Kirjoittaja Aihe: Ctec akkulaturi?  (Luettu 9723 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Tulitöitä...
« Vastaus #15 : Helmikuu 18, 2015, 13:34:21 ip »
>>...se pitäisi laskea käsistään niin syntyy helposti vaaratilanne...<<

Vuonna 2004 ajelin töistä kotiin Tamnpereella. Tietämättä mitä oli tapahtunut, tuli tuttu päivystävä palomestari autokatoksen nurkalla vastaan:
" Me käytiin Teillä... " Ja kun katsoin nurkan ympäri, niin palokunta kokoili katolla loppuja vehkeitään...
Kattohuopamiehet olivat käyneet päivällä tekemässä uuden katon jälkitöitä... Olivat laskeneet heti suuren tohon hetkeksi käsistään...

Käräjillä sitten sammutettiin katto vielä kertaalleen.

pikkuH

  • Viestejä: 11
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #16 : Helmikuu 19, 2015, 09:54:09 ap »
Hiustenkuivaajalla ei tehdä tulitöitä, kuumailmapuhaltimella kyllä.

MikSloan

  • Viestejä: 37
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 27, 2015, 08:14:40 ap »
Niinhän siinä sitten kävi, kun käväsin tallilla karsomassa Brevaa. Laturi näytti täyttä latausta, eli vihreää valoa. Virrat päälle ja startista painallus. Naks. Ei mitään eloa. Akkukaupoillle siis. Euroglobe 18 Ah akkuhan siinä on kiiinni. Jos vaik kuitenki samanlaisen laittais. Noin niinku alkuun ja seurais kui se pelittää.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 27, 2015, 08:37:29 ap »
Naputtele niitä releitä satulan alta ennen akkukaupoille menoa. Ja putsaa liitännät. 
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 27, 2015, 09:35:48 ap »
Putsaa myös akun navat ja kaapelikengät esimerkiksi teräsharjalla tai ruuvarin kärjellä.
Forza Moto Guzzi!

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 27, 2015, 19:57:36 ip »

Tällainenkin on joskus mahdollista:
Laittelin joskus viime Joulukuussa Ctecin kiinni Calin akkuun ja latauksen merkkivaloon syttyi vihreä valo, mutta ihmeen himmeänä. Painelin valintanäppäimestä siirtääkseni toiminnan moottoripyörän kuvakkeelle, mutta merkkivalo vaan pysyi paikallaan ja himmeän vihreänä. Painelin ja painelin, mutta ei vaikutusta. N. 6 vuotta vanha Ctec:kö sökö? Tein jo lähtöä laturiostoksille, kun kuitenkin päätin heittää hatun naulaan hetkeksi ja hihkaista googlettimella pari sanaa avaruuteen. No sieltähän löytyi jokin palsta, missä joku kyseli samojen oireiden pohjalta asiaa. Ja vastauksena, että pitää vaan painella kärsivällisesti sitä valintanäppäintä...Ei muuta kuin tuumasta toimeen. Usko oli välillä jo koetuksella, mutta noin viiden minuutin tauottoman painelun jälkeen Ctec heräsi! Ei muuta kuin akku kiinni ja lataukseen. Parin tunnin latauksen jälkeen akku oli taas täysi ja kaikki kunnossa. Oliskohan laturi saanut hapettumaa näppäimen sisuksiin, vaikka säilytyspaikka onkin lämmin autotalli.

Jouko

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 28, 2015, 13:24:22 ip »
Minullakin on tullut näistä "Ctek" latureista sellainen käsitys että, akun kunto saattaa yllättää
keväällä. Kuuluu vain se "naks" kun painaa starttinappulaa. Vaikka laturi näyttää hyvää ja
jopa pyörän valot toimivat. >:(
Olisi mukavampaa jos laturi kertoisi jotain akun kunnosta jo latauksen aikana, vaikka sillä vähän
sinnepäin näyttävällä ampeerimittarilla.


Sohc van Helmi.

MikSloan

  • Viestejä: 37
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 29, 2015, 21:19:43 ip »
Mulla sen "Naks" jälkeen hävis kaikki valot ja toiminnat mittaristosta. Ei edes ajoneston valo vilkkunut. LAitoin laturin uudestaa kiinni ja muka oli kahden minuutin päästä näytti taas vireää eli täyttä latinkia. Virrat päälle ja kaikki hävis taas ilman edes sitä "naks" ääntä. Ostamma kaiken varalta uuden akun, kun ei voi tietää koska toi on siihen hankittu.

MikSloan

  • Viestejä: 37
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #23 : Huhtikuu 09, 2015, 06:41:22 ap »
Nonnii. Eilen tuli ajokausi avattua. Uusi Euroglobe akku kiinni ja kerrasta kuului tuo hieno Guzzin soundi. Kaikki 45 kilsaa talviseisontapaikasta kotiin.
Seuraava pikku rojekti onkin yhteys Heinoon että saavat laittaa ajotietokoneen "kuntoon". Mode asennossa ei pääse mihinkään vaikka kuinka painais sitä pientä selausnamikkaa. Oire oli jo syssyllä kun Lahden liikkeessä vaihtoivat öljynpaine anturin. Jäi varmaa joku bitti poikittain kompuutteriin. Nou hätä. Onhan tässä näitä joulunaluspyhiä. Ja uudet renkaat odottaa yhdellä pajalla alle asentamista.
Enää ei sitte tarttis saada ku kuski kuntoon että pääsee kevään, kesän ja syssyn rientoihin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ctec akkulaturi?
« Vastaus #24 : Huhtikuu 09, 2015, 20:33:55 ip »
Akkujen kanssa touhutessa kun ilmenee jotain epätavallista voi perustellusti epäillä että akussa on vikaa. Vaikka yleismittarilla mitaten tai ajotietokoneen näyttö näyttää että jännitettä riittää (yli 12V) niin se ei takaa sitä että akussa olisi virtaa. Laturi voi ladata akun näennäisesti täyteen hetkessä ja jännite on ok mutta varausta ei ole.

Tietysti selkeimmät mahdolliset virran kulun esteet on eliminoitava kuten akun maakaapelin molempien päiden kontaktit kuntoon ja akulta startille menevän paksun kaapelin molempien päiden kontaktit myös kuntoon. Silloin on jo tehty sen verran että jos sittenkään ei täydeltä vaikuttavan akun virta ei riitä käynnistämiseen on epäiltävä akun kykyä varautua.

Nykymallisenkin Guzzin saa käyntiin vajaallakin mutta ehyellä akulla (lepojännite alle 11,5V) ohittamalla järjestelmän turvakytkentä mutta se aiheuttaa vikalogiin pysyvän ilmoituksen ja mittaritauluun punaisena tillittävän yleisvaroituskolmion ja kehotuksen viemisestä huoltoon. Mäkistartilla ei pidä edes yrittää.

Jos reissussa akku menee huonoksi on ulkopuolisen virran antaminen akkukaapeleilla melko turhaa jos akku on huonossa kunnossa. Jos näin kuitenkin toimitaan niin muu sähköjärjestelmä joutuu koville koska akku ei ota sähköä sisäänsä ja latausjärjestelmä joutuu puskemaan virtaa suurella teholla jota viallinen akku ei kykene ottaa vastaan.

Täyteen ladatun akun pitää kyetä käynnistämään peräkkäin moottorin useita kertoja ilman latausjaksoja. Jopa parikymmentä kertaa. Kymmenen kertaa peräkkäisiä käynnistyksiä on vielä ihan ok. Käynnistyksien välillä moottori sammuksissa pitää muutaman startin jälkeen hieman pitää starttimoottorin jäähdyttelytaukoja. Varsinkin jos on tarvinnut "sahata".

Jos ajovalo kirkastuu huomattavasti kun annetaan moottorille kierroksia kertoo se siitä että akun jännite on alhainen. Jos ilmiö jatkuu on ilmeistä että akku ei ole enää parhaassa kunnossaan.

Laiska startin pyörintä on yleensä vajaatehoisen akun tai huonon kytkennän "ansiota". Asian voi tarkistaa koittamalla toisella, ehyeksi tunnetulla täydellä akulla koittamalla. Tietysti kontaktit pitää olla kunnossa. Vika voi olla myös startin solenoidin kontakteissa. Asian voi helposti tarkistaa ohittamalla solenoidin käynnistäessä mutta siitä seuraa taas todennäköisesti ne vikailmoitukset.

Useimmiten, jos akun tiedetään olevan kunnossa, on vikaa akkukaapeleissa ja nimenomaan "akunkengissä". Löysä tai hapettunut kiinnitys voi aiheuttaa mitä omituisimpia vikoja. Itsellä kokemusta esimerkiksi että moottori nykypyörässä ryhtyy käymään vain yhdellä sylinterillä. Syy hapettunut +napa.

Sähkö on omituinen muttei mitenkään ihmeellinen asia: Jos johto on poikki ei sähkö kulje. Ja päinvastoin.