Kirjoittaja Aihe: Entisöintiprojektit  (Luettu 7848 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Entisöintiprojektit
« : Helmikuu 22, 2015, 13:39:53 ip »
Tuollaista otsikkoa en hetikään haulla löytänyt.
Rupesi kiinnostamaan Guzziharrastajien mahdolliset valmistuneet ja työn alla olevat entisöinnit. Joko käyttöpyöräksi tai ihan vain museoajoneuvoksi.

Itse en ole viime aikoina (n. 20. vuoteen) entisöinyt kuin tilaustyönä muutama vuosi sitten yhden Benelli 750 Sein. Sitä ennen, kahdeksankymmentäluvun lopulla itselleni 850 GT:n ja yhdeksänkymmentäluvun lopulla myös itselleni Benelli 750 Sein. Artikkelini sivuaa myös hieman entisöimiäniä pyöriä: http://www.motomatti.fi/2009/10/pyorahistoria.html
Kreivi Tomason aikoina Guzzin tehtaalla valmistettiin myös tätä entisöimääni pyörää: http://www.motomatti.fi/2001/11/benelli-750-sei-elettronica-78.html

Museokilpiin noista ei ole päätynyt kuin tuo tilaustyönä tekemäni Sei. Se oli niin hyväkuntoinen että riitti kun teki sähköt kokonaan uusiksi, uudet pakoputket, moottorin puhdistus pinnalta ja pintakäsittelyiden uusiminen, Jarrujen läpikäynti, jousituksen kunnostus ja pisteosien hankintaa ja valmistusta kuten kumiosien ja huohotinjärjestelmän valmistus.

Tuossa tulikin jo vihje siitä että Benelli on osittain saman pajan tuote ja näitä alkuperältään Benellimalleja myytiin myös Moto Guzzi-merkillä kuten esimerkiksi 400 GTS.

Olisi mukava lukea millaisia osahankintaseikkailuita tai vaikeuksia on muilla entistäjillä ollut.


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2015, 14:39:38 ip »
Työn alla Aprilia MOTO 65 Mutterientisöinti.
Tallissa odottaa (edelleen) V65 Lario Käyttöentisöinti ja 125 Primavera Käyttöentisöinti.

Tallissa on valmiina alkuperäiskuntoon saatetut Tuksu 600SS ja Cagiva River

Merkkiuskollinen en ole, mutta valmistusmaalla on merkitystä...
Tämäkin vielä! ! !

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2015, 19:59:55 ip »
Tallissa on kaksi hitusta vaille alkuperäistä eli Honda CB 250 RS ja BMW K 75. Olivat jo ostettaessa helppoja projekteja. Kumpainenkin kuuluu malleina omaan mopoiluhistoriaani joskaan eivät ole juuri "ne". Lisäksi on yksi MR-kilpinen CB 250 RS, joka on ostettu vamiina joskin siinä oli yllättävän paljon pikku puutteita. On jo korjattu. Palasina tallissa on ikuisuusprojektina ´82 Yamaha RD 250 LC, joka on suunnilleen kasaamista ja maalaamista vaille. Purkaminen oli helppoa... Jammu oli ensimmäistä pyörää ostaessani haaveena mutta kapsahdin kuitenkin CB 250 RS:ään ihan jo hinnan vuoksi.

Eli vanhoissa pyörissä kiinnostaa ne joilla on ajanut ja ne joita on havitellut. Nostalgiaa...ko?

Viitisentoista vuotta sitten käyttöentisöin tuollaisen samanlaisen Hondan ja siihen saa käytettyjä osia ebaysta hyvin. Uusia huonommin lukuunottamatta kuluvia osia. Mutta ei niitä paljon tarvitsekaan. Pakoputkisto on hankalampi saada. Alkuperäinenhän on sellainen, että kummaltakin pakoventtiililtä menee oma yhtenäinen putkensa toinen oikealle ja toinen vasemmalle. Englannin ebaysta olen onnistunut löytämään käyrät erikseen ja vaimentaja erikseen ihan mallikohtaisina. Erona alkuperäiseen on juuri tuo että ovat kahdesta osasta. Lisäksi alkuperäinen käyrä on kaksikerroksinen alkuperäisen vaimantajan takapää on halkaisijaltaan hieman pienempi. Ei ole vielä paikallaan mutta menee ihan täydestä. Tarvikkeena saa nätin Mmuistaakseni Motadin putken, jossa käyrät yhdistyvät ja vaimannin tulee oikealle.

Olen onnistunut haalimaan CB 250 RS:ään myös valmistajan juuri tähän malliin tarkoitettu varttikatteen, poskiraudat, sievän putkitarakan ja pienet nätit sivulaukut. Laitan ne tuohon viittä vailla valmiina olevaan ja laitan niineen MR-kilpiin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2015, 20:29:38 ip »

Eli vanhoissa pyörissä kiinnostaa ne joilla on ajanut ja ne joita on havitellut. Nostalgiaa...ko?
 

Juuri näin.
Ei ole pakko olla HemiCuda, jos tolppaAspenillakin pärjää... ;D

Itse tykkään touhuta 80/90-luvun tuotteiden kanssa, koska:
Ne on nyt halpoja.
Valikoima on laaja
Niihin löytyy vielä osia melko vaivattomasti ja edullisesti.
Ne oli silloin alan lehdissä esillä, kun itse tätä harrastusta aloittelin.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2015, 21:35:53 ip »
Kuten varmaan arvaattekin niin mulla oli teininä 750 Sein kuva seinällä. Oli siellä muitakin kuvia mutta Hondilla ajelin aika monta vuotta mutta yhtään ei ole niitä ikävä. Opin kyllä remonttia tekemään....

Osittaisentisöintejä olen tehnyt melko monta mutta lähinnä konehommia ja pintakäsittelyjä niihin.
Viimeksi Horex Reginan moottori oli pöydällä: http://www.motomatti.fi/2015/01/horex-vaihteiston-koekokoonpano.html
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2015, 10:05:29 ap kirjoittanut motomatti »

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2015, 12:16:24 ip »
Cali II -83 on pääsemässä ansaitsemaansa eläkevirkaan,   luultavasti  en sitä "pussihousutarkastukseen vie", mutta muuten  suurin piirtein  alkuperäiskuosia tavoitellaan.  Valmistumisesta en tiedä, lähivuosina. Kilometrejä takana joku satatuhatta, viimeiset  13-14 vuotta sivarin veturina,  ei ole päässy helpolla. Ainakin aski tarvitsee vähän uusia osia ja pitänee kytkinkin laittaa. Valkoinen takalokari olis tarpeen jos siisti löytyisi. Edellinen "iso" huolto tuli tehtyä -98.Pyörä kun oli silloin jonkin Luigin,  viiatin kupeeseen tuuppaama.  Osia haalittu jo parivuotta .Paljon suomesta ja jonkin verran  germaaniasta.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2015, 14:19:51 ip »
CZ 125 Sport -76, pikkusen vaiheessa moottorin entrauksen vuoksi. Nyt jo voimanpesä ja tankki paikallaan. Tiijä vaikka kesällä pääsis testaamaan, onko hevosvoimat lisääntyneet. Hauska peli, jolla saa hymyjä ja naru saa olla tiukalla lähes aina. En entisöi koskapa historia on mukavasti näkösällä luonnontilaisessa habituksessa. Hyvän tuulen pyörä, nimen omaan myötätuuli on jopa suotavaa.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2015, 18:00:05 ip »
Jokunen nuita on museorekisterissä ja tuntuu niitä aina jokunen jostain ladosta löytyvän jopa kohtuukuntoisina. Pääsääntöisesti ovat aika vähän ajettuja. VMPKn palstallakin nuihin osia liikkuu ihan kohtuullisesti. Aikas aristokraattista menoahan se on nuilla heposilla, vaan tälläpä saa vauhdin hurmaa jo pienemmilläkin nopeuksilla ja aina on suu hymyssä, varsinkin kun on reisusta kotio päässy ilman haavereita. Lupsakka peli.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

ToyBoy

  • Vieras
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #8 : Helmikuu 28, 2015, 11:03:06 ap »
Moi,
Itseäni on nuo vanhat pyörät aina kiinnostaneet, varsinkin 70-luvun pyörät, kas kun silloin elin varhaisnuoruuden ja alaikäisyyden noin yleensä. "Isot pojat" hurjastelivat silloisella mittakaavalla hurjilla peleillä, ja valitettavan moni naapuruston poika koki tylyn kohtalon.
Ostin muutama vuosi sitten Yamaha sr500:sen joka oli alkuperäiskuntoinen, ns. pienellä laitolla museoon. Mutta sen kanssa jouduin niin paljon muuten taistelemaan, ettei energiaa saati rahaa löytynyt enää siihen vähäiseenkään entisöintiin. Eka Guzzini oli taas niin pahasti "pilattu"(makuasia) että väsyin jo entisöintiajatuksestakin.
Mutta sitten BINGO! Juuri kaltaiselleni soveltuva proggis ja vielä sydämeltään italo: Condor/Ducati A350. Sotapyörä, taistelun arpia ja kolhuja täynnä, ja suurpiirteisesti vapaalla kädellä ensiapua annettu. Itse vielä täydensin ulkonäköänsä kaatumalla. Ostin tankkiin yhden logotarran ja sillä vaivalla sain pyörän museoitua.
Condor sai lentää pesästään jotta pääsin kiinni unelmaani, Moto Guzzi California III:seen. Pyörä ei ole suinkaan alkuperäinen, mutta kammottavasta romukasasta on asiansa osaava tehnyt hyvällä maulla kruununjalokiven, ja todellakin tunnen olevani kuninkaallinen ajaessani tuolla helmellä. Rohkenen jopa sanoa, että hienompi ja teknisesti parempi kuin alkuperäinen Cali III. Yleensä suhtaudun varauksella customointiin ja rakenteluun, kas kun jotkut pelit ovat taideteoksia jo syntyessään, ja tuntuu ikään kuin pyhäinhäväistykseltä kajota niihin, samalta kuin jos Sixtuksen kappelin freskoja parannettaisiin spraymaaleilla. Mutta päämääriähän on useita, joku parantelee, tekee näköisekseen, toinen entisöi, joku puunaa toinen tuunaa.  Kyllä kaikkien täytyy saman katon alle mahtua.
Viime viikolla hommasin museoidun Yamaha xt500:sen. Oli se peräkärryllä, kun kävin huoltoasemalla ja heti tuli eräs heebo kyselemään ja kertoi myös omasta entisöintiprojektistaan. Tämä hyvä puoli vanhoissa vehkeissä on; tulee parkkipaikoilla vaihdettua kokemuksia ihan ventovieraittenkin kanssa.

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #9 : Joulukuu 20, 2015, 17:46:00 ip »
Tässä olis nyt vuoden kestänyt projekti kohta valmistumaisillaan

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #10 : Joulukuu 20, 2015, 17:54:40 ip »
Lainaus
vuoden kestänyt projekti

Oho! Itsellä ei aina edes pyöräprojektit aina etene tuota vauhtia. Joko puuttuu rahaa, aikaa tai osia. Nykyään useimmiten rahaa ja siten myös osia. Nyt on työn alla vaimon Honda CL350 mutta siihen teen vain käyttöentisöinnin.

Tänäänkin olisi ollut hyvä entisöintipäivä mutta piti ajella pitkin maaseutua sukulaisissa.

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #11 : Joulukuu 20, 2015, 18:12:35 ip »
Joo. Tämä nyt oli sellainen kiukun aikaansaattelema projekti joka vaan odotellut sitä oikeaa momentumia jonkin aikaa. Nyt se vaan tuli rutistettua. Pellit kun sai suoraksi ja maalaukseen niin aikaa hukkunut lähinnä joidenkin ärsyttävien pisteosien etsiskelyyn.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #12 : Joulukuu 20, 2015, 18:47:18 ip »
Pelastettu museoinnilta? Vai ihan oikeasti entisöity?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #13 : Joulukuu 21, 2015, 18:00:06 ip »
Pelastettu museoinnilta? Vai ihan oikeasti entisöity?

No miten tämän nyt haluaa määritellä. Yksilöhän on valtion vanha ruuna joka sittemmin ollut hyvin palvenneena lauluautona suunnilleen 30 omistajalla ja sen kyllä huomaa. On jatsattu ja ympäri menty. Nyt tilanne on oikeastaa se että kaikki muu on "uutta"/ läpikäyty paitsi sisäkaton verhoilu. Peli ollu mulla lähes 15 vuotta ja museokilpiin jos keväällä sais. Tai sitten ei. Ihan sama. On tässä vähän tällaista pussihousun hajua ollu tekemisessä kyllä. Sitten kun lähtököhta on tuo mikä on, eli neliovinen tolppa joka ei nyt niin seksikäs kohde ole ollut niin uskon että kyllä tämä vahvasti paalilta tai elimenluovutukselta on ainakin nyt kertaalleen säästetty. Vähän kuin hulluuven piikkiin menee vaikka miten mitataan :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Entisöintiprojektit
« Vastaus #14 : Joulukuu 21, 2015, 20:00:08 ip »
Kiehtova kohde minne mielestä. Kyttäautona seitkyt-kahdeksankytluvun leffoissa ollut. Alkaa veti vanhat poliisisarjojen tunnit soida päässä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.