Kun kerran aiheesta on aloitettu niin laitanpa tähän aiheesta minäkin. Ei tarkoita suoraan sitä että koskisi millään lailla juuri otsikossa mainittua pyörää tai sen ikää.
Käyttöönottovuosi ei ole valmistusvuosi muulloin kuin silloin kun pyörä on valmistettu samana vuonna kuin rekisteröity. Alkuvuonna hankittu ja rekisteröity pyörä on suurella todennäköisyydellä edellisvuonna valmistettu tai jopa vanhempi.
Erinäiset seikat puoltavat, kauppiaan kannalta, menettelyä jossa myydään ns. ylivuotisia tai yliylivuotisia pyöriä. Usein myös alennuksella. Syitä ovat pyörän varustelun puutteet jotka siirtymäaikana on saatava markkinoille ennen vaatimusten kiristymistä. Erityisesti japanilaisten pyörien maahantuojat hakevat poikkeusmenettelyä EU:n komissiolta herkästi. Silloin tuodaan suuri määrä "varastossa seisoneita" pyöriä markkinoille. Edellinen tällainen tapaus vääristi merkittävästi moottoripyöräkauppaa maasamme. Ei niinkään niissä maissa joissa ei ajoneuvosta peritä hankintaveroa (autovero) kuten meillä.
Itse ostin tarkoituksella tänä vuonna ylivuotisen pyörän saadakseni vielä alemman päästöluokan (Euro3) pyörän eli yksinkertaisempaa tekniikkaa. Toisaalta asia voi kostaustua jos moottoripyöriä aloitetaankin käyttöverottaa (ns. venevero) päästöjen mukaan kuten autoja nyt. Tänä vuonna voi vielä myydä Euro3-pyöriä jotka on maahantuotu tai valmistettu ja toimitettu jälleenmyyjille 2015 aikana. Tänä vuonna valmistetut, maahantuodut tai euroalueella myytävät pyörät pitää olla Euro4-normin mukaisia.
Edellinen pyöräni Breva 1100 -05 oli myös Euro3-pyörä joten sen suhteen tekniikka on tuttua ja varmatoimista. Ei tarkoita sitä että että Euro4-pyörä olisi epävarmempi. Siinä on vain enemmän tekniikkaa jota ei tavan motoristi välttämättä osaa kaivata ajosuorituksissaan
Brevasta vielä sanottakoon että hieno pyörä matkakäytössä, helppohuoltoinen tee-se-itse-osastolla sekä ehdottoman varmatoiminen. Tai ainakin omani oli. Myös moottorinohjauksen muokkaus on Brevassa suhteellisen helppoa kunhan asiaan hieman perehtyy. (Ominaisuuksia, tehoa, käyttömukavuutta.) Pelkkä ajotietokonekin kertoo paljon asioita ja osaa diagnosoida pyörää mutta tietokoneella pääsee vielä syvemmälle tekniikkaan aina yksittäisen "kartan" ja sen osien tasolle.
Huonoa siinä oli takajousi joka sai siirtyä hyllylle ja tilalle tuli jämäkämpi. Meitä kun on kaksi +100 kg ja matkatavarat kahdelle. Iskunvaimennin takana toimi sen sijaan hienosti.