettyjen sijaan. 2. olin kiristänyt letkun periaatteella; "pikkusen vielä - vielä vähän - uskaltaisko ihan pikkusen vielä - ettei vaan klemmari korkkaa(huh, jännää)  - vielä puoli kierrosta - nyt ei kyllä enää uskalla - kyyyllä sitä vielä kärsii(silmät ummessa) 1/4 kierrosta- jeee, nyt on tosi tiukalla!"= klemmari meni huitsin tiukalle.  3. edellisiin liittyen, en ollut turvottanut letkua ennakkoon bensassa..jos olisin, en olisi vetänyt klemmareita ehkä liian tiukalle, ja olisin voinut kenties nähdä suorareunaisen klemmarin leikkaamisriskin. Ehkä tämä oli se suurin virhe.
 
No, päätin kuitenkin etsiä vaihtoehtoa netistä, ja sehän löytyi. Ko. pa12 letku sisältää kaikki ne ominaisuudet, mitkä kumoaa nuo edellä mainitut riskit. Ei minkäänlaisia muodonmuutoksia bensan seassa(no, varmaan mikroskooppisia kuitenkin). Ei siis kutistu, ei turpoa. Voi käyttää suorareunaisia tai pyöristettyjä klemmareita. Helppo kiristää klemmarit sopivalle kireydelle. Jos kiristys on mennyt liian kireälle, silloin klemmari on pettänyt. Klemmarit eivät tarvitse lisävarmistuksia, koska letku ei liiku mihinkään sen jälkeen, kun se on kiristetty paikoilleen. Lisäksi haitariletku on haitariletku, ja se menee siistille mutkalle antaen ainakin mielen rauhan, kun se ei voi mitenkään lysmäytyä.

Mutta on hienoa näissä moottoripyörä asioissa, että jokainen tekee tavallaan ja jokaiselle se tapa on oikea , toimiessaan.

Jouko   

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
« Vastaus #18 : Kesäkuu 02, 2017, 18:51:11 ip »
Jos ensiasennusletku menee liisteriksi, niin uuden osan valinnan kanssa onkin hyvät neuvot tarpeen. Kertomani suodattimen vaihdon yhteydessä en uusinut letkuja, mutta huhu kertoo, että niitä on lipsahtanut pois sijoiltaan, joten tein varmistuksen, ihan kaiken varalta. Ihan vaan siksi, ettei tarvitse jossain paikassa, jonka nimessä on monta c, z ja y -kirjainta alkaa selvittää, miksi seisomme pientareella vaikka kaikki muut näyttävät ajavan. 

Jouko S

  • Viestejä: 861
Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
« Vastaus #19 : Kesäkuu 02, 2017, 19:15:13 ip »
Ihan vaan siksi, ettei tarvitse jossain paikassa, jonka nimessä on monta c, z ja y -kirjainta alkaa selvittää, miksi seisomme pientareella vaikka kaikki muut näyttävät ajavan. 
;D ;D ;D. Siinä samaisessa paikassa saattaa käydä kaikkein pahimmassa tapauksessa vielä niinkin, että liian pitkän ihmettelyn ja ohi ajavien ihailun jälkeen huomaa vaimon suun käyvän ihmeellistä tahtia, vaikkakin korvissa kuulee vaan ohi ajavien ajoneuvojen tasaisen äänen. Kyllä siinä väkisinkin hämmentyy ja alkaa miettiä, että pitikö nyt kurlata vai kuunnella tankista kurnutusta vai viserrystä. Paha on tilanne. Hyvä siihen on varautua ihan kaikin mahdollisin konstein.

Jouko