Kirjoittaja Aihe: MP kärry  (Luettu 17929 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MP kärry
« Vastaus #30 : Marraskuu 18, 2015, 12:28:41 ip »
Lautoilla on ollut parempi Cali sivutuelle ja liinalla kansikoukkuihin näissä lähilautoissa.
Täydessä matkavarustuksessa en ainakaan minä saa yksin keskituelle.
Etupyörä kiinni laitaan ja kumikiila takapyörän taakse on mennyt hyvin vähän rajumissakin keleissä.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: MP kärry
« Vastaus #31 : Marraskuu 18, 2015, 14:06:30 ip »
joo millen sivujalka on sitä vaaksan pitusta mallia että se on tosi epävarma, oon luottanut niihin kiiloihin takanakin molemmin puolin en ole laivaan laittanut kiinni ollenkaan, ei se ihan vaaratonta ole joskus myrsky yllätää isommatkin vehkeet ....

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #32 : Marraskuu 18, 2015, 14:50:15 ip »
Itsekseen ponnahtavaa sivujalkaa varten on mulla ollut lyhykäinen liina jolla sen saa pysymään ala-asennossa vaikka paino päältä poistuisikin.
Useimmissa pyörissäni on ollut keskituki ja sen varaan olen lautalla luottanut. Em lyhyttä liinaa senkin varmistamiseen olen käyttänyt. Kun on keskituki niin kaksi rickrack-liinaa riittää pitämään pyörän pystyssä. Etupyörästä suoraan eteenpäin ja takapyörästä suoraan taapäin.

Turkkilainen kansimies tuli nauramaan viritykselleni. Pyysin häntä kokeilemaan että pysyykö pystyssä. Ei hänen yrityksillään saanut edes heilahtamaan. Kelpasi hänelle.

Minusta on karmeata kun lautalla kansimihet sitovat moottoripyöriä: satulan yli vain heitetään rekkojen sitomiseen tarkoitettu rasvanpaskainen liina ja sitten kiristetään niin että satulanpohja taipuu. Sekin on nähty. Sitten tarjotaan kaavaketta jolla haetaan korvauksia rikkuneesta satulasta. Mukava sitten istua reissussa siinä mutkalla olevassa satulassa....

Joka kerta ei tule riitoja kansimiesten kanssa ja saa sitoa pyöränsä niin että ei varmaan kannesta irtoa vaikka laiva nurinpäin kääntyisi.

Kerran pyöräni häädettiin paikkaan aivan kannen reunaan jossa ei ollut kuin yksi kannessa oleva lenkki ja sekin metrin päässä sivulla. Joutui hieman käyttämään luovaa ajattelua. Onneksi parin metrin korkeudessa oli jonkinlainen laipion vahvikerauta jonka yli heitin kaksi mukanani ollutta sidontaliinaa ja kiristin ne nostamaan pyörää edestä ja takaa. Sitten kaksi liinaa etu- ja takapyörästä ainoaan lattiassa olevaan silmukkaan. Siinä pyörä oli riippumassa irti kannesta lievästi oikealle kallistuneena. Hieman se mahtui heilumaan mutta en niin että olisi mihinkään kiinni ottanut. Eikä kukaan tarkastanut sidontaani.

Olen ymmärtänyt että laivayhtiön vakuutus on voimassa vain kun kansimiehet tekevät sidonnan. Asiakas sitoo omalla vastuulla.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: MP kärry
« Vastaus #33 : Marraskuu 18, 2015, 15:24:52 ip »
Sitten on niitä laivayhtiöitä jonka miehistö ei sido pyörää, eikä auta sitomisessa, tietenkin ulkoistavat vastuun motoristille. Itse pyrin saamaan pyörän sellaisen paikkaan  jossa saa etupyörän johonkin nurkkaan tai seinän ja laipion väliin. Pyörä sivujalalle (calissa pitkä hyvä sivujalka) ja yksi sidonta jalan puolelle ja kiilat takapyörän molemmille puolille jos kiiloja löytyy. Sitten vielä vaihde ja ohjauslukko päälle.
Aina on pysynyt .
Titaniumin kuski

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MP kärry
« Vastaus #34 : Marraskuu 18, 2015, 16:00:42 ip »
Tykkään tuosta omalla vastuulla versiosta.
Kun pyörän sitoo ja kiilaa niin ettei sitä pysty mihinkään suuntaan liikuttamaan, niin homma kotona.
Jos ei viereinen pyörä kaadu päälle tms, niitä vierustovereidenkin kiinnityksiä kannattaa vilkaista jos kovempaa keliä tiedossa.
Pari omaa liinaa on tosiaan reissussa hyvä olla mukana. Niille saattaa keksiä monenlaista käyttöä..



Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: MP kärry
« Vastaus #35 : Marraskuu 18, 2015, 16:07:05 ip »

Rengas kiinni laivan seinään ja kolme liinaa käyttöön. Sivujalkakin voi mennä poikki, kokemusta on, ja sen takia laitan liinat myös jalan vastapuolelle pyörää eteen ja taakse ja kiristän ne niin, että ei ihan kaikki paino tule sivujalan varaan. Kiilat takapyörän taakse. Vaihde vapaalle, kun joskus jostain kuulin tai luin, että voi tehdä häjyä jonnekkin vaihdejärjestelmään, tiedä sitten onko totta..
Kerran SeaWindin aikaan kateltiin kanssamotoristien kanssa hetki toisiamme silmiin ja jätettiin lopulta sitomatta, kun miehistö kertoi kapteenilta terveisiä, että turha sitoa, keli on tyyni. Eipähän tarvinnu sotkea käsiä. Eikä vahinkoja.

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP kärry
« Vastaus #36 : Marraskuu 18, 2015, 18:23:12 ip »
Kyllä voi olla haitallista vaihteistolle. Kun sopivassa kelissä tulee edestakaista rytkytystä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: MP kärry
« Vastaus #37 : Marraskuu 18, 2015, 18:48:43 ip »
Muutama vuosi sitten oltiin tulossa Ruotsista kotiinpäin ja sen toisen yhtiön laiva, jonka kyydissä ei oltu,
laski vauhdilla laituriin. Uutisten mukaan pyörät autokannella dominopalikoina nurin ja yksi tavaroiden
pakkaaja oli jäänyt pyöränsä alle.