Kirjoittaja Aihe: Öljynkulutus per 10.000 km  (Luettu 8049 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #15 : Elokuu 21, 2015, 19:57:21 ip »
Monituisten vuosien takaa muistelen,että Mille GT tankattiin täyteen ennen reissua ja Palermossa kaatelin moottoriin puoli litraa lisää, ihan varmuuden vuoksi. Siellä oli silloin sellaista 40C joten öljyt saattoi olla ohuet. En muista millään muulla reissulla kajonneeni öljyihin. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #16 : Elokuu 21, 2015, 20:55:04 ip »
Joillain rata-ajo vie öljyä. Mulla ei kumpikaan kaksiventtilinen ole maistellut. Edes helteellä. Liruksi ne on kyllä hajonneet pariin kertaan. Ollut kokeilussa joku öljy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #17 : Elokuu 21, 2015, 22:26:07 ip »
Eri öljyillä on erilaiset pesevät ominaisuudet josta syystä öljymerkin tai laadun vaihdon jälkeen kulutus saattaa olla suurempaa mutta tasaantuu jos kyseistä öljyä käytetään pidempään. Näin ei tietenkään käy jos öljynkulutus johtuu mekaanisesta viasta. Motomatti lienee oikeilla jäljillä mineraaliöljyjen suhteen siinä mielessä että mineraaliöljyjen paineenkesto on raskaissa hitaissa käytöissä(jollaiseksi ainakin oman v11 koneen lasken) parempi kuin synteettisillä öljyillä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #18 : Elokuu 22, 2015, 09:03:53 ap »
Norge vei alkuun öljyä kun laittoivat 1000 km:n huollossa 5W-40 -öljyt. Huohotti, savutti, nakutti ja öljyä kului. Tutkiskelin asiaa ja hoksasin, että siellä pitää olla 10W-60 -öljy. Huolto vaihtoi öljyt, suodattimen ja putsasi ilmansuodatinkotelon ja sen jälkeen ei ole ollut kulutusta. Ko. firmassa oli silloin vain yksi mies, jolle saattoi antaa Guzzin huollettavaksi. Tuolle alansa huippuosaajalle sitten neuvoin kuinka Norgesta saa ilmanputsarin esille... Liike lopetti samana vuonna Guzzin myynnin ja huollon.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #19 : Elokuu 25, 2015, 09:05:43 ap »
Naapurin Harrikkakuski, joka "tietää" kaikesta kaiken, on jyrkästi sitä mieltä, että ilmajäähdytteisissä pelittää vain ja ainoastaan mineraaliöljy. Lieneekö suositus Harrikoille?

Ja sitten tietämättömän epäilijän kysymys:

Jos ei ole ulkoisia vuotoja, niin miksi Calilla vaihteisto- ja peräöljyjen vaihtoväli on kerran vuodessa/10 000 km? Autoissa ko. öljyt taidetaan yleensä vaihtaa kerran pari koko käyttöiän aikana eli samoilla öljyillä ajetaan helpostikin 100 000 km tai jopa enemmän. En kysy tätä kustannussyistä vaan tosiaan kiinnostuksesta tietää, mihin tiheä vaihtovälisuositus perustuu.

mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #20 : Elokuu 25, 2015, 10:46:10 ap »
Harrikkakuskit tuntuvat "tietävän" paljonkin. Ei mineraaliöljyistä haittaakaan ole. Lähinnä öljyn ominaisuudet ja kestävyys vaikuttavat. Tämän päin H-D:lle on suosituksena synteettiset moniasteöljyt ja pidemmät vaihtovälit.
Aiemmin oli H-D-osastolla tapana vannoa yksiasteisen mineraali W50-öjyn nimiin. Silläkin pyörät pelasivat ja pelaavat vieläkin. Toimii kunhan ajetaan läpimissä olosuhteissa. Kylmällä säällä yksiasteöljy ei parhaiten voitele.

Tiheä vaihtoväli perustuu öljyn kulumiseen. Sen kemiallinen rakenne silppoutuu käytössä ja ominaisuudet huononevat. Myös vettä ja likaa kertyy öljyyn. Juuri eilen minulle kerrottiin öljynvaihdosta että vaihteistosta tuli ihan kirkasta öljyä pois arveluna että vaihdoinko turhaan. Öljyn väri ei kerro välttämättä öljyn ominaisuuksista muuta kuin että kirkas öljy ei sisällä epäpuhtauksia. Olisi epäilyttävää jos vaihteistosta tulisi sameaa tai muuten likaista öljyä.

Moottoripyörän vaihteistossa, verrattuna auton vastaavaan, on erinomaisen vähän osia. Autoissa on nykyään, manuaalivaihteisissa, täyssynkronoidut vaihteistot ja niiden rakenne on varsin raskas ja ylimitoitettu verrattuna moottoripyörän synkronoimattomaan vaihteistoon.

Pyörässä rakenne pitää olla kevyt ja siksi osien pitää kestää suurempaa kuormitusta kuin autossa. Tehomäärissähän ei ole suurta eroa. Painossa kylläkin. Monen Guzzimallin käyttäjän käsikirjassa mainitaan että öljynvaihtoväli pitää puolittaa jos olosuhteet ovat vaikeat tai jos pyörällä ajetaan radalla.

Omasta mielestäni Guzzien öljynvaihtovälit ovat silti ylimitoitettuja taajuutensa puolesta. Käytän halpoja mineraaliöljyjä ja ne ovat keskimäärin tupla-ajan käytössä siitä mitä ohjekirja sanoo. Silti ei ole ilmennyt mitään ihmeempää ongelmaa. Minun ajamiseni tosin on varsin rauhallista nykyään eikä paljon rasita pyörän rakenteita. Enkä aja juurikaan kesäkauden ulkopuollella.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #21 : Elokuu 25, 2015, 10:53:02 ap »
Lainaus
ilmajäähdytteisissä pelittää vain ja ainoastaan mineraaliöljy
En ota kantaa mutta laitanpa tuon liitteen taas kerran ajanvietteeksi. Jo 10v sitten "Luigi" määräsi täyssynteettistä (Agip Racing 4T = täyssynteettinen moottoriöljy). Hyvin monet soveltavat tätä ohjetta myös joihinkin ennen 2006 -valmistettuihin ilmajäähdytteisiin Guzzeihin, olen huomannut (vanhan 8V moottorin nokat?).

"- - Oils that guarantee the best performance of our motorcycles. Please note that using different types of oils could result in engine/transmission malfunction - - we warmly recommend that you use this type of oil since it guarantees ideal pressure values even at very high engine temperature - -."
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #22 : Elokuu 25, 2015, 12:21:12 ip »
Olen myös tasan eri mieltä mineraalin ainoasta oikeasta luonteesta. Kun kone käy riittävän kuumana ja rasituksessa edes kerrankin, on mineraali pilalla. Se myös (kuulemma) krakkaantuu helpommin.
Öljyn kanssa on turha pihistellä, kun sitä kerran vielä järkirahalla saa. Öljyjen ominaisuudet ovat kehittyneet sitten Guzzin piirtelyn aikojen, eli uusia suosituksia voi kyllä noudattaa. Ei mikään valmistaja ole huonontanut öljyjään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #23 : Elokuu 25, 2015, 12:35:36 ip »
Muistanpa ajan kun -70-luvun japsipyörän venttiilikoppa vuoti öljyä sylinteriryhmään ja pakokäyrälle: siitä muodostui ruskeaa kovaa karstaa moottorin lämmön vaikutuksesta. Nykyöljyt eivät ole millänsäkään vaikka valuvat kuumaa pakoputken pintaa. Valuvat vain nopeammin ja mitään karstavanaa ei jää.

Se kuvannee öljyjen lämmönkestoa.
Enemmän matkaguzzistilla on ongelmia siinä että moottoriöljy on suunniteltu kestämään kuumuutta jota ei Guzzilla matka-ajossa juurikaan saa aikaiseksi. Toivottavasti öljyen kylmäkesto-ominaisuudetkin ovat kohdallaan....

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #24 : Elokuu 25, 2015, 12:58:15 ip »
Öljyjen ominaisuudet ovat kehittyneet sitten Guzzin piirtelyn aikojen

Tuo pitää kyllä tasan kutinsa. Ei kuulu välttämättä näihin guzzijuttuihin, mutta esim. 2-tahtisten öljyt on voiteluominaisuuksiltaan todellakin jotain muuta kuin Guzzin piirtelyn aikaan. Miksei sitten muutkin öljyt. Eikö sitä ajeltu aikanaan mopoa jollain 5% seoksella?