Kirjoittaja Aihe: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.  (Luettu 7353 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
« Vastaus #15 : Maaliskuu 04, 2015, 22:29:53 ip »
Se ledi toimii kuten diodi. Joskus sanottiin valodiodiksi, siksi napaisuudella on merkitystä.
Hienostuneemmat ledipolttimot mihin on laitettu enemmän elektroniikkaa,
eivät piittaa napaisuudesta.
 Kuluttaa virtaa liian vähän toimiakseen tuollaisen "tyhmän" anturin kanssa.
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
« Vastaus #16 : Maaliskuu 05, 2015, 09:43:46 ap »
>> Ledi ei vaan sovellu tuohon käyttöön. <<

Tuota...minulla on - kuten kerroin - kaikki merkkivalot ledejä. Ja hyvin toimivat. Myös bensavalona.
Ilmeisesti en sitten osaa käyttää ledejä oikein, kun toimivat vaikka ei pitäisi... :P  ???
Ostin niitä joskus Motonetistä. Ne olivat alkuperäiseen kantaan sopivia, etuvastuksella varustettuja. Menivät ns. heittämällä paikalleen ( lue: pe*kuleellisellä ähräämisellä nakkisormilla... ). Napaisuus on tietenkin oltava oikein päin. Asentaessani niitä merkkiledejä, napaisuuden tarkistaminen on helppoa: Led paikalleen ja ao. toiminta ( vapaavaihde ) päälle. Jos palaa = ok, jos ei = käännä toisinpäin. Ei käy järjen päälle.

Led on kuin takaiskuventtiili: Päästää läpi vain toiseen suuntaan. Siis plus => miinussuuntaan. Piirrosmerkissä ohut poikkiviiva on miinuspuoli.
Led toimii vain tasasähköpiireissä ja tarvitsee aina etuvastuksen rajoittamaan virtaa. Ilman vastusta led tuhoutuu per heti. On huomattava, että kaupoissa on periaatteessa myytävänä SEKÄ irtokomponentteina, ETTÄ moduuleina. Noissa moduleissa on sisällä ao. etuvastus ja modulissa on merkintä käyttöjännitteestä, vaikkapa 12VDC. Se siis sopii pyöriin. Kokonaan toinen asia on suurteholedit, jotka tarvitsevat erillisiä elektroniikkayksikköjä, niistä ei sen enempää.

Jos näpräät itse etuvastuksen, niin Insinööri OHM joskus teki hyvän laskukaavan. Ja tarvittava virtamäärä löytyy ko. komponentin datalehdestä / myyjältä / valmistajan sivuilta ( tai VeHa -menetelmällä 30mA ).

Kuvassa on periaatepiirros kytkennästä ja esimerkki itse liitetystä etuvastuksesta.



Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
« Vastaus #17 : Maaliskuu 05, 2015, 11:14:27 ap »
Jos sinulla ledi toimii, niin lienee kyse yhdestä seuraavista:

1. Anturin lämmitysvirta ei tulekaan lampun kautta vaan anturi on kytketty ECUun
ja ECU ohjaa sitten erikseen lamppua. Selviää varmaan kytkennästä.
2. Käyttämissäsi ledeissä on sisäänrakennettuna rinnakkaisvastus, jotta ne vastaisivat ominaisuuksiltaan
paremmin hehkulamppuja.
3. Sinulla onkin uimurianturi, jossa ei ole lämmitystä.

Rinnakkaisvastuksettoman ledin voi kyllä itse tuunata, mutta alkuperäinen kysyjä ei ehkä ollut valmis tähän.

Ledeillä on muuten semmoinen ominaisuus, että ne kestävät huonosti vastakkaissuuntaista jännitettä.
Jopa 5V voi käräyttää sen. Joissakin voi olla ylimääräinen diodi estämässä ylijännitteen, mutta ei varmaan
kaikissa. Niinpä jos ledi kärähtää käsittämättömästi kokeiluissa, yksi syy voi olla tämä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
« Vastaus #18 : Maaliskuu 05, 2015, 14:16:43 ip »
Mulla on Cali 2008, jossa surullisen kuuluisa pumppuhäkkyrä tankissa sisältäen sen anturivastuksen... :-\
Epäilen käytössä olevan kohta 2. Siis valmistaja on älynnyt, että ko.modulia käytetään hehkupolttimoa korvaavana ja on sen mukaisesti varmistanut toiminnan sivuvastuksella. En ole purkanut ao. ledmodulia.

Hyvä, että tämäkin tuli esille. Jos korvaa suuntavilkkujen polttimot ledeillä, niin vilkkurelehän ei toimi. Rele toimii siten, että vilkkupolttimoiden virta lämmittää releen kieltä, joka taipuu katkaisten virran, josta johtuen jäähtyy ja kytkee virran, joka lämmittää... Ledien kanssa virta ei sitten riitä.
On joko asennettava erillinen kuormitusvastus tai - parempi konsti - vaihtaa rele elektroniseksi. Se räpsyttää on sitten ledi tai polttimo tai kokonaan ilman. En tosin ymmärrä miksi on toimiva systeemi rakennettava uudestaan. Koskaan vielä ei ole pyörässä vilkkupolttimo mennyt rikki.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
« Vastaus #19 : Maaliskuu 05, 2015, 15:00:56 ip »
Jos korvaa suuntavilkkujen polttimot ledeillä, niin vilkkurelehän ei toimi. Rele toimii siten, että vilkkupolttimoiden virta lämmittää releen kieltä, joka taipuu katkaisten virran, josta johtuen jäähtyy ja kytkee virran, joka lämmittää... Ledien kanssa virta ei sitten riitä.
On joko asennettava erillinen kuormitusvastus tai - parempi konsti - vaihtaa rele elektroniseksi. Se räpsyttää on sitten ledi tai polttimo tai kokonaan ilman. En tosin ymmärrä miksi on toimiva systeemi rakennettava uudestaan. Koskaan vielä ei ole pyörässä vilkkupolttimo mennyt rikki.
[/quote]

Tai sitten laittaa oikeasti watittoman releen eli vanhan japanialaisauton relee, joka ei ymmärrä mitää vastuksista vaan nakuttaa tasaisen varmasti. Lukuisissa pikkuvilkuissa olen tuota käyttänyt. Stelvioon pitää laittaa etuvastukset peilivilkuille kun en ole ainakaan vielä löytänyt vilkkurelettä jos siinä sellaista perinteistä onkaan. Eikä olekaan. Sinne instrumenttipaneeliin menee piuhat...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Alhaisen polttoainemäärän varoitus.
« Vastaus #20 : Maaliskuu 05, 2015, 15:07:58 ip »
Mulla toimii led-polttimot suuntavilkkujen merkkivaloissa, vaihdoin siksi että näkyvät paremmin, kun tuppaavat vilkut jäämään päälle .
Titaniumin kuski