Camn on laittanut hyvän ohjeen.
Niin on.
En silti malta olla kiinnittämättä huomiota tuon ohjeen ansimmäiseen mustalla kirjoitettuun varoitukseen. Siinä on kaksi asiaa, joista olen jo kirjoittanutkin aiemmin saatuani omakohtaista opetusta kantapään kautta. Niiden virheiden takia ragulaattorista tulee helposti kulutustavaraa. Mitään kuluvaa niissä ei itsessään ole.
1. Jos syystä tai toisesta kytketään ulkoinen latauslaite, tuo regulaattori tuhoutuu välittömästi jos – ulkoinen latausjännite kytketään väärässä napaisuudessa.
Tässä ei pelasta edes se hienoimmissa latauslaitteissa oleva väärän napaisuuden ilmaisin. Se suojaa vain sen ulkoisen laitteen, ei regulaattoria.
2. Ragulaattori ei osaa toimia jos – maadoitus kiinnitysruuvien kautta pyörän runkoon ei ole puhdas.
Tällöin latausjännite jää alas. Asia näkyy siinä kytkentäkaaviossakin. Regulaattorin maa, eli tässä tapauksessa akun miinus, tulee kiinnityskorvakkeen kautta. Siksi niiden korvakkeiden korotuspalat, putken pätkät ruuvien alla, sekä kiinnitysruuvit ovat ruostumatonta terästä. Jos ne korvataan väärällä metallilla syntyy galvaaninen pari korvakkeen alumiinin kanssa ja eristysaineena toimivaa alumiinioksidia syntyy kiinnityksen väliin ja maayhteys puuttuu tai jää vajaaksi.
Maadoituksen voi myös tehdä varmuuden vuoksi lyhyellä johtimen pätkällä ja parilla U-kaapelikengällä kiinntysruuvin alta runkoon jonkin ruuvi alle. Siinäkin on oltava sen kaapelikengän metalli sopivaa, sekä alumiinin, että kuparin kaveriksi. Paljas kupari ei tule menestymään siinä.
Voi tulla myös kiusaus tehdä regun kiinnitys kumivaimentimilla. Tällöin se maadoituslenkki on oikeasti välttämätön.
Tuossa PDF-ohjeessa nämä on sanottu ensimmäisenä, eikä suotta.