Lautasjousena minäkin sen tunnen autotekniikasta. Esim. pikkulohko-Guzzin tai useimpien autojen kytkinjousi on "belleville".
Asia taisi lipsua, kuten tavallista, aiheesta. Ei silti, tekniikkaa on hyvä oppia ja oppia syventää.
Kun, alkaen 70-luvun Guzzeissa, ja varmaan vanhemmissakin, joiden rakenteita en kovin tunne, on sysäyksenvaimentimien funktio ollut tasoittaa moottorin käyntiä siten että voimansiirtoon ei tulisi sykkivää tai nykivää liikettä, on sunnittelijoilla (Carcano ja Tonti) ollut ilmeinen tavoite tasata liikettä. Mutta vasta Tonti toi, pikkulohkon yhteydessä, sysäyksenvaimentimen mahdollisimman lähelle voimanlähdettä eli kytkimen (levyn) keskiöön. Isolohko sai tyytyä vaihteistossa olevaan jousivaimentimeen kunnes takanapaan tuli kumivaimennin ja kitkavaimennin. (Sivumennen sanoen kyseinen kitkavaimennin on yleensä kaltoin kohdeltu eikä usein enää toimita tehtäväänsä. Sekin pitäisi aika-ajoin uusia.)
Mm BMW on käyttänyt jo pitkään kumivaimenninta kardaanin yhteydessä mutta Guzzeihin se ilmestyi vasta CARC-mallien mukana.
Se tietysti mietityttää onko takanavan kumivaimentimen tehtävä vaimentaa tiestä ja nopeuden muutoksista syntyviä äkillisiä liikkeitä vai moottorin suunnasta tulevia nykäyksiä? Itse väittäisin että enemmän kuitenkin moottorin värinöitä. Vertailulaitteena käyttäisin omistamaani Ducati 906 Pasoa jossa kovettuneet takanavan kumit aiheuttivat takarenkaan ja ketjun nopeaa kulumista. Osien vaihdon jälkeen alkoivat ketjutkin kestämään. Renkaista ei niin tiedä.