Kirjoittaja Aihe: LEDit be eli led-polttimot ajovaloiksi  (Luettu 2360 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
LEDit be eli led-polttimot ajovaloiksi
« : Maaliskuu 25, 2015, 09:46:38 ap »
Bike-lehden ajovalovertailun innoittama kaverini otti puheeksi H4-led-ajovalon asentamisen pyöräänsä ja siitä innostuin itsekin sen verran, että eilen illalla väsäsin Stelvion keulalle ko.valot. Eivät ole kuitenkaan samanlaiset, jotka oli Biken jutussa. Olivat tiukat asentaa ja polttimoaukon suojana ollutta kumitutteroa piti leikellä hieman. Toiselta puolelta leikkasin liikaa ja pitääkin tilkitä. Kirkkautta tuntuu riittävän mutta kantavuus ja kuvio selviävät myöhemmin. Polttimossa on kolme lediä, josta lyhyillä palaa kaksi ja pitkillä kaikki kolme. Ovat kaikki polttimon yläpinnalla ja tuo juuri epäilyttääkin. Seinää vasten tallisssa tehty koe ei selventänyt kuin sen, että pitkille vaihtaessa kolmas ledi valottaa lyhyen kuvion yläpuolelle kuten olettaa sopii. Linkki tuotteeseen tuossa ohessa.

http://www.muutossarjat.net/ledmuutossarja-30w-p-7549.html
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: LEDit be eli led-polttimot ajovaloiksi
« Vastaus #1 : Maaliskuu 25, 2015, 10:02:22 ap »

Naapurisivustolla on juttua ledeistä ja  alan miesten "epävirallista testiäkin":

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/281720-P%C3%A4%C3%A4valoksi-CREE-LED-it


Jouko

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: LEDit be eli led-polttimot ajovaloiksi
« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2015, 14:13:57 ip »
En ole noita mopo-orgin sivuja seurannutkaan vuosikausiin. Tuo siellä testattu lamppu näyttää olevan rakenteeltaan samanlainen kuin nuo hankkimani lamput. Tuon testin perusteella osaan olla jo varovaisen toiveikas ja kun noita lamppuja on Stelviossa vielä tuplaten.

Sen verran ledi-lampusta vielä, että kokeilin sellaista 5/21W hehkua vastaavaa lediä Quotan alkuperäiseen takavaloon ja siitä ymmärsin hyvin miksi niitä ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön. Ensinnäkin ledi oli aivan liian tehokas ja valo alkoi olla enempi vaalea. Lisäksi jarruvalo erottui vain hyvällä tahdolla. Ledin valo ei heijastu juurikaan heijastimen kautta koska taaksepäin ei ollut suunnattu yhtään lediä. Ollakseen toimiva lampun ja valaisimen tulee olla sopivat toisilleen ja lisäksi tuli ottaa huomioon valaisimen käyttätarkoitus. Tein meinaan yksistä etuvilkuista huomiovalot ja laitoin polttimoksi tavan 21 wattista vastaavan ledin, joka näytti valoa lähes joka puolelle ympärilleen. Väärin meni. Olisi sopinut hyvin parkiksi. Sitten laitoin lampun, jossa kaikki ledit osoittivat eteenpäin ja ainakin tallissa näytti jo hyvältä. Saas nähdä sitten kesäkirkkaalla. Sen sijaan Stelvion parkeiksi laittamani ledit toimivat hienosti.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99