Kirjoittaja Aihe: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?  (Luettu 8613 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 21, 2015, 11:51:50 ap »
Lainaus
Läppärungot ja tps on Cali Vintagesta
Tämä on syy miksi tps -reset on Bellagiossa kielletty. Calin imukurkut mutta 5AM ecu, täysin "epäortodoksinen" kombinaatio.

Näin olen asian aina ymmärtänyt:
a) Tps reset mallit (5AM tai uudempi ecu + lineaarinen tps jossa ei "säätöreikiä" - ei voi liikuttaa).
Se imukurkku, joka on säädetty valmistajalla ja säätöruuvi on "keltaisella kiinniliimattu" (se kuuluisa ruuvi, johon ei - saa - koskea), määrää tyhjäkäyntivirtaaman.  On siis valmistajan pysyvästi kiinteäksi määrittämä asia. Toinen imukurkku jota saa ja kuuluu säätää, säädetään virtausmittarilla samaan tyhjäkäyntivirtaamaan. Tässä toimessa tps liikkuu mukana (kiinni läppäakselissa). Kun virtaamat ovat samat, kerrotaan tps -reset -tominnolla eculle: "tällä tps:n antamalla mV -arvolla molemmat imuläpät ovat imuvirtaamassa". Ecu kirjaa sen muistiinsa "(arvo XX mV = tyhjäkäynti"). Jos tps reset tehdään "väärin" silloin kun läpät eivät ole tyhjäkäyntivirtaamassa, kaikki kartat saavat "suuntaissiirron", huono juttu.

GuzziDiag -koodaaja joskus kirjoitti että kyllä tämänkin joku kokeili, Bellagio + tps -reset ja sen jälkeen ei sitten moottori käynyt. Kikkailemalla saatiin takaisin jokseenkin alkuperäiseen maailmanjärjestykseen.  Siksi arvelen että tps reset on estetty nykyisin jos malliksi valitsee Bellagion.

b) Käsin säädettävät tps:t
Ensin säädetään se imuläppä tyhjäkäyntiasentoon, jossa tps on kiinni. Tehtaan antaman tps -arvon mukaan (ensin asento "läppä täysin kiinni", sitten tyhjäkäyntiasento). Sitten toinen läppä (jossa ei ole tps:ää) samaan tyhjäkäyntivirtaamaan imumittarilla.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2015, 23:53:12 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 21, 2015, 16:35:14 ip »
TPS asiaan -> miksi ja miten. Se "keltainen kiinniliimattu" ruuvi (ns."pyhä ruuvi") jos ja joskus kun saattaa tulla ronkituksi vaikkei saisi "missään tapauksessa tai joutuu ostamaan uudet". Mekaaniset perus-asennot saa useimmiten pelkän GuzziDiagin avulla viilattua kohdilleen. Ilman manometrejä ja muita tarkkuustyökaluja. Alla käännös:
Lainaus käyttäjältä: guzzitech.com, makarushka
Tarvitset GuzziDiagin nähdäksesi TPS lukeman ja resetointiin. Kytke GD pyörään, niin että näet TPS arvon ja etene seuraavasti:
1. Irroita yhdystanko oikean puolen läppärungosta. Nyt tiedämme, että oikea läppärunko, jossa on TPS, on täysin kiinni.
2. Resetoi TPS. Siitä saadaan vertailuarvo – sanotaan esimerkin vuoksi vaikka 4.8 (kuten Grisossa). Nyt meillä on täysin suljettu oikean puolen läppä ja TPS lukema 4.8.
3. Kierrä ”pyhää ruuvia” niin auki, ettei se estä vasentakin läppää täysin sulkeutumasta. Nyt meillä on myös vasen puoli täysin kiinni. TPS lukeman tulisi olla muuttumaton ja yhä 4.8, koska läppärunkojen välillä ei ole mekaanista linkkiä.
4. Kytke yhdystanko takaisin paikoilleen. Nyppää kaasua muutaman kerran ja katso TPS lukema. Jos se muuttui esimerkin 4.8:sta (todennäköistä, ellei läppien balanssi ollut täydellinen jo aluksi) niin kierrä (tasapainotuksen) säätöruuvia (EI ”pyhää ruuvia” – se pysyy edelleen täysin auki!) tuomaan TPS lukema takaisin 4.8:aan. Tässä vaiheessa meillä on molemmat läpät synkassa; täysin kiinni. TPS lukema on edelleen 4.8.
5. Nyt kierrä hitaasti ”pyhää ruuvia” kunnes TPS lukema näyttää TUPLASTI esimerkkiarvoa – 9.6 tässä tapauksessa. Tosiasiassa avaamme läppiä täysin suljetusta 4.8:een (mitä ohjelmaan tulee, niin emme edes välitä mitä nuo yksiköt ovat). Syy miksi tämä toimii on se, että TPS on lineaarinen, ainakin tällä alueella, josta nyt on kysymys.
6. Tee uusi TPS reset. Se on nyt takaisin 4.8. Tässä kohtaa olemme valmiit: molemmat läppärungot ovat synkassa ja tiedämme, että vasemman puolen ”pyhä ruuvi” on säädetty kohdalleen.
Periaate on siis vähän saman tyyppinen, kuin V11 TPS Idle säätö (linkki), jossa volttimittaria käytetään GuzziDiagin tilalla.
Mekaanisten perusasetusten jälkeen sitten kone tulille ja ilmaruuvien säädöllä tyhjäkäynti sopivaksi ja balanssiin alipainemittareiden avulla.
p.s.Bellagio on kyllä epäortodoksinen innostuksen tuote - "Italiano vero"", joka ei oikein sovi mihinkään kategoriaan. Custom vai-tai-ja sportti. Ei pikkuinen, muttei isokaan. Nimikin oli aluksi pelkkä 940 Custom, ennen kaunopuheista Bellagiota.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)