Kirjoittaja Aihe: Bellagion yskähtely  (Luettu 4247 kertaa)

jed

  • Viestejä: 22
Bellagion yskähtely
« : Heinäkuu 05, 2016, 20:05:04 ip »
Onkohan vika, ominaisuus vaiko käyttövika, kun Bellagio yskästelee aivastelun lailla hitaassa kaupunkiajossa varsin herkästi risteyksiin tullessa. Mielestäni tussahtaminen kuuluu oikean pytyn imupuolelta ja nimenomaan kun ollaan mielummin moottorijarrutuksen puolella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #1 : Heinäkuu 05, 2016, 21:59:52 ip »
Venttiilinvälykset ja imuläppien synkkä kannattaa tarkastaa. Ei ihan kuulosta ominaisuudelta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2016, 22:03:31 ip »
Imukurkussa (siinä muovitötsässä) saattaisi olla halkeama.


jed

  • Viestejä: 22
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2016, 20:48:47 ip »
Onko tuo ruiskuyksikkö (onko oikea termi?) kiinni vain kumiletkun pätkillä ja muoviputkella sylinterin ja ilmapuhdistinkotelon välissä kelluvasti?

Oikean puolen lähinnä sylinteriä oleva imukumiletku oli aikalailla kauas vetäytyneenä sylinterissä olevasta kaulasta ts. ruiskuyksikkö oli vinossa, kokonaisuus siirtyi takaisin kohti omaa paikkaansa suhteellisen kevyesti ja sain kumiletkun mielestäni paremmin omalle paikalleen. Tutkitaan onko vaikutusta asiaan.

Venttiilivälyksiä kirin aavistuksen oikealta puolelta alle 5 tkm sitten.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2016, 21:08:04 ip »
Se löysällä ollut letkunpätkä pitäisi vielä tarkistaa halkeamien varalta.
Oireet viittaavat siihen, että saa ylimääräistä ilmaa tuota kautta.


jed

  • Viestejä: 22
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2016, 21:23:32 ip »
Minkälainen tiiviste sylinterin ja metallisen kaulan välissä on? Onko pelkoa hajoamisesta, jos sieltä asti alkaisi purkaa? Ulkoinen tarkistus onnistunee toki klemmareita löysäämällä ja pyörittelemällä kumiletkua, mutta todellinen kunto paljastuisi varmasti paremmin sisältäpäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2016, 21:35:52 ip »
Vihreä kuitutiiviste. Ei kovin innokas hajoamaan, jos kurkku on asianmukaisesti kiinnitetty. Läppärunko on kiinni kumikurkkujen välissä. Ja se kyllä pysyy siinä hyvin. Olisiko alunperinkin ollut klemmari löysällä, että päässyt pullahtamaan pois sijaltaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #7 : Heinäkuu 06, 2016, 21:39:23 ip »
Imukaulan ja sylinterikannen välissä on O-rengas.
Jos läppärungoista jompikumpi on ollut irti kannattaa tarkistaa niiden välinen balanssi.

Ohessa räjäytyskuva vasemmasta kaulasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2016, 23:05:58 ip »
Onko uudemmassa o-rengas? Kappas, aito japanismi käytössä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jed

  • Viestejä: 22
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2016, 14:58:29 ip »
Akuutti vika hävisi tuolla em. letkun paikalleenlaitolla, enkä sen suuremmin ole putkien kuntoa tutkinut. Jonkinlainen merkkihuollon tarkistus lienee paikallaan koko pyörälle, kun kilometrejä alkaa olla 40 tkm ja omistajat ovat tehneet perushuollot itse jo usean vuoden ajan. Saa sitten katsottua tuota ruiskupuolta tarkemmin. Kiitokset kommenteista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2016, 18:06:35 ip »
Tuo "kaasarinkumin" pois pullahtaminen tapahtuu useasti silloin kun akku on heikossa tilassa tai startissa on vikaa. Tai on kovin kylmä tai kuuma. Toisin sanoen moottori kyllä pyörähtää muutaman kerran, ruiskutusta tapahtuu, kipinä tulee mutta kone potkaiseekin takaisin. Tapahtuu ns. backfire joka iskee paineen läppärungon ilmaläppää vasten ja jostain on annettava periksi eli kumiosan kiinnitys antautuu.
Saman saa aikaiseksi antamalla koneelle reilusti kierroksia ja katkomalla sytytysvirtaa tappokatkaisimella. Kyseisen toiminnan jäljiltä on tarvinnut laittaa useampikin kaasutin tai läppärunko paikoilleen. Mutta kai se jytinä on sen arvoista että loppumatka saa mennä heikkokäyntisellä koneella.

Kumin tai sen liitosten vuotaminen salakavalasti saattaa saada ongelmia koneen toimintaan. Voi jopa mäntä palaa puhki. Mutta kun tietää oireet voi asian korjata suhteellisen helposti.
Nuo läppärunkojen ja sylinterikansien väliset kumit voivat olla murentuneet jo kymmenessä vuodessa. Jotkin tarvikekumit sitäkin nopeammin. Lähinnä ongelmana on se että kumi ei pidä bensiinistä eikä auringonvalosta. Eikä liian kireistä klemmareista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bellagion yskähtely
« Vastaus #11 : Heinäkuu 13, 2016, 19:25:58 ip »
Pikkulohkossa ampui joskus kaasarin roikkumaan vaijerin varaan, kun potkaisi takaisin. Siinä oli tosin erilliset suodattimet, joten ei ollut tukea takapäässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.