Kirjoittaja Aihe: Guzzin osien maalaus  (Luettu 3744 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Guzzin osien maalaus
« : Maaliskuu 10, 2021, 22:04:50 ip »
Aika vähän on palstalla ollut keskustelua maalauksesta/pintakäsittelystä ja edellisten vaatimista pohjatöistä. Kuitenkin eri materiaalit vaativat erilaisen käsittelyn riippuen siitä minkälaiseen maalaustapaan päätyy. Itselläni on kokemusta jonkin verran märkämaalauksen ohella pulverimaalauksesta ja alumiinin eleksoinnista. On myös erilaisia tapoja toteuttaa pulverimaalaus ja tuntuu siltä että lähes jokaisella maalarilla on omansa.

Oman kokemukseni mukaan alumiiniosien pulverimaalaus ei ole onnistunut kovin hyvin, etenkään jos ensiksi laitetaan pohjamaali sekä sitten pulveri ja lakka. Tulee helposti lohkeavaa ja liian paksua tököttiä. Eloksointi puolestaan epäonnistuu jos alumiinin seassa on jotain muuta metallia kuten kuparia. Tulee kirjavaa jälkeä.

Tarkoitus on lähinnä saada kokemuksia siitä missä ja miten eri osia on onnistuneesti maalattu/maalautettu/pintakäsitelty. Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa maalata/maalauttaa ainakin tankki &lokarit, etupään alaputket, moottori, takahaarukka, perä (kiillotettu) ja joitain muita alumiiniosia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 10, 2021, 23:11:32 ip »
Joitain peltiosia olen maalauttanut menestyksekkäästi. Muoviosien maalauskin on ollut hyvää silloin kun maalari on tiennyt mitä tehdä. Myös lasikuitua olen maalauttanut menestyksekkäästi mutta hiilikuidun lakkaaminen ei ole kaikilta onnistunut ja olen joutunut hiomaan epäkurantin lakan pois. Se onkin tarkkaa hommaa. Sitten kun löytyi maalari joka on sitä tehnyt ennenkin niin hyvää jälkeä syntyi.

Tähän väliin vielä kommentti hiilikuidusta moottoripyörän katteena: oli jollain terävällä, veitsellä tai muulla raavittu pyöräni hiilikuitukate niin että kuituja oli katkeillut runsaasti. Hiilikuitua ei voi hioa koska kuiturakenteen ulkonäkö muuttuu vaan ei auttanut kuin paklata naarmut umpeen ja maalauttaa. Olisi ollut kyllä muotit käytettävissä että olisi tehnyt uudet mutta se on työläämpi ja kalliimpi vaihtoehto. Tarvitaan myös koneita joita minulla ei enää ole.

Kaatumarautoja olen pulverimaaluttanut. Mustat osat ovat onnistuneet hienosti mutta hopean väriset ei. Piti vain hioa hopeapinta rikki kunnolla ja laittaa tavallinen maali pintaan. Polttomaalaus oli hakiessa melko ok mutta myöhemmin se muuttui läikikkääksi ja lohkeili kulmista kokolailla itsekseen. Polttomaalauksen hiekkapuhallus on työlästä. Käytännössä käytän enimmäkseen alumiinisilikaattia puhallushommissa. Vanhojen kaatumarautojen uusi elämä: http://www.motomatti.fi/2016/02/california-1400-kaatumaraudat-eteen.html

Valualumiinipinnat olen antanut olla alumiinisina mutta olen ne yleensä pintakäsitellyt eri metodein. Kuten moottorin lohkot ja sylinterit sekä kannet. Aika hyvä tulee kun vanhan hapettuneen pinnan hiekkapuhaltaa kauttaaltaan pois. Sen jälkeen, heti, lasikuulalla puhaltaen pinta takaisin sileäksi. Jos ehtii hapettumaan tulee pinnasta kovaa jälleen. Nopeasti toimien tulee satiininen pinta ja ennen kuin se kerkiää hapettua eli mieluimmin ihan heti kastetaan osa etanoliin ja nostetaan kuivumaan muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi puhtaaseen paikkaan. Alumiini muodostaa oman oksidinsa kappaleen pintaan ja se on melko kestävä. Pesuaineiden kanssa pitää olla varovainen. Neutraali pesuaineen happamuus ei tummenna tai haalenna pintaa. Näin minulla on monen pyörän pintakäsittely tehty keulan, moottorin, vaihteiston ja perän osalta.

Venttiilikopat yleensä olen kiillottanut ja antanut sen jälkeen muodostua ohuen oksidikerroksen pintaan. Kestää melko hyvin ja jos tulee sävyeroja niin pinta hiotaan tai lasikuulapuhalletaan uudelleen ja kiillotetaan. Talviaikahommia. Opin näitä juttuja Valtion Lentokonetehtaalla levyseppänä työskennellessäni ja menetelmät ovat helppoja joskin työläitä. Lentokoneen maalaamaton kiiltävä pinta on työläs pitää siistinä. Sen pinnassa on puhdasta alumiinia joka on melko juoksevaa ja täyttää naarmut. Alumiinia voi myös lisätä pintaan mekaanisesti jos se on kulunut pois. Nykyään suositaankin kokonaan maalattuja lentokoneita.

Pakoputkina suosin rosterisia. Nekin jotka ovat alunperin mattapintaisia saa hiomatahnalla kiiltämään ja kiilto on syvempi kuin kromin. Tosin pakoputkiin syntyy heti käynnistyksen yhteydessä päästövärit joita itse pidän kauniina mutta onpa eräs moottoripyöräkauppa tyssännyt siihen että ostajaehdokas sanoi pyörää rääkätyn viitaten pakokäyrien päästöväreihin. Rosteri ja kromikin reagoi hapen kanssa kuumana.

Kromi on hyvin herkkä aine kiillotettavaksi. Ennen aloitusta pitää kiillotettava osa tai alue olla ehdottoman puhdas liasta ja pölystä. Muutoin kiillotusaineeseen sekoittuu likaa eikä tulekaan kiiltävää vaan mattaa. Nykykromitkin tahtovat olla kovin ohkaisia. Kromiosille ei sovi myöskään konekiilloitus vaan ihan käsipelissä. Rosteri ja alumiini tottelevat sekä käsin että koneella kiilloittamista. Alumiinin suhteen pitää tosin olla tarkka ettei sulata kiillotuslaikalla pintaa tai paina yhtä kohtaa niin pitkään ja paljoa että tulee muotovirhe. Kuten isoja suoria pintoja ja kulmia. Toisaalta pieniä kolhuja ja huokosia saa hieman rajummalla otteella piilotetuksi. Alumiinin saa kiillotuslaikalla "juoksemaan". Kauppias myy mielellään näihin toimiin tarkoitettuja hioma-aineita ja vahoja. Sekä käsi- että konekiilloitukseen.

Ehkä paras kysymys on ollut Cali 1400:sen venttiilikoppien koristekansista: missä kromautit? Sanoin että kotitallissa käsityönä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2021, 12:51:07 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #2 : Maaliskuu 11, 2021, 07:01:41 ap »
Itse olen maalannut kaikki pinnat. Koneistetussa alumiinissa pysyy kyllä maali, kun sen pinnan avaa esim 400:lla paperilla, lämmittää osan ja maalaa. Jopa tavallinen spray tarttuu ja siliää nätisti, kun sen maalaa lämmitetylle pinnalle.
Muutoin alumiiniin saa paremmin tarttumaan maalin, kun pinnassa on oksidikerros. Ei kiilloitetulla pinnalla, vaan karhennetulla.
Normaali peltiosien maalaus ei ole mitään taikuutta, huolellisuutta pohjissa ja tekee maaliliikkeen ohjeiden mukaan. Omasta pikkulohkosta maalasin viimeiseen formaattiin tankin (peltiä), sivukatteet (alumiinia) ja takalokari/katteen (lasikuitua) Mitsun oranssilla sävyllä. Oli kolmikerrosmaali ja vielä nyt kymmenen vuoden perästäkin kestää katsoa. Ainoat vauriot ovat syntyneet tinatun sauman vuodosta maalin alle yhdessä kohtaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #3 : Maaliskuu 11, 2021, 08:35:21 ap »
Mulla on lähiaikoina tarkoitus pulverimaalauttaa takahaarukka: Ajattelin teetättää sen lahtelaisessa Propinnassa, jossa hiekkapuhalluksen jälkeen pulverin alle laitetaan sinkkimaali. Tallinaapuri maalautti juuri siellä Harrikan rungon ja hienoa jälkeä tuli.

Rungon alaputket ja jalkakontrollit olen pulverimaalauttanut Tuusulassa eikä niissäkään mitään valittamista ole. Kromiosat lasikuulapuhallettiin ja alaputket hiekkapuhallettiin ennen maalausta.

Tankin, sivukoppien ja lokareiden maalaus pitäisi myös teetättää jossain. En vielä tiedä missä. Tankki on hyvässä kunnossa ja maalissa ja puna-musta väritys sopii Guzziin kuin nenä päähän, joiten siihen en haluaisi puuttua muuten kuin uutta lakkaa pintaan. Ongelma on kuitenkin logo, joka osoittaa nyt alaspäin kun olen laskenut tankin etuosaa. Pitäisi hioa pois vanha logo sekä paikkamaalata punainen väri ja laittaa uusi logo suoraan. Aikamoista näpertelyä. Ehkä kuitenkin järkevämpää kuin maalata koko tankki uudestaan samanlaiseksi.

Kiilloitettua alumiinia ei tietenkään voi maalata ilman karhennusta. Muutamia osia olen lasikuulapuhalluttanut ennen pulverimaalausta. Ennen kaikkea kiinnostaa kannattaako venttiilikoppia ja perää pulverimaalata laisinkaan? Ja kannattaako pulverimaalin alle laittaa pohjamaalia ollenkaan? Mitä maalia Guzzi käyttää tehtaalla? Uudemmissa pyörissähän kaikki nämä osat on maalattu.

Moottorin ja laatikon valualumiinin maalaukseenkin on varmasti olemassa joitain hyväksi havaittuja märkämaaleja. Mitähän nämä ovat? Niiden maalauksessa ei ole varaa tunaroida kuten Guzzi aikoinaan kun 90-luvun lopulla jotkut Californiat  tulivat tehtaalta moottorit ja laatikot maalattuna jollain mustalla lohkeilevalla mattapintaisella tökötillä. Mitähän näille on "maalipinnoille" kuuluu tänä päivänä.  :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #4 : Maaliskuu 11, 2021, 09:00:28 ap »
Ohut pulveri niissä lienee tehtaalta. Ei oikein ole kustannustehokasta maalata moottoreita kattavasti märkämaalilla.
Tiedän tapauksia, kun kiillotettujakin pintoja on maalattu pulverilla menestyneesti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #5 : Maaliskuu 11, 2021, 09:07:08 ap »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #6 : Maaliskuu 11, 2021, 09:13:43 ap »
*)mustaa

 ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2021, 09:22:46 ap »
Niinhän siinä lukee. Katsoin vain purkin kantta.  :D

Tuota maalia voisi yrittää metsästää isomman purkin.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #8 : Maaliskuu 11, 2021, 11:18:02 ap »
Mites muuten tollaset runkojen kohdat mihin tulee vaikka joku laakeri, tai akselin läpivienti tms. oletteko tukkineet jollain ettei tarpeettomasti maali mene paikkoihin minne sitä ei kuulu, vai oletteko jättäneet maalarin huoleksi jos ette itse ole maalannut? Useinkin miettinyt juuri rungon pulverimaalauksissa että miten tehdään joku takahaarukan kiinnityksen kohta missä mutteri vedetään aika kireälle siihen maalia vasten.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #9 : Maaliskuu 11, 2021, 11:24:49 ap »
Maalari ottaa siitä korvauksen. Mutta maalari saattaa myös tykätä kyttyrää, jos tekee suojauksen väärin. Laakeripesiin voi käyttää yleensä esimerkiksi pulttia ja sopivaa levyn palaa peittämään haluttu alue. Pulverissa käytetään omaa teippiä, joka kestää uunin ja jopa puhalluksen.
Yleensä maalari kyllä neuvoo, miten suojauksen saa tehdä, kun vaan kysyy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Passo Stelvio

  • Viestejä: 120
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #10 : Maaliskuu 11, 2021, 11:34:41 ap »
No juu moottorimaalia sivellin purkissa olisi kiva löytää. Spreinä kyllä on. Kai se väri on hopea matta ? Lämmönkestävää moottorimaalia ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #11 : Maaliskuu 11, 2021, 13:19:18 ip »
Muutaman rungon olen pulverimaalauttanut.
Kierrereikiin pultit mutta niin pitkät että asennuspuolella kantaan on matkaa reilusti ja toiselta puolen kierre ei saa näkyä jos kyseessä on ns läpireikä. Suojaus kannattaa tehdä jo ennen hiekkapuhallusta, tms. toimenpidettä.

Ohjauslaakereiden kohtien suojaus käy siten että laakeripesien kohdalle olen sorvannut alumiinistä laakerien vahvuiset ja kokoiset laipat ylös ja alas jos laakerien ulkokehät eivät ole paikoillaan. Vanhat laakerikoolit saavat olla paikoillaan suojana jos tulee uudet laakerit. Mutta kannattaa silti laittaa ohuet laipat. Kierretankoon joilla laipat ovat toisissaan kiinni kannattaa laittaa mutterit myös laippojen väliin niin voi kolauttaa kierretangon päähän niin laippa toisessa päässä irtoaa.

Isolohkoisten rungoissa on hankalimmat kohdat takahaarukan laakerointikohtien suojaus koska siinä ei ole läpipultille mahdollisuutta. Siinäkin auttaa pätkä kierretankoa ja siinä mutterereita suojalaipan molemmin puolin ja päässä josta sen voi massavasaralla nykäistä irti.

Maalia ei kannata päästää mihinkään sellaiseen paikkaan jossa on tarkasti mitoitettuja kohteita kuten kierteet, laakeripesät ja akseleiden aukot. Pulverimaalaus on melkoisen kovaa ainetta ottaa pois vaikka laakeripesästä niin ettei kävisi vahinkoa.

Epäonnistumisista: puhdistus on jäänyt kesken eli rasvaa, muuta likaa tai kumia/muovia on jäänyt jonnekin piiloon niin uunitusvaiheessa se kyllä pyrkii näkyviin ja voi pilata muuten hyvän yrityksen. Pitää muistaa että useissa Guzzimalleissa runko toimii huohotustilana ja siellä on öljyä ja muuta sen tapaista töhkää. Perinteisessä ruiskumaaluksessa ei asiasta ole niinkään harmia.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Guzzin osien maalaus
« Vastaus #12 : Maaliskuu 11, 2021, 15:35:03 ip »
Itse olen pyrkinyt tekemään pulverimaalauksen suojauksen itse. Viimeksi se ei kuitenkaan täysin onnistunut kun maalautin kolmiopalat. Laitoin teleskooppiputkien reikiin 40 mm putkenpätkät mutta en meinannut saada niitä enää millään irti vaikka toinen putken pää oli t-kappaleen tasolla. Maali myös vähän lohkesi mutta jää onneksi peittoon. Toiset t-kappaleet jätin sitten suosiolla maalareiden suojattavaksi.

Rungon alaputkia jouduin hieman kittaamaan kun rällököin niistä turhia kiinnikkeitä.  Laitoin koloihin kemiallista metallia, jota testasin ensin uunissa puoli tuntia 200 asteessa. Parempaakin kamaa tarkoitukseen on olemassa. Tätä käyttävät itse Tuusulassa:

http://www.hagmans.se/fi/kitti/stalplast/e/10850/stalplast-flexible/