Kiersin Helsingin moottoritiehen liittyviä kiertoliittymiä ja ramppeja saadakseni selville missä lämpötilassa jäähdyttimen puhallin alkaa pyörimään. Ajaminen ei riittänyt lämmön kohotukseen mutta paikallaan käyttö nosti lämpöjä tehokkaasti. Kierrokset viiteen tonniin niin ei kauaa tarvinnut odotella kun jäähdytysöljyn lämpötila nousi +138 asteeseen Celsiusta. Silloin alkoi flekti pyörimään. Sammutin moottorin tappokatkaisijasta joten toiminta jatkui. Jos katkaisee käynnin virta-avaimesta pysähtyy myös jäähdytys. Asialla ei liene mitään merkitystä kunhan mielenkiinnosta kokeilin. Jäähtyyhän se sammutettu moottori joka tapauksessa.
On otettava huomioon että jäähdytysöljy on samaa öljyä samassa öljypohjassa mitä voiteluunkin käytetään josta, tosin eri kohdasta, lähtee jäähdytysöljykierto omalla pumpullaan. Olettaisin että voiteluöljy on samassa lämpötilassa kuin kiertoon lähtevä jäähdytysöljy.
Seurasin kuitenkin lämpömittaria ja kun jäähdytyspuhallin sammui näytti se +123 astetta. Tälläkään asialla ei ole merkitystä koska puhaltimen lämpöanturi on öljypohjassa ja mittarin anturi jäähdytysöljykierrossa jota ei tietenkään tapahdu moottori sammutettuna. Tuli siis mitattua moottorin lohko oikean puolen etuosan lämpöä.
Seuraavaksi teen kokeen niin että lämmitän moottorin niin että puhallin alkaa pyöriä ja lähden uudelleen ajamaan hiljaa. Silloin näen millaista vauhtia öljyn lämpötila laskee kun kone käy ja missä todellisessa lämpötilassa puhallin pysähtyy. Kokeen voisi tietysti tehdä paikoillaankin tyhjäkäynnillä mutta se lienee lain vastaista.