Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 abs 2009  (Luettu 3748 kertaa)

Hanklem

  • Viestejä: 11
Breva 1100 abs 2009
« : Elokuu 15, 2016, 21:22:28 ip »
Moi,
hankin otsikon mukaisen pyörän pari viikkoa sitten, ja olisin kiinnostunut hyvistä verkkokaupoista, joista tuohon saa osia. Olen selaillut niitä netissä ja todennut aika usean kaupan kohdalla osien loppuvan tuohon vuoteen 2007. Miten nuo osat sopii yleensä 2009 malliin? Ainakin jarrupalat pitäisi tilata, tuohon abs-malliin ja niiden sopivuus kiinnostaa, jos on tietoa. Mikä on kotimaan tarjontatilanne -09 Brevan osien kohdalla?

Hänkki

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2016, 22:28:20 ip »
Tervetuloa Gruppon Foorumille.

Taitaa sopia ihan samat osat liki koko CARC-mallisarjaan paria poikkeusta lukuunottamatta.
Kotimaisella Stormilla on jotain mutta silloin pitää valita joko vanhempi 1100-versio tai siirtyä 1200-version (molemmat työntötankokoneita) tuotteisiin.
http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-1200/2009/
Samoja osia on myös Sportissa ja Norgessa.

Itsellä oli pitkään (yli 10 vuotta) 1100 Breva ja hoiti hommansa moitteitta. Osia ei paljon mennyt. Jarrulevyt eteen piti uusia kerran. Ne hankin juuri tuolta Stormilta.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi:::1.html
http://www.tlm.nl/webshop/en/

Ja monta muuta. Osoitteesta http://www.guzziclub.fi/ löytyy linkeistä lisää liikkeitä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2016, 22:28:58 ip »
Onnea uuden pyörän johdosta.

Voiskohan olla niin, että viimeinen vuosimalli mitä Breva 1100 -mallia on tehtaan linjalla tehty, on "MY2007".  2008 alkoi sitten 1200 ccm mallin tuotanto. Tämän yksilön ensimmäinen käyttöönotto lienee sitten tapahtunut 2009?

Workshop Manual: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1100/Breva1100ABS_122007_At(GB).pdf. Kohdassa "characteristics" kerrotaan valmistenumerosta.  Numero ennen kirjainta "M" kertoo vuosimallin (7=2007, 9=2009).  Maahantuoja näkee valmistenumeron perusteella jopa valmistumispäivän.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2016, 10:32:59 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Hanklem

  • Viestejä: 11
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2016, 11:58:51 ap »
Kiitos, nuo selvensivät asiaa - valmistusnumero kertoi pyörän olevan 2007 ja käyttöönotto siis 2009 - alkoi tuo osa-mysteeri aukeamaan

Hänkki

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2016, 12:31:47 ip »
Kun kerran aiheesta on aloitettu niin laitanpa tähän aiheesta minäkin. Ei tarkoita suoraan sitä että koskisi millään lailla juuri otsikossa mainittua pyörää tai sen ikää.

Käyttöönottovuosi ei ole valmistusvuosi muulloin kuin silloin kun pyörä on valmistettu samana vuonna kuin rekisteröity. Alkuvuonna hankittu ja rekisteröity pyörä on suurella todennäköisyydellä edellisvuonna valmistettu tai jopa vanhempi.

Erinäiset seikat puoltavat, kauppiaan kannalta, menettelyä jossa myydään ns. ylivuotisia tai yliylivuotisia pyöriä. Usein myös alennuksella. Syitä ovat pyörän varustelun puutteet jotka siirtymäaikana on saatava markkinoille ennen vaatimusten kiristymistä. Erityisesti japanilaisten pyörien maahantuojat hakevat poikkeusmenettelyä EU:n komissiolta herkästi. Silloin tuodaan suuri määrä "varastossa seisoneita" pyöriä markkinoille. Edellinen tällainen tapaus vääristi merkittävästi moottoripyöräkauppaa maasamme. Ei niinkään niissä maissa joissa ei ajoneuvosta peritä hankintaveroa (autovero) kuten meillä.

Itse ostin tarkoituksella tänä vuonna ylivuotisen pyörän saadakseni vielä alemman päästöluokan (Euro3) pyörän eli yksinkertaisempaa tekniikkaa. Toisaalta asia voi kostaustua jos moottoripyöriä aloitetaankin käyttöverottaa (ns. venevero) päästöjen mukaan kuten autoja nyt. Tänä vuonna voi vielä myydä Euro3-pyöriä jotka on maahantuotu tai valmistettu ja toimitettu jälleenmyyjille 2015 aikana. Tänä vuonna valmistetut, maahantuodut tai euroalueella myytävät pyörät pitää olla Euro4-normin mukaisia.

Edellinen pyöräni Breva 1100 -05 oli myös Euro3-pyörä joten sen suhteen tekniikka on tuttua ja varmatoimista. Ei tarkoita sitä että että Euro4-pyörä olisi epävarmempi. Siinä on vain enemmän tekniikkaa jota ei tavan motoristi välttämättä osaa kaivata ajosuorituksissaan

Brevasta vielä sanottakoon että hieno pyörä matkakäytössä, helppohuoltoinen tee-se-itse-osastolla sekä ehdottoman varmatoiminen. Tai ainakin omani oli. Myös moottorinohjauksen muokkaus on Brevassa suhteellisen helppoa kunhan asiaan hieman perehtyy. (Ominaisuuksia, tehoa, käyttömukavuutta.) Pelkkä ajotietokonekin kertoo paljon asioita ja osaa diagnosoida pyörää mutta tietokoneella pääsee vielä syvemmälle tekniikkaan aina yksittäisen "kartan" ja sen osien tasolle.

Huonoa siinä oli takajousi joka sai siirtyä hyllylle ja tilalle tuli jämäkämpi. Meitä kun on kaksi +100 kg ja matkatavarat kahdelle. Iskunvaimennin takana toimi sen sijaan hienosti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2016, 17:21:34 ip »
Kiitos, nuo selvensivät asiaa - valmistusnumero kertoi pyörän olevan 2007 ja käyttöönotto siis 2009 - alkoi tuo osa-mysteeri aukeamaan

Hänkki

Tuo on aika normaalia marginaalimerkeillä. Vaimon Triumph on myyty -03 ja valmistettu -01. Ns. suomimopo kyseessä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2016, 18:01:01 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2016, 16:09:10 ip »
90-luvun alussa oli merkillä kun merkillä ylivuotisia hyvinkin runsaasti kun pyörämyynti tökkäsi laman vuoksi muutamaksi vuodeksi. 1990 oli huippuvuosi ja 1995 alkoi elpyminen. Jos en pahasti muista väärin niin juurí '91-malleja riitti myytäväksi useaksikin vuodeksi.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2016, 21:03:18 ip »
Lainaus
Käyttöönottovuosi ei ole valmistusvuosi muulloin kuin silloin kun pyörä on valmistettu samana vuonna kuin rekisteröity
Eikös se ollut Guzzilla männävuosina tapana, että kun mallisarja loppui - katsottiin kaikki osat mitkä ovat varastossa ja niiden puitteissa pyrittiin tekemään vielä pyöriä niin, että osat saatiin pois kuleksimasta? Ainakin V11 kohdalla muistan kuulleeni Moto-Italiasta, että kun 2005 oli viimeinen V11 Sport mallivuosi, tuli tehtaalta vielä erikoishinnoiteltuja pyöriä myöhemmin, joita Suomeenkin myytiin useampia. Taisivat olla tuon MY2003 mallivuoden speksien mukaan koottu, arvelen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2016, 23:15:38 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2016, 21:49:35 ip »
Monella muullakin merkillä on käynyt niin. Kaverilla on -84-mallinen Benelli 750 Sei mutta De Tomaso-konserni ei ole sitä rakentanut vaan on tehty Saksassa varaosista. 750 Sein viimeinen valmistusvuosi oli -78. Poikkeaa hieman alkuperäisestä. Muillakin merkeillä on käynyt vastaavaa kun tuotanto on päättynyt. Joko valmistaja itse on tehnyt vielä keräilyerän jossa on uudemman ja vanhemman mallin osia sekaisin tai joku muu on tehnyt jämäosista. Jopa valmistajan konkurssin jälkeen on tullut mallisarja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 abs 2009
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2016, 22:19:51 ip »
Vastahan OCR:n merkillä kasattiin 70-luvun VanVeen Wankeleita. Kilpiinkin lupasivat. Liekö Saksassa joku erikoispykälä näennäisesti vanhoille, mutta uusille ajopeleille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.