Kirjoittaja Aihe: Lambdanäyttö  (Luettu 2889 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Lambdanäyttö
« : Helmikuu 04, 2015, 18:29:01 ip »
Kävin tänään ostamassa viisarinäyttöisen jäännöshappitunnistimen näytön. Melko köykäinen laite mutta toiminnasta en vielä tiedä. Elektroniikka kun ei paljoa paina. Kunhan saan sen kytkettyä kohteeseen yhtä aikaa Hestec-näytön kanssa niin voin saada vertailutietoa. Se siinä on ainakin on etu että sen jako on paljon laajempi skaalaltaan kuin Hestechissä. Molempia pääsen lisäksi vertaamaan yhtä aikaa esimerkiksi TunerStudion tietokonenäyttöön jossa on vielä hienojakoisempi taulukko.

Sinänsä huvittavaa oli että liikkeen työntekijä tuli kysymään mitä aion tehdä moisella näytöllä. Kerroin aikeeni testata sitä. Hän halusi että tiedotan häntä sen toiminnasta koska he eivät tiedä sen toiminnasta mitään eikä kukaan ole sellaista aiemmin ostanut. Lupasin antaa palautetta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lambdanäyttö
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2015, 21:11:50 ip »
Alustavaa testausta: napista painamalla, ohjekirjan mukaan, vaihtuu näytön taustaväri. Kytkin laitteeseen sähköt. Taustavärinä pysyy valkoinen. Ei tule punaista eikä sinistä. Laitteessa on viisi johdinta joista kolmen toiminnot on kerrottu. Kaksi jää puhtaan arvaamisen varaan. Ei kytkentäkaaviota.
Kiinnitysosia oikea määrä mutta väärillä kierteillä. Mittarin takana M4 kierteet kiinnittimille mutta kiinnittimissä pienemmät kierteet. Mutterit, joilla kiinnitys suoritetaan, pyörivät tyhjää. Ohjeet huonoa kieltä.

Menen huomenna antamaan palautetta. Katsotaanko saanko tilalle toimivan laitteen vai onko muutkin samanlaisia.
Joutuu ehkä pyytämään rahat takaisin.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Lambdanäyttö
« Vastaus #2 : Helmikuu 07, 2015, 12:05:18 ip »
Kuva olis kiva...

Lambdanäyttö/jäännoshappimittari on usein (lue yleensä) ns. AFR (ilma-/polttoaine suhde) mittari.
Kiinnostavampi (?) säätelemisen kannalta olisi kumminkin ihan lambda arvoa ( ja pakokaasun lämpötilaa, kuten liitekuvassa) näyttävä mittari. Eikös tuo AFR lukema mene periaatteessa arvolla 14,7 jo pieleen jos/kun polttoaineessa on 5-10% etanolia. Ns. kohillaan oltaisiin ennemmin jossakin 14,2 - 14,4 seutuvilla (?).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lambdanäyttö
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2015, 12:34:28 ip »
Kävin vaihtamassa laitteen toiseen. Liikkeen edustaja totesi testeissään saman kuin minäkin eli luvattu taustaväritoiminto ei toiminut ja kiinnitysosat olivat virheelliset.
Katsoimme liikkeen edustajan kanssa toisesta paketista että osat ovat oikein ja saatesanoiksi "toivottavasti tämä toimii muutoinkin". Huonoa ohjeistusta pahoiteltiin. Kaksi merkitsemätöntä johdinta ovat valaistuksen johtimet. Asia joka selvisi kyllä jo aiemmin vaan ei ohjeesta.
Voi ottaa aikaa koska pääsen tätä laitetta testaamaan kun sisätiloissa ei ole eilisen jälkeen yhtään käyvää pyörää.
Kuva ja selvitys tulee kun olen laitteen testannut. Laitteen myyjäliikkeesäkin ollaan kiinnostuneita sen toiminnasta. Laitteessa on analoginen viisarinäyttö jonka skaala on 3/4 mittarin kehästä. Tämä tekee näytöstä mielenkiintoisen numeronäyttöön verrattuna.

Liitekuvassasi, ALi, on mielenkiintoisen näköinen mittari. Mikäpä lienee?

Etanolipitoisella, joita kaikki tarjolla olevat bensiinit ovat enemmän tai vähemmän, polttoaineella on todellakin erilainen AFR. Kalliimmat mittarit voidaan kalibroida kulloisellekin polttoaineelle. Halvemmat näyttävät mitä näyttävät. Eli käyttäjän pitää huomioida kyseinen ilmiö.

Mittari jossa on pakokaasun lämpötilamittaus ja kapeakaistaisen jäännöshappianturin yhteinen näyttö tai pidemmälle menevä näistä kahdesta arvosta laskennallisesti saatava korjattu arvo on jo varsin etevä laite.

Liitteenä kuva kapeakaistalambdan lämpötilariippuvuudesta.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Lambdanäyttö
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2015, 12:55:02 ip »
Lisätietoa, ohjelmistoa, kytkentöjä ym liitekuvan mittarista -> LINKKI. Sekä vems.fi , jossa verkkokauppakin .
E85 (turbo) harrastajat käyttää tuota VEMS mittaria. Voi liittää moott.ohjaukseen ja MegaTuneen.
Ohjelmistopäivityksellä mittarin napista voi valita eri näyttötiloja/-tietoja.
Tuollainen on jo hyvin monipuolinen "työkalu" säätöhommiin.
Hintaa vajaat 300,- mm. Race.fi täällä uudellamaalla ( ebay linkki ).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lambdanäyttö
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2015, 13:21:50 ip »
Vems näyttää olevan edullinen laajakaista. Extrana tuo lämpömittaus.
Itsellä on jo Innovate MTXL laajakaista. Sen voi myös kytkeä sekä MagnetiMarellin ECUihin että muihinkin sillä siitä saadaan simuloitua kapeakaistasignaalia ja samalla voi seurata näytöstä laajakaistaa tai tehdä samalla laitteella loggausta ajetusta suorituksesta. Näin olen hieronut kohta kohdalta omia pyöriäni kuten California T3:sen sekä bensiinille ja etanolille (Kaverin kolvaama MegaSquirt). Brevan vain bensiinille. Sekä kavereiden pyöriä niiden ongelma-alueiden osalta. Että ihan pelkkään kultaperseeseen ei ole tarvinnut luottaa.

Pakokaasun lämpötilamittari pitäisi vielä hankkia.

Yksittäinen lambdanäyttö on tarkoitus jättää vain pelkästään visuaaliseksi tiedoksi pyörään sen jälkeen kun pyörä on optimoitu paremmilla laitteilla. Näkee jos tulee häiriöitä tai ilmenee muu virhe tiedostoissa. Silloin sen tarkkuudeksi riittää kohtuullinen ja hinta saisi olla edullinen. Eikä siinä tarvittaisi mitään lisätoimintoja kuten vaihtuvaa taustavalon väriä.