Nuo mitat siksi että on olemassa laki moottoripyörän perävaunun mitoista. Nuo laittamani mitat suurelta osalta ovat alle sallittujen maksimimittojen. Entisenä lentokoneammattilaisena kyllä tiedän millainen pitää tehdä että ilmanvastus minimoituu. Toki muoto on aina jonkinlainen kompromissi tilantarpeen ja käytännöllisyyden suhteen.
Jos olisikin notkeampi selkä niin korkeudesta tinkisin mutta arvelen että seisomakorkeus olisi hyvä sisämitta.
Jos perävaunun sivutuuliherkkyys vaikuttaa merkittävästi soolopyörän ajettavuuteen niin kysymys on edelleenkin kiinnityspisteen sijainnista.
Alustava suunnitelma on että vetäisin perävaunua sekä sekä kaksipyöräisellä että trikellä. Kevyemmän pyörän omamassa rajoittaa perävaunun painoa merkittävästi. Silti rakenteen voi tehdä kokolailla normaaleista materiaaleista.
Mp-perävaunua ei tarvitse katsastaa eikä siinä tarvitse olla jarruja. Jousitus pitää olla että saa vetää 80 km/h vauhtia. (Ilman jousitusta 60 km/h eikä asiaa moottoritielle.)
Normaalit perävaunun valo- ja heijastinlaitteet on oltava.
En toki ottaisi pitkälle seikailuretkelle mukaan eikä monessa ulkomaassa edes sallittaisi mp-perävaunua liikenteessä. Mutta kotimaan kokoontumisiin sen kanssa voisi mennä. Jos on riento kaukana niin lähtee sitten vaikka päivää aikaisemmin ja ottaa paluuseenkin riittävästi aikaa. Useimmat käymäni kokoontumiset ovat kuitenkin sen verran lähellä että samalla tankillisella pääsee matkan edestakaisin. Tampere sijaitsee aika hyvällä hollilla siinä mielessä.
Matkailuun tarkoitettuja telttoja on taloudessa kaksi ja yksi vaellukseen. Juuri vanhemman matkailuteltan korjasin: sen sisäiset kuminauhat olivat perstuneet. Ompelin uudet tilalle. Tulee käyttöön ainakin Savojärvellä ja ehkä pystymettässäkin. Haglöfs-merkkinen. Tämä uudempi teltta on 4Biker-merkkinen, hiukan hutera ja liian iso kylmissä oloissa yöpymiseen mutta hankittu juurikin suuren kokonsa ja halvan hintansa vuoksi. Ei tarte välttämättä kontata.
http://www.motomatti.fi/2016/02/teltta.html