>> Ledi ei vaan sovellu tuohon käyttöön. <<
Tuota...minulla on - kuten kerroin - kaikki merkkivalot ledejä. Ja hyvin toimivat. Myös bensavalona.
Ilmeisesti en sitten osaa käyttää ledejä oikein, kun toimivat vaikka ei pitäisi...

Ostin niitä joskus Motonetistä. Ne olivat alkuperäiseen kantaan sopivia, etuvastuksella varustettuja. Menivät ns. heittämällä paikalleen ( lue: pe*kuleellisellä ähräämisellä nakkisormilla... ). Napaisuus on tietenkin oltava oikein päin. Asentaessani niitä merkkiledejä, napaisuuden tarkistaminen on helppoa: Led paikalleen ja ao. toiminta ( vapaavaihde ) päälle. Jos palaa = ok, jos ei = käännä toisinpäin. Ei käy järjen päälle.
Led on kuin takaiskuventtiili: Päästää läpi vain toiseen suuntaan. Siis plus => miinussuuntaan. Piirrosmerkissä ohut poikkiviiva on miinuspuoli.
Led toimii vain tasasähköpiireissä ja tarvitsee aina etuvastuksen rajoittamaan virtaa. Ilman vastusta led tuhoutuu per heti. On huomattava, että kaupoissa on periaatteessa myytävänä SEKÄ irtokomponentteina, ETTÄ moduuleina. Noissa moduleissa on sisällä ao. etuvastus ja modulissa on merkintä käyttöjännitteestä, vaikkapa 12VDC. Se siis sopii pyöriin. Kokonaan toinen asia on suurteholedit, jotka tarvitsevat erillisiä elektroniikkayksikköjä, niistä ei sen enempää.
Jos näpräät itse etuvastuksen, niin Insinööri OHM joskus teki hyvän laskukaavan. Ja tarvittava virtamäärä löytyy ko. komponentin datalehdestä / myyjältä / valmistajan sivuilta ( tai VeHa -menetelmällä 30mA ).
Kuvassa on periaatepiirros kytkennästä ja esimerkki itse liitetystä etuvastuksesta.