Kirjoittaja Aihe: Miten ajokausi on mennyt?  (Luettu 35467 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #60 : Marraskuu 03, 2015, 13:02:42 ip »
Takalaukkuun, jos sellainen ylipäätään tarvitsee mukaan ottaa, pakkaan lähinnä vaatteita. Painavimmat tavarat tankkilaukkuun ja/tai sivulaukkujen pohjalle. Se kai lienee kaikille selvää. 1100 Brevassa on myös satulan alla runsaasti tilaa. Varsinkin jos ei ole ABS-versio.

Painopisteen nousu ja siirtyminen taapäin lienee se pahin ongelma. Vasta suuremmassa nopeudessa tulee esiin aerodynaamiset hankaluudet.

Lisäksi on laukkujen kiinnityksen tukevuus tai tukemattomuus vaikuttamassa pyörän vakauteen. Jos laukut pääsevät heilumaan omaan malliinsa kiinnityksissään voi se aiheuttaa ajoon epävakavuutta. Olen tietoinen että joissain pyörissä on jopa näin menetelty sivulaukkujen kanssa: niiden kiinnitys on joustava ja ne pääsevät heilumaan omin päin pyörän suhteen. Siinä lienee haettu jonkinlaista kompromissia pyörän rungon ja laukkusarjan ominaisuuksien suhteen.

Tuosta 130 km/h rajoituksen lisäksi ohjekirja pyörässäni kertoo ja se myös laukuissa lukee että 5 kg on maksimipaino jonka yhteen laukkuun saa pakata. Se lukema tulee melko helposti täyteen. Ei ehkä pelkillä vaatteilla mutta leiriytymisvälineet ja eväät nostavat painon helposti yli sallitun. Itse olen pakannut sivulaukun sisälaukkuun ne tavarat jotka sinne mahtuvat. Lähinnä vaatteita. Niiden paino ei kovin helposti 5 kg ylitä. Ilman sisälaukkuja tulisi varmaan pakattua turhankin tiiviisti. Kuitenkin joka reissun jälkeen on laukuissa käyttämättömiä tavaroita.

Nykyinen pyörien muotoilu on omiaan edesauttamaan huonoa taspainoa: laukut ovat hirmuisen korkealla ja takana verrattuna 70- ja 80-lukujen pyörien sivulaukkuihin ja niiden sijoitteluun: ne on laitettu melkein kiinni takapyörään ja mahdollisimman alas. Vrt. California T3 ja California 1400 Touring. Eikä tämä ero ole edes paha. Monessa muussa pyörässä (seikkailupyörät) laukut ovat vielä korkeammalla ja leveämmällä. Leveys heikentää pyörän ajo-ominaisuuksia. Kuten laukkujen korkea sijainti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #61 : Marraskuu 03, 2015, 13:07:38 ip »
Eilen illalla, jo pimeän tultua, lämpömittari näytti 11.5 astetta!  :o Aikamoista. Aamulla kasin pintaan kasi lämmintä. Ihan jees syksy, vielä kun olisi aikaa ajella..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #62 : Marraskuu 03, 2015, 13:33:05 ip »
Saakohan tämänpäivän hondacebaria tms. laitetta tulevaisuudessa läpi museokatsastuksesta ilman sitä Givin telkänpönttöä tarakalla? Tuskin.
On ne sen verran tanakasti juurtuneet kalustoon. Ja korkeallahan sen pitää olla. Jos on katteellinen pyörä niin mielellään pitää nousta selvästi pleksin yläreunan yläpuolelle. Sitten se on komia.

Niin, että miten ajokausi on mennyt? Ilman Giviä.  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #63 : Marraskuu 03, 2015, 13:48:21 ip »
Mulla on mennyt siitä asti kaikki ajokaudet ilman Giwiä, kun olen moottoripyörällä ajanut.. Calissa oli laukut liikkeestä kotiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #64 : Marraskuu 03, 2015, 16:51:55 ip »
Woblaus on useissa pyörissä ongelma valmistusmaasta riippumatta, kun käytetään suurikokoista (korkeaa, painavaa) takalaukkua. Sivulaukuista olen vähemmän kuullut.

Tästä asiasta oli aikoinaan paljonkin keskustelua, kun brittipoliisi sai surmansa, kun palvelus-Pan European heitti hänet satulasta vastaantulevien kaistalle. Poliisin Pannarit menivät myyntiin, niitä sai aika edullisesti.
Samantyyppinen tapaus oli 2007, kun Yamaha FJR heitti Touring Meetingiin matkalla olleen moottoritien keskikaistan yli vastaantulevien kaistalle, onneksi ei kuollut, mutta loukkaantui aika pahasti. Sikäli kuin oikein muistan, sivulaukut ja takalaukku eivät ole yhtä aikaa sallittuja FJR:ssä.
Eivätkä Bemaritkaan ihan viattomia ole, Classic Bikessä oli joskus juttua vanhoista poliisipyöristä ja entinen moottoripyöräpoliisi sanoi, että kovin kovavauhtista takaa-ajoa ei voi pitää, jos meinaa pystyssä pysyä (valitettavasti en muista pyörän tyyppiä).
Emeritus-guzzisti

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #65 : Marraskuu 03, 2015, 17:26:00 ip »
Tuosta woblauksesta, mulla oli ennen FJR ja sen kanssa on Saksassa tullut ajettua kaksi päällä, sivulaukuilla ja painavalla takalaukulla pitkät pätkät 230 km/h vauhteja ilman mitään ongelmia. Sen sijaan yksin ajaessa takalaukku voi aihettaa ongelmia jo pienemmissäkin nopeuksissa, takalaukku alkaa ottaa ikävästi tuulta jo 150 km/h jälkeen. Kaksi päällä ilmiötä ei esiinny, kun ilmavirrat eivät pääse samalla lailla kuskin ja laukun väliin.
Pelkillä sivulaukuilla FJR:llä voi ajaa ilman huolta sen mitä se kulkeekin (vajaat 250 km/h), kokemusta on. Sivulaukuissa ja ohjekirjassa tosin taitaa lukea max nopeudeksi laukuilla 130 km/h.

Brevassa ollut käytössä takalaukun sijasta tavararulla, ei ota tuulta niissä nopeuksissa, mihin Breva yltää. Taitaa Brevan maksimit jäädä alle 200 km/h? Isoilla Hepco-laukuilla ja tavararullalla ei ole tullut mitään vaikeuksia, varmaan 170 km/h ollaan ajeltu kaksi päällä. Sitäkään vauhtia ei kauaa nakulla jaksa.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #66 : Marraskuu 03, 2015, 20:34:58 ip »
Taitaa 850 Brevalla jäädä tosiaan alle 200 km/h vauhti. Itsellä kokemusta vain 850 Grisosta. Tonnisatasella Brevalla hiukan yli 200. Ainakin sen verran yli että kaveri ei 900 SS Ducatilla pysynyt matkassa ja mulla oli laukut kiinni...
Kokeilin 1200 Brevaakin mutta mitään äkillistä eroa en huomannut. Ehkä se vain hakee äkkiempää sen 200? 1200 2V Sport on jäänyt kokeilematta. 8V-mallit tuntuvat ainakin koeajon perusteella pirteämmiltä mutta ei ole ollut tilaisuutta kokeilla kuinka kulkee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #67 : Marraskuu 03, 2015, 21:57:28 ip »
8v:t taitavat myös kiertää pidemmälle= lisää loppunopeutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #68 : Marraskuu 04, 2015, 10:23:19 ap »
Eli jotkut woplaa joissain nopeuksissa ja joillakin ei edes niihin nopeuksiin pääse.. 
..ja jotkut ovat niin nopeita että jättävät  toiset ja käyttöohjeet taakseen..   :D
<snip>

Niinhän se on...
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #69 : Marraskuu 04, 2015, 17:27:28 ip »
Ja jotkut haluais olla nopeita mutta toiset jättävät ne taakseen. Siteeraus liitteenä (http://www.kiroilevasiili.fi/sarjikset).
V11 - it defines you.

Rockmaple

  • Viestejä: 31
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #70 : Lokakuu 11, 2016, 19:57:00 ip »
Alun toistatuhatta kilometriä V7:lla. ;D Kesäaikaan tahtoo olla, jos ei kahta, niin ainakin 1.5 työtä plus muut velvoitteet, jotka nekin on hyvä hoitaa hyvän sään aikana. Lisäksi kolottaa selkää, niskaa tai rannetta niin ettei tuntia pidempää kärsi ajella ainakaan ilman särkylääkettä. Joutais mopo myydä pois.

Samalla kaavalla meni mennyt kesä. Juhannuksen maissa alkoi ajokausi ja päättyi siinä heinäkuun puolivälissä.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6315.0

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Miten ajokausi on mennyt?
« Vastaus #71 : Lokakuu 11, 2016, 22:32:52 ip »
Jännää toi että kesät siirtyy keleiltään koko ajan varsinkin kuivuudeltaan myöhemmiksi, loka, marras ja jopa joulukuun alkukin on ollut parina vuonna ihan ajettavia kunhan ei heti aamusta liukastelemaan.