Kirjoittaja Aihe: Taas 1100i Sportin säätöjä.  (Luettu 3833 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Taas 1100i Sportin säätöjä.
« : Huhtikuu 27, 2016, 14:40:50 ip »
Vaikka kyseessä onkin lukemattomia kertoja aikaisemmin käsitelty asia kiireestä johtuen aloitan kuitenkin (taas) uuden aiheen.

Saisin mahdollisesti sportin dynoon lähipäivinä ja viime kerrasta oppineena haluaisin kaikkien säätöjen olevan kohdallaan ennen commanderin karttojen säätöä.
Aikoinaan täältä löytyneen ohjeen mukaan säädin eilen alla olevan listan mukaan:
- TPS välitanko irrotettuna 150mV, (ryyppy ja läpänruuvi selkeesti irti vivustoista tällä kertaa) laitoin nyt 156mV.
- Tanko kiinni ja motti lämpöseksi.
- Bypass ruuvit kiinni.
- Välitangon muovimutterista balassi kohdalleen 4000 kierroksella.
- Tyhjäkäynti noin tuhanteen ja balanssi kohdalleen bypass ruuveilla. (oikea jäi vähän enemmän auki)
- Kahta edellistä uudestaan sen verran että molemmat on kohdillaan.
- Tyhjäkäynti vajaa 1200rpm.

Menikö oikein? Onko ehdotuksia mitä muuta voisin vielä tehdä? Saattaa katketa verisuoni päästä jos taas menee dynotukset hukkaan jonkun oman idioottimaisen säätö virheen takia..
Koeajolla toimii ainakin näin kylmällä ihan hyvin, vaikka commanderi on edelleen sekaisin ja seokset rikkaalla.

Tänään toisen koeajon jälkeen tarkistin ja hienosäädin kaiken uudestaan ja kytkin guzzidiagin josta päästään varsinaiseen ongelmaan:
Yleismittari näyttää välitanko irrotettuna 156mV ja guzzidiag 0V, kaasuläpän kulmaksi näyttää tällöin -1,41 astetta!
Välitanko paikoillaan molemmat näyttää aika tarkkaan samaa 430mV ja kaasuläppä noin 2,7 astetta. Kaasua kääntämällä mittari ja guzzidiag näyttää käytännössä samaa läpi koko alueen.
Onko tää normaalia? Vai olisko taas jotain ongelmaa?



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Taas 1100i Sportin säätöjä.
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2016, 21:12:57 ip »
Lainaus
156mV ja guzzidiag 0V, kaasuläpän kulmaksi näyttää tällöin -1,41 astetta
Ei syytä huoleen. GuzziDiagin näyttämistä ei saa välittää hyvin pienillä TPS:n arvoilla. Ecun ana/digi -muunnoksesta johtuen, ecun ulospäin (tässä = Guzzidiag näytölle PC:lle) kertomat arvot ovat pienillä tps kulmilla hyvin epätarkkoja.  Mitä enemmän kaasu on auki, sen tarkemmaksi näyttö käy. "150 mV" perussäätö aina erillisellä mittarilla. Yksi oma muistiinpano: "ei näytä alle 0,176V tps -arvoja, kertoo kulmaksi tällöin -1,41 astetta."
Lainaus
Välitanko paikoillaan molemmat näyttää aika tarkkaan samaa 430mV
Workshop Manual näkyy suosittelevan Sport 1100 i:lle 378mV ±10mV.  Mittaisin tämänkin erillisellä mittarilla. Tämän arvon hienosäätö halutun tyhjäkäyntikierrosluvun saavuttamiseksi (1200 +/- 50) ei mielestäni haittaa karttoja ajatellen. Se "150mV" säätö on tärkeä, koska ecun alkuperäiset kartat (esim. sytytysennakko) on tehty tällä olettamalla (Commander säätää näiden "päälle"). 150 mV = läppä täysin kiinni.
Lainaus
jos taas menee dynotukset hukkaan
Omalla vähäisellä ymmärrykselläni sanoisin että tärkeintä on tuo TPS:n perussäätö ("150mV"), läppä "kops" täysin kiinni imukanavaa vasten.  Kun sitä et enää dynotuksen jälkeen muuta ja huollossa/säädössä laitat sen aina mahdollisimman tarkkaan samaan arvoon: kartat ovat kohdallaan.
Lainaus
commanderi on edelleen sekaisin
? No sit dynotuksen jälkeen kartat Commanderista varmuuskopiona talteen, jos on epäilys että ne jotenkin "korruptoituvat".
V11 - it defines you.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: Taas 1100i Sportin säätöjä.
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2016, 09:23:07 ap »
Mulla on toi sama edessä.Ymmärsinkö oikein.Läppä täysin kiinni 150 mv .Entä toi 387 mv+-10mv.Onko se tyhjäkäynnillä vai luukku täysin auki?

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Taas 1100i Sportin säätöjä.
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2016, 12:53:00 ip »
Dynotus siirtyi ainakin parin viikon päähän joten pahin kiire meni onneksi ohi.

-1.41 astetta tuntuu tosiaan olevan jonkinlainen "error" tms. nolla-arvo, kun kääntelin tps anturia yhdessä kohtaa kaasun ollessa täysin auki tuli myös -1,41, eli tps meni ilmeisesti yli ymmärrettävän asteikon.
Anturia säätäessä ja kiristäessä kannattaa muuten yrittää pitää läppäakseli ja anturi mahdollisimman samalla linjalla, liikkumavaraa on aika paljon. Ei pidä liikuttaa anturia toinen ruuvi kiristettynä vaikka se säätöä saattaa helpottaakin.

Saisin varmaan tyhjäkäynnin TPS lukeman lähemmäs 378mV ohjearvoa jos avaisin bypass ruuveja enemmän nyt ne on melkeen kiinni, vasen ehkä 1/4 kierrosta auki ja oikeakin selkeesti alle kierroksen, ruuveja avaamallahan läppiä vois laittaa pienemmälle. Tyhjäkäynnillä kuuluva erikoinen suhina hävisi ruuvien ollessa vähemmän auki ja koska sain balassit kohdalleen näinkin jätin ruuvit tehdasasetuksia pienemmälle.
Vaikka tyhjäkäynnin TPS arvosta ei välittäisikään niin eikös toi 2,7-2,8 astetta ole kuitenkin ohjearvojen alapuolella? En pikaisella etsimisellä arvoja mistään löytänyt mutta jostain on jäänyt mieleen 3,5?

? No sit dynotuksen jälkeen kartat Commanderista varmuuskopiona talteen, jos on epäilys että ne jotenkin "korruptoituvat".
Tällä tarkoitin vaan että pyörä toimi koeajolla yllättävän hyvin vaikka kartat ovat edelleen väärin asetetulla TPS:llä tehdyt joiden nollakohtaa on siirretty aikoinaan arvaamalla.

Mulla on toi sama edessä.Ymmärsinkö oikein.Läppä täysin kiinni 150 mv .Entä toi 387 mv+-10mv.Onko se tyhjäkäynnillä vai luukku täysin auki?

150mV välitanko irrotettuna ja ryyppy ja oikean puolen läpän "tyhjäkäynti ruuvi" varmasti irti vivustoista. 387mv tyhjäkäynnillä välitanko kiinnitettynä, mutta kuten tossa aikaisemmin pohdittiin tätä arvoa ei välttämättä tartte ihan pilkulleen noudattaa, säädät vaan tyhjäkäynnin sopivaksi vasemman puolen läpästä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Taas 1100i Sportin säätöjä.
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2016, 13:15:54 ip »
Lainaus
lähemmäs 378mV ohjearvoa jos avaisin bypass ruuveja enemmän
Itse olen säätänyt tuon TPS:llä varustetun imuläpän tyhjäkäyntiasennon niin, että voin sitten bypass ruuveilla hienosäätää tyhjäkäyntiä (imumittari aina kiinni).  Ei ole minullakaan tehtaan ohjearvossa.  Arvelen että on pyöräkohtaisia eroja; imu-/pakopuolen hengittävyys, venttiilivälykset, jne. jotka vaikuttavat siihen että tämä arvo ei ole just tehtaan suosituksessa.
Lainaus
eikös toi 2,7-2,8 astetta ole kuitenkin ohjearvojen alapuolella
Ei ole sattunut taulukkoa vastaan, miten lasketaan TPS mV -arvo/läpän avautumiskkuma asteissa tällä Sport 1100i TPS:llä.
Lainaus
Läppä täysin kiinni 150 mv
En tiedä onko tämä epäselvää mutta koskaan ei liene pahitteeksi muistuttaa että tämä on asento, jossa läppä ei ole koskaan kun pyörällä ajetaan.  Vain säätöä varten ja tosiaan niin, että kaikki "haitat" on irti ja top -ruuvit peruutettu tilapäisesti "ulos" = läppä kopsahtaa jousensa avulla kiinni imukanavaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2016, 20:36:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.