Kirjoittaja Aihe: Jarrunesteen vaihto  (Luettu 3742 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Jarrunesteen vaihto
« : Helmikuu 12, 2018, 10:32:58 ap »
Uusissa Guzzimalleissa näkyy olevan jarrunesteiden vaihto kilometripohjalta. Vaihto 20.000 km välein. Taidan tehdä omaan pyörääni sen jo ennen ajokautta vaikka määräaikaishuoltoon onkin vielä matkaa hiukan ajamatta. Määräaikaishuollot teen itse. Sisältää lähinnä öljynvaihtoja ja tarkistuksia.

Yleensä jarrunesteen vaihtoa suositellaan 2 - 4 vuoden välein kilometreistä riippumatta. Nyt kun on pakolliset ABS-jarrut on vaihtoväli sidottu tarkasti kilometreihin. Todennäköisesti se jopa tehdään merkkihuollossa silloin kuin pitääkin. Tosin asiaa on vaikea todeta jälkeenpäin.

Tiedän, tälläkin hetkellä, useita pyöriä tuttavapiirissä joihin ei ole tehty jarrunesteen vaihtoa lukuisiin vuosiin. Asiasta kun mainitsee tulee vastaukseksi että kyllä jarrut toimivat ihan hyvin. Pitäisikö siis olla huolissaan jarruista vasta sitten kun jarrut eivät enää toimi?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2018, 11:33:15 ap »
En löytänyt tähän hätään kuvaa erään asiakaspyörän jarrunesteistä. Oli aivan oikeasti mustaa tavaraa. Tuskin vaihdettu koskaan ja pyörällä oli tuolloin ikää n.25 vuotta. Nesteestä jäi myös sakkaa pahvikupin pohjalle. Kyseistä takajarrua oli kyllä käytetty varsin iloisesti, takalevy oli kulunut liki puoleen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2018, 12:01:06 ip »
En löytänyt tähän hätään kuvaa erään asiakaspyörän jarrunesteistä. Oli aivan oikeasti mustaa tavaraa. Tuskin vaihdettu koskaan ja pyörällä oli tuolloin ikää n.25 vuotta. Nesteestä jäi myös sakkaa pahvikupin pohjalle. Kyseistä takajarrua oli kyllä käytetty varsin iloisesti, takalevy oli kulunut liki puoleen..
Sanoisin että normihommaa....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2018, 12:07:39 ip »
Omassa on läpinäkyvä säiliö etujarrulla ja siitä sylinterille myös läpinäkyvä letku. Ei tarvi arvailla, onko värieroa, ennen kuin tulee vaihtoikä vastaan. Nykyinen, käyttämäni silikonineste vaalenee violetista kirkkaaksi parissa kesässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2018, 13:37:50 ip »
Noista silikoneista tuossa yhteydessä ei ole kokemusta kuin katsellen. En ole tehnyt uutta jarrujärjestelmää tai mitään mihin olisin voinut laittaa silikoninestettä. Tyypillisesti kulkee nimellä DOT5. Ei siis voi sekoittaa muihin nesteisiin vaikka sitäkin on tullut nähdyksi useamman kerran. DOT5:sta näkyy olevan amerikanpyörissä vakiona.

Sama juttu muuten iskariöljyjen kanssa: perinteistä ja silikoniöljyä ei pidä laittaa jos ei pääse laittamaan täysin kuivaan laitteeseen tai alunperinkin on käytetty silikoniöljyä.

Uusissa pyörissä on usein jarrunesteenä perusaine eli DOT4. Mutta lisänä lukee teksti ABS. Se ei ole täysin auennut että mitä se tässä yhteydessä tarkoittaa. Voi olla vain markkinatekninen hinnannostatuskeino. DOT5.1:stä voi sekoittaa DOT3- ja DOT4 nesteisiin. Tosin eipä tuo kauheita maksa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/605801/Motox-Jarruneste-DOT51-ABS-05l

DOT5.1:sen kiehumislämpö pyörii jossain kolmensadan tietämillä että meikäläisen pöristelyihin siinä on varmasti riittävästi pelivaraa. Käytetyn nesteen kiehumislämpötila putoaa jyrkästi. Tässä asiassa jarrunestesäiliön kannen alla olevalla haitarikumilla on tärkeä tehtävä että sen alla ei ole ilmaa mutta yläpuolella on. Mahdollistaa jarrunesteen paisumisen kuumetessaan ja sallii nesteen vähenemisen säiliössä kun jarrupalat ohenevat. Jarrunestesäiliössä on pieni reikä josta ilma pääsee sisään ja ulos kumin yläpuolelle. Haitarikumi toimii siis lisäksi tiivisteenä. Haitarikumin sisällä on avatessa usein vettä. Samoin kannen alapuolelle tiivistyneenä. Sitä ei pidä päästää jarrunesteen sekaan sillä vesi sekaantuu muihin nesteisiin paitsi DOT5:seen. Sitä ei tietämäni mukaan ole Guzzeissa käytössä. Olen huomannut että kaikilla kyseinen haitarikumi ei ole edes paikoillaan. Jarruneste kun ottaa itseensä kosteuden ilmasta.

Olen muutaman jarrujärjestelmän purkanut siksi että on sekoitettu DOT5:sta tavalliseen nesteeseen. Mitään syöpymistä ei tapahdu mutta sekoitus tukkii pienet kanavat ja jarru ei jarrutuksen jälkeen palaudukaan. Jarru voi jäädä päälle tai jarrutusta ei edes tapahdu. Sekoitus tuottaa jarrunesteeseen läpinäkyvää purua ja kokkareita.
Viimeksi oli sellainen peukalonpään kokoinen mötti kun tein erääseen amerikanpyörään jarruremonttia. Tosin se tuli muista syistä korjattavaksi kuin jarrujen takia. Sillä kertaa oli lisätty tavallista nestettä DOT5:seen. Että tarkkana siinä mitä lukee jarrunestesäiliön kannessa. Osassa Guzzimalleja on ohjekirjaan merkitty väärä laatu joten kannattaa siis uskoa mitä siinä kannessa seisoo.

Muuta aiheesta:
Jarrunestepurkkia ei pidä ravistaa sillä siihen tulee silloin ilmakuplia jotka jarrusysteemissä eivät ole hyväksi. Anna purkin olla hiljaa ennen käyttöä ja lämmetä sisäilmassa. Purkinpohjajämiin kannattaa suhtautua varauksella. Käytettyä jarrunestettä ei pidä sekoittaa jäteöljyyn vaan vielä ongelmajätekeräykseen.

Jarruneste on normaalisti kirkasta tai hieman tummempaa. Mutta jos se on vahvan teen tai laihan kahvin väristä niin on vaihtoaika mennyt jo ohi. Sameus on myös merkki vaihtotarpeesta.

Jarrunestesäiliön ristipääruuvit saattava olla ongelma. Sitä varten pitää olla sopiva ruuvimeisseli. Sen pitää sopia tarkasti ruuvin avaintilaan ettei se vääntäessä nuljaa kantaa.
Avaamista voi helpottaa napauttamalla meisseliä terävästi vasaralla. Koska kannen alla on kumitiiviste niin se antaa periksi ja hapettuneet kartiokanta ja kierre vapautuvat ja ruuvin voi pyöritellä pois. Valitettavasti ne ovat usein huonossa kunnossa. Kannattaa laittaa uudet jos niin on. ja hipusen verran vaseliiniä kierteesee ja kannan alle. On sitten helpompi avata seuraavalla kerralla. Älkää käyttäkö sitä pyörän työkalusarjan ruuvaria. Mahtaisiko kukaan muistaa mikä ristipäätyyppi on Brembon käyttämän ruuvin avain?

Takajarrun säiliö on yleensä kierrekannella. Se avataan kahdella kädellä: toisella pidetään säiliöstä kiinni ja toisella käännetään kansi auki. Säiliön kiinnikekorva on muovia ja samaa osaa säiliön kanssa. Se voi lohjeta irti jos siihen tulee kuormitusta. Alla on haitarikumi. Muuten pätee sama kuin etujarrun säiliölle. Vanhemmissa etujarruissakin on pyöreäkantinen säiliö. Joskus, jos ei ole kokometallinen, se lähtee kiertymään auki väärästä päästä. Asiaa kannattaa seurata avatessa.

ABS-jarrujen ilmaus on astetta vaativampi kuin perinnejarrujen. Omassa pyörässäni huomasin että kannattaa olla virta päällä kun ilmaa jarruja. Oli nesteimuri ja apuhenkilö mutta hommasta ei tahtonut tulla mitään mutta Shellinbaarikahvireissulla pätkähti mieleen että ne jarruthan ovat osin sähköiset joten asia ratkesi sillä tavoin. Korjaamokirja ilmoittaa vain että jarrut ilmataan normaalisti. Toki.

Jarrunesteen vaihdon yhteydessä ei tarvitse ilmata jos ei sössi. Nestettä pitää laittaa säiliöön sitä myöden kuin toisesta päästä sitä poistuu ettei väliin pääse ilmaa.

Nesteen vaihto ei ole koskaan täydellinen mutta kun se tehdään 20.000 km välein niin joka kerta neste uusiutuu riittävästi.

Jarruneste on syövyttävää. Maalipinnat, lukuun ottamatta jarrusatulamaalia, eivät kestä jarrunestettä. Muovikelmu maalipintojen ja istuimen suojaksi ja paljon puhtaita rättejä. Jarruneste ei haihdu pois käytetyistä räteistä joten rättien välitön hävitys käytön jälkeen.
Ei ole mukavaa jos vaikka kaveri tai itse pyyhkii jarrunesteliinalla pölyjä. Puhtaat puhtaiden nipussa ja käytetyt omassa astiassaan. Kumihanskat kourissa eikä sitten tartuta niillä ovenkahvoihin tai muihin työvälineisiin joita ei tarvita nestevaihdossa. Tahriutuneet työvälineet pyyhitään puhtaiksi homman jälkeen. Ne lenkkiavaimen lenkitkin sisäpuolelta.

Bräkleen tehoaa jarrunesteeseen jos sitä on päässyt jarrusatulan lokosiin. Muutoin jarrunesteellä on sama vaikutus kuin öljylläkin jarruihin. Maalatusta vanteesta voi irrota maali jos se tahriutuu. Eli purkki pesuainetta kannattaa pitää valmiudessa eikä luottaa tuuriin. Tosin bräkleenkin voi olla vaarallista tavalliselle maalipinnalle....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2018, 14:26:06 ip »
Mulla koko jarrujärjestelmä oli tehdasuutta, niin näin mahdollisuuden kokeilla. Varsinkin, kun ajatuksissa on ollut ajaa myös reippaasti rataa. Ei ainakaan siltä osastolta ole ollut ratailun estettä, varaa nopeuden nostoon on muuallakin, kuin jarrutuskyvyssä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2018, 14:37:57 ip »
Uuteen uutta. Ei ainakaan alimitoittamisesta voi syyttää. Varmaan niin tekekisin itsekin jos Centauroon pitäisi tehdä täysremontti jarruihin. Viime keväänä/kesänä piti mutta jäi vaiheeseen kun verstas lähti yllättäen alta. Pyörä kyllä toimii oikein hyvin mutta ei ole kaunis kun on päässyt rähjääntymään. Muutama muksahdus ja ajan patina ovat päässeet nakertamaan. Ehkäpä jo ensi talvena....

Kerholla sentään pysstyn tekemään perusasioita käyttöpyöriin eli California Adamantiin ja 1400 GTS:ään. Kaikenlaista nakertamista niissäkin. Jarrunesteiden vaihtoa pitää ryhtyä C. Adamantiin suunnittelemaan. Mutta vain eteen. Takana on uudemmat nesteet kun kävi vahinko. Letku hiertyi puhki. Huonoa suunnittelua eli ei voi kuin itseään syyttää. Mutta ei puhkea toista kertaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteen vaihto
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2018, 15:32:10 ip »
Jostain pitäisi yskäistä sopivaa letkua isoon injektioruiskuun, että saisi sen liitettyä ilmausnippaan. Saisi takaperin liemet järjestelmään. Ainakaan omassa standarsiruiskussa ei ole saman kokoinen kärsä, kuin ilmausnippa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.