Kirjoittaja Aihe: calin vaimennin  (Luettu 3852 kertaa)

riku

  • Viestejä: 26
calin vaimennin
« : Helmikuu 10, 2017, 15:16:46 ip »
kertokaahan mulle mikä tarkoitus on calin äänenvaimentimien, siis etukäyrien välissä oljypohjan alla
olevalla yhdysputkella joka on 10 cm leveä soikean mallinen 5 cm korkea. josko tuon poistaisin niin häipyykö
osa nytkin jo vaatimattomista tehoista, vaiko lisääntyyköhän meteli. muutenhan en mokomaan koskisi mutta edellinen
omistaja asennellut sen vähän huolettomasti vaihdelaatikon öljypropun tielle, öljyn vaihtaminen hankaa ellei peräti mahdotonta.

-riku

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2017, 18:01:17 ip »
En muuten osaa sanoa, mikä merkitys, mutta mulla siinä on (Cali vm-10) lamda-anturi kiinni. Ja kyllä, on vaihteiston tyhjennyspropun tiellä, pois on otettava, jos meinaa suurinpiirtein siististi öljyt vaihtaa. Että tässä tapauksessa ainakin asentaja on ollut tehtaalla:-)

KL

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2017, 18:21:50 ip »
Käyttänette sitä vaihteiston takana olevaa proppua. Tosin oli jonkun vuoden siirtymäaika eikä takaproppua vielä ollut. Silloin on välipöntön sijainti oltava sopiva sillä tyhjennystulppa mahtuu kyllä sieltä pois ja paikoilleen. Keskipöntössä on väistö propun irrottamista varten. Tosin öljy valuu keskipönttöä myöden. Pientä sorminäppäryyttä tarvitaan.

Vaihtoehtona voi käyttää myös imuvaihtoa.

Vaihtoehtoja on silti: pakokäyrien irrotus johon tarvitaan uudet tiivisteet ja äänenvaimentimien irrotus samalla. Siinä on hyvä sitten, kun on kaikki kromiputket irti, tehdä perusteellinen puhdistus kaikille pakoputkiston osille. Ne kun ovat herkimmät osat korroosiolle.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2017, 19:43:03 ip »
Keskipönttö saattaa irrota etukäyristä niitä irroittamatta kumi/ muovivasaralla koputtelemalla, varsinkin jos liukasteet on laskettu ky tavalla laatikosta noin aiemminkin ja laitettu hieman voitelua myös putkien liitoksiin.
Itse en ymmärrä mikä pulma on propusta laskea, Cali EV-2002 ei sen suhteen ole ongelmallinen.
Eikä Jakall -99 , kuvan Stone asennuksessa sama laulu.
Jacall kuski oli myös mieltä että purettava koko putkisto, mutta päädyttiin ettei tarvitse.
Koska laatikkoöljy lasketaan kuten EV:ssäkin laatikkon takaa, joka tulee yli keskipöntön.
Kuvan Stonessa ei leveää keskipönäkkää labmdoineen ole kuten EV:ssä, mutta sama juttu.
Onko tosiaan joissain proppu muualla kuten matti mainitsee.
Noi aina auttaisi kun mainitsisi mallin ja vuosikerran..

Jaa, korjaan, olihan tuo mainittu, -2010.
Sitä paremmalla syyllä ihmettelen...

Vai olikos kyse 1400 calin ennakkoversiosta, mistä en tiedä mitään tuon osalta?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2017, 20:44:57 ip »
Sen pöntön tarkoitus on parantaa käyntiä sekä alakierrosvääntöä. Se myös vaimentaa pakoääntä. Lisäksi se lämmittää moottoria, koska se jarruttaa virtausta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

riku

  • Viestejä: 26
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2017, 20:55:57 ip »
mallihan on niinkin vanha kuin -97. kiitos vinkeistä. ja etenkin tunturi tt:le vastauksesta kysymykseen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2017, 21:05:48 ip »
Juuri niin kuin TTT sanoi. Varsinkin keskipöntön "häntäputket", mitkä jatkuvat vaimentimien sisään,
ovat alaväännön tai oikeasti ajokierrosten väännön kannalta tarpeelliset.
Sohc van Helmi.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2017, 11:48:48 ap »
Taivutettu avain vuodesta 1990 + on tullut vaihdettua korkea kantaisempi  proppu mikä helpottaa. Tavallisesta pultista pitää hiukan työstää kantaa jotta tiivisteen saa asettumaan oikein.

-KG-

Arska

  • Viestejä: 34
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2017, 22:06:56 ip »
Tuosta keskipöntöstä Calistin EV 2000:ssa.
Sen sisus on virtausteknisesti ajatellen käsittämätön. Sisäämenosta pöntön sisään jatkuu käyränä kohti toisen puolen päätyä, ja näin tietenkin toiseltakin puolen. Eikös tuo tee aina toisen puolen putkeen vastapaineen... Ja nuo pillit menee muistaakseni jonkin matkaa keskipöntönkin sisään. Mitä olen virtauksista ymmärtänyt, on hyväksi että laajennuskohta on jouhea.

Otin nuo taakse lähtevät keskipöntön huilut pois kokonaan, hitsisauman takaa leikaten. Sinne sisään jääneisiin käyriin tein vingulla sopivaan kohtaan reiät jotka on suoraan kohti vaimentajaa.

Mielestäni vääntöä on nyt enemmän perstuntumalta eikä vääntökuoppaakaan ole. Toimii mielestäni kuten pitääkin. Kone ei vaikuta tukkoiselta millään kierrosalueella kuten uutena 4000 tuntumassa. Ääni on aavistuksen matalampi sävyltään mutta ei kova kuitenkaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #9 : Toukokuu 06, 2017, 22:55:58 ip »
Ei yhtä ilman toista. Nyt moottorinohjausta säätämällä saat uusia ominaisuuksia. Vakiosäädöillä supistusten poistaminen lisää polttoaineen kulutusta mutta jos se ei haittaa niin hyvää matkaa vain.

Arska

  • Viestejä: 34
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #10 : Toukokuu 06, 2017, 23:45:15 ip »
Uutena tuo tahtoi liki 7 sataselle, ehkä ajokin oli kiihkeempää. Eikä ne tehtaan säädötkään niin justiinsa olleet läppärungoilla. Nyt tuo on 5:n tuntumassa ollut, taisi joku kerta olla allekin. Kyllä tuo ECUkin kutkuttaisi optimoida.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: calin vaimennin
« Vastaus #11 : Toukokuu 06, 2017, 23:58:51 ip »
Aika vähän tuolla keskipöntöllä on vaikutusta. Otin kokonaan pois ja ajoin vakiopöntöillä. Ei juuri eroa, vähän äänessä. Ne vakio sikarit on ne tukkoiset osat putkistossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.