Kirjoittaja Aihe: SP 1000 swingin jatkaminen / projekti  (Luettu 3006 kertaa)

obemans

  • Viestejä: 5
SP 1000 swingin jatkaminen / projekti
« : Syyskuu 21, 2017, 11:22:41 ap »
Hei kaikille, eli olen uusi foorumilla ja nyt on elämän toinen guzzi saapunut talliin, projektiksi.

Ensimmäinen lemans jäi valitettavasti puoli väliin erään asiakkaan innostuessa ostamaan se liikkeestä jo keskeneräisenä. Asia jäi kaivelemaan ja nyt melkein kymmenen vuotta myöhemmin on tarkoitus päättää sama haave ja idea toisella aihiolla. Talliin on saapunut -82 1000 sp.

Projektin ensimmäinen vaihe on laittaa alusta ja geometria tavoitteen mukaiseen kuntoon. 1 askel tähän on pyörän kardaanin jatkaminen. Olen yrittänyt etsiä tietoa eri swingien pituudesta ja vaikka mittoja en ole löytänyt muistelisin että pre 89 californiassa on suoraan sopiva kardaani hieman pitempänä.

Onko kellään tietoa kuinka pitkä tuo Californian taka swingi on sp:seen verrattuna?
Tai onko kellään kokemusta tuon kardaanin jatkamisesta?

Kiitos tiedoista jo etukäteen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: SP 1000 swingin jatkaminen / projekti
« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2017, 13:45:53 ip »
Eipä noita ole tullut mittailluksi.
Netistä löytää kaikenlaista tietoa.
Liitteenä mittakuva 1000 / 1100 Calin takahaarukasta. Seuraava muutos tuli kun Cali Stone malliin tuli leveämpi haarukka. Haarukoiden pituuksia vertaamalla voi päätellä kardaaninkin mitan ja tyypin.

Monet Guzzimallit käyttävät avokardaania. Sen muokkaaminen sopivaksi saattaisi olla helpompi homma. Perätyyppejä on useaa mallia mutta tässä kuviossa pitäydytään yleensä kahdessa versioissa joissa takanavan perävaihteen vetospoorin pituusmitta on eri. Asiaan vaikuttaa onko takahaarukka leveätä vai kapeata mallia. Välityksiä saa useita erilaisia.

obemans

  • Viestejä: 5
Vs: SP 1000 swingin jatkaminen / projekti
« Vastaus #2 : Lokakuu 14, 2017, 22:39:03 ip »
Eipä noita ole tullut mittailluksi.
Netistä löytää kaikenlaista tietoa.
Liitteenä mittakuva 1000 / 1100 Calin takahaarukasta. Seuraava muutos tuli kun Cali Stone malliin tuli leveämpi haarukka. Haarukoiden pituuksia vertaamalla voi päätellä kardaaninkin mitan ja tyypin.

Monet Guzzimallit käyttävät avokardaania. Sen muokkaaminen sopivaksi saattaisi olla helpompi homma. Perätyyppejä on useaa mallia mutta tässä kuviossa pitäydytään yleensä kahdessa versioissa joissa takanavan perävaihteen vetospoorin pituusmitta on eri. Asiaan vaikuttaa onko takahaarukka leveätä vai kapeata mallia. Välityksiä saa useita erilaisia.


Kiitos vastauksesta, täytyy huomenna käydä mittaamassa ja vertaamassa tuo alkuperäiseen sp1000 swingin pituus.

Käykö tuon kyseisen calin kardaani suoraa sp1000 tilalle?
Näistä muistaakseni oli useampaa eri mallia joissa tuo kardaanin päädyn "hammas" määrä oli eri. Eli tavoitteena olisi esim hommata calin swingi, katsoa saavuttaako sillä pituutta tarpeeksi, jos ei, viedä kardaani koneistettavaksi ja tehdä "välipala", ja näillä eväille jatkoa pitäisi saada noin 5-10cm....

Noista kahdesta avoimen perän mallista mistä mainitsit, missä malleissa kumpanenkin perä on käytössä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: SP 1000 swingin jatkaminen / projekti
« Vastaus #3 : Lokakuu 14, 2017, 23:13:22 ip »
Centauro, Daytona ja Ghezzi-Brian Supertwin käyttivät vanhempaa perä- ja kardaaniversiota.
V11 kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena on uudempi versio avokardaanista ja aivan omansa tyyppinen perävaihde.
Vanhempi versio: http://www.motomatti.fi/2012/01/vaseliiniprassi-ja-kardaanin.html
Tässä kuvia kardaanista ja perästä: http://www.motomatti.fi/2017/05/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_6.html
Perävaihteiden eroja: http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html