Se tuo sun asuinpaikkasi aiheuttaa ongelmaa koska eri EU-valtioissa on eri käytännöt ja Suomikin toteuttaa näitä pykäliä tiukemmin kuin ne direktiiveissä on kirjoitettu. Toki täytyy sanoa että nykyään ylilyönnit ovat loppuneet suurelta osilta ja direktiivien kansallisesta täytäntöön panosta kysytään, ainakin muodollisesti, niiltä joita asia koskee. Jopa motoristeilta. Näin varmaan toimitaan Ruosissakin ja eroja siksi maiden väliltä löytyy. Henkilökohtaisesti tunnen Suomen kansallista lainsäädäntöä asian tiimoilta kohtalaisesti mutta en riittävästi. Oletusarvoisesti Ruotsissa on saanut tehdä ja saa tehdä sellaisia asioita ajoneuvoille jotka Suomessa ovat mahdottomia, hyvin vaikeita tai vaativat tekijältään tietotaitoa sekä lehmän hermot.
Meillä täällä on organisaatio jossa on kuluttajan kannalta paras tietotaito kaksi ja kolmipyöräisten (L3e, L4e ja L5e) ajoneuvojen tekniikasta ja lainsäädännöstä. Sieltä voi saada apuja ilmaiseksi jonkin verran foorumin kautta ja jäseneksi liittymällä paremmin ja perusteellisemmin. Kyseinen organisaatio tekee myös jarrutestejä ja käsittelykokeita, ym muutetuille ajoneuvoille.
http://www.mmaf.info/Suomen käytännöstä verrokkina miten sulla menee: Vuoden 2004 heinäkuun alun jälkeen rekisteröidystä pyörästä vaaditaan tehtaan tai maahatuojan vakuutus ajoneuvon sopivuudesta sivuvaunukäyttöön. Se tieto ja katsastuskonttorilla käynti riittää. Ennen kyseistä ajankohtaa rekisteröidystä riittää katsatusasemalla käynti jossa normaalisti ajoneuvo katsastetaan L4e-luokkaan tai vaihtoehtoisesti annetaan käyttöoikeus myös ilman sivuvaunua eli merkintä tulee myös L3e-luokkaan.
Käytännössä valmistajat tai maahantuojatkaan eivät enää anna lupaa sivuvaunukäyttöön koska siitä voi tulla vastuuseuraamuksia valmistajalle vaikka vika olisikin sivuvaunussa tai asentajassa.
Silti näkyy että sivuvaunuja on kytketty melko uusiinkin pyöriin. Joko lakia ei ole tulkittu kirjaimellisesti tai sitä ei ole otettu huomioon tai joku on kirjoittanut aiheeseen sopivat riittävän vakuuttavat todistukset.
Siellä Sveanmaassa on myös edunvalvontaa:
http://www.svmc.se/Ehkä kannattaisi hankkia jäsenyys ja päästä nauttimaan heidän osaamisestaan.
Heillä on muunmuassa tämmöinen hätäaopuosasto: SMC:s Rättsfond – hjälper hojåkare i rättstvister