Kirjoittaja Aihe: Säädettävät ohjauskolmiot  (Luettu 4745 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Säädettävät ohjauskolmiot
« : Kesäkuu 30, 2014, 13:49:13 ip »
Sääksjärvi Trikeä viimeistellessä ja sopivia ajo-ominaisuuksia haeskellessa tuli vastaan että vakio ohjausjättö on liian suuri. Monessa yhteydessä on mainittu että 7 - 4 cm olisi sopiva normimittaiselle keulalle. Kokeilemiseen, mikä on ajolleen paras jättö, tarvitaan joko sarja eri kulmissa olevia ylä- ja alakolmioita tai sitten portaattomasti säädettävät kolmiot. Tarkoitus siis olisi saada teleskooppien kulmaa loivemmaksi emäputken kulmaan nähden että jättö pienenisi. Sattuuko löytymään kenenkään nurkista sopivia kapineita vai pitääkö koneistaa itse?

Olisin voinut ennen muutoskatsastusta tehdä muutoksen keulaan mutta katsastusmies, jonka kanssa yhteistyötä tein oli sitä mieltä että hän ei voisi muutosta hyväksyä ilman että pyörä alistettaisiin käsittelykokeeseen. (Hinta hiukan yli 500€)

Toki on myös mahdollisuus tehdä keulan kiinnityksestä erilainen: jättää koko alakolmio pois ja tehdä yläkolmiosta nivelletty. "mummoraudan" kohdilta pallonivel ja tukivarsi rungon suuntaan kuten esimerkiksi BMW on toteuttanut useissa malleissaan. Helppouden vuoksi jättäisin iskunvaimetimet kuitenkin etuteleskooppien sisäpuolelle. Tässä rakenteessa on monia etuja: ehdoton tukevuus: keulan alaputket on tuettu suoraan runkoon. Tosin yläkolmiosta pitää tehdä hyvin tukeva ja nivelletty mutta siihen saa helposti tukea ohjausakselin alapäästä. Säätöjä saisi tehtyä vaikka mihin suuntaan.

Tämmöisiä tulee sateella mökillä mietittyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2014, 14:28:45 ip »
Varmaan olet jo laitellut harrikkafoorumeille samaa ilmoitusta? Sieltä voisi löytyä helposti alumiinisia aihioita.
Eipä nuo kyllä ole pahat tehdäkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2014, 15:44:15 ip »
Normaalia työstötarkkuutta siinä vain vaaditaan. Houkuttaa kyllä kovasti tehdä Hossack-tyyppinen osaratkaisu omalla suunnittelulla. http://www.hossack-design.co.uk/php/page.php?p=4Jälleen Tonti-runko osoittaa erinomaisuutensa tämänkin ratkaisun käyttöönottoon. Riittävän tukevia kiinnityspisteitä etu-ylärungossa. Tähänhän ei tule erillistä joustintukea. Keulan edestakaisen kiertoliikkeen mukana kääntyvä laakerointi pitää yläkolmioon rakentaa. Tai oikeastaan teleskoopin yläpäähän tulevaan korvakkeeseen. Siihen vielä pystytuet ohjausakselin alapäästä. Laakeroinniksi kelpaavat POM-C-muovi tai pronssipuslat yläpäähän. Kolmiotuen etupäähän tulee henkilöauton tukivarren pallonivel ja takapäähän jämäkät 12mm Uniballit. http://jatekimport.fi/suositummat-tuotteet/uniball-nivelpaa-ulkokierteella-m12.html Runkoon täytyy tehdä sitä varten pieni apurunko jossa Uniballeille akselit. On sitten säätöä eteen ja taa. Kyllähän tämä tästä hahmottuu....

Etuna tulee jarrutuksissa sukeltamaton keula. Riippuu tietysti siitä mikä on kolmiotukivarren geometria. Sitäkin voi säätää....

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2014, 15:56:53 ip »
Tuo alakolmion kohdalle laitettu tukivarsi-tyyppinen nivel muuttaa koko etupään rasitustilan kokonaan uuteen malliin, joten ennen puuhaan ryhtymistä kannattaa laskeskella hiukan lujuuksia ettei mene pieleen. Jos tukivartta ei rakenna kantamaan pystykuormaa, siis asenna jousta tukivarren ja rungon väliin, niin kaikki teleskooppiputkien suuntainen kuorma menee taivutusmomentiksi putkien yläpäihin, yläkolmioon ja vielä emoputken läpi menevään akseliputkeenkin. Alkuperäiset osat on ehkä alamittaiset noin isoon muutokseen koska siinä tuo pystykuorma jakautuu momentiksi molemmille kolmiolle. Metallin väsyminen on ainakin väijymässä useammassa kohdin kun haarukka otetaan käyttöön.  Mahdollinen ratkaisu toki, mutta teettää suunnittelutyötä.

Toinen vahtoehto ei ole kyllä juuri sen helpompi valmistaa, mutta ehkä kuitenkin suunnitella. Jos jostain löytyy todella koteteltu tieto oikeasta jättämästä niin sitten vaan piirtämään uudet kolmiot oikeine kulmineen ja koneistuskeskus töihin. Alkuperäiset taitavat olla valettua tavaraa, eli Si-seosteista alumiinia, jonka kaltaista ei välttämättä löydy massivilevynä rautakaupasta. Siinä saattaa olla seuraava tänkkapå että mistä löytyy sopivat ainekset. Jos levyaihion löytäminen tuottaa vaikeuksia, niin Suomessakin on hiekkavalureita, jotka osaa kyllä valaa aihiot, varsinkin jos mallit löytyvät valmiina. Itse kuitenkin yrittäisin etsiä massiivilevyä 6000 tai 7000 -sarjan alumiineista. Muokattavat laadut, eli 1000, 3000 ja 5000 -sarjan laadut tuntuvat tuohon paikkaan pehmeiltä.

Kolmioiden tekemisen osista hitsaamalla tai vanhoista leikkaamalla/hitsaamalla unohtaisin heti. Voisi sekin onnistua, mutta tuossa kohdassa en ottaisi riskejä.  

Iso jobi joka tapauksessa.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2014, 16:31:28 ip »
Onko Calin alaputkissa akselin kiinnitys keskeinen? Jos epäkeskeinen, kuten esim. V75.ssä, voisi putket puolelta toiselle vaihtamalla saada akselia eteenpäin, eli jättöä pienennettyä. Tai suunnittelemalla akselin kiinnityksen uusiksi, tai etsimällä epäkeskeisen keulan????

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2014, 16:39:26 ip »
Jos olet seurannut projektejani www.motomatti.fi niin ei niissäkään työtä varsinaisesti ole pelätty.

Ole huoletta, en aio tehdä yhtään lujuuslaskentaa ettei tule laskuvirheitä. Teleskooppiputket tulevat, pituussuunnassa katsoen, liki alkuperäistä ohjausputkea ja liki saman suuntaisina ja, kuten mainitsin, niin kyllä se, mitä yläkolmiomateriaalista tulee, on sitä hyvin vähän ohjausputken etupuolella ja se on massiivialumiiniä jonka molemissa päissä on akselit niille palikoille joissa on laakeripuslat ja jotka ovat kiinni teleskooppiputkien takasivuilla. Ohjausakselin alapäästä tulee tuet laakerointipisteeseen. Näin katsoen emäputkeen suuntautuvat rasitukset vähenevät, erityisesti jarrutuksessa. Pysyy jättökin vakiona. Pystysuuntainen kuormitus on entisellään. Hitsisaumoja tulee korkeintaan teräksiseen apurunkoon.

Koska kolmiotukivarrelle ei tule rasituksia muutoin kuin ottaa jarrutus- ja ohjausvoimat vastaan sen ei tarvitse olla erityisen tukeva. Etummaisen pallonivelen sijaintia muuttamalla pyörän pituusakselilla ja pystyakselilla voi vaikuttaa melkoisesti ajo-ominaisuuksia ja jonkin verran kuormituksen jakautumaan. Jos siihen tulisi joustintuki niin kuormitukset kasvaisivat eturungon suhteen eri tavalla siihen nähden mihin runko on suunniteltu.

On lisäksi syytä muistaa että triken ajogeometria poikkeaa soolopyörästä melkoisesti. Esimerkiksi kaarreajossa etuhaarukan ja rungon kuormitus on erilaista.

Kerrottakoon että puoliksi omistamallani yrityksellä on Tig AC ja DC-hitsauslaitteet, alumiinivalimolaitteet pienvalua varten, pienimuotoinen koneistamo ja muutama muukin kone. Mutta tässä projektissa niitä ei tarvita sillä aion tehdä nämä osat ihan itse omassa pajassani. Firma on täystyöllistetty ilman että tungen sinne omia harrastelujuttujani tai käyn edes neuvomassa.

Ainesten löytämien ei ole lainkaan ongelma. Luokiteltua tavaraa kyllä löytyy. Lähes koko työikäni lentokonehommia tehneenä on materiaalilähteet vielä tiedossa. Esim: http://www.thyssenkrupp.fi/etusivu/thyssenkrupp/ajankohtaista Myös romuliikkeistä tekee edullisia löytöjä. Ja aina voi tehdä teräksestä.

  

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2014, 16:57:43 ip »
Aapolle: Lievästi epäkeskeinen on alaputki. Niin vähän että ei vaikuta riittävästi. Jarrun sijoituskin muuttuisi.
On hommattuna ja peruskunnostettuna Quotan etuputket. Mutta tuskin laitan niitä. Ainakaan näin alkuun. Triken akseliväli kun on jo melkein kaksi metriä niin ryhtyy tuo ketteryys kärsimään jos akseliväli vielä pidentyisi. Jarrujenkin kanssa tulisi sovittamista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2014, 18:10:25 ip »
Kyllä sen voi tehdä hitsaamallakin. Tulee kevyempikin halutessa, kuin koneistettu alumiini. Cromo-putkesta ja ohkoisesta levystä saa tarpeeksi lujia kotelorakenteita. Sellaisilla ajetaan kuitenkin kilpaakin, niin pitäisi riittää sunnuntaiajelutrikeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #8 : Kesäkuu 30, 2014, 18:26:02 ip »
Jos totta puhutaan, tuossa riittää mustakin rauta. Pienellä suunnittelulla painokin pysyy kuosissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #9 : Kesäkuu 30, 2014, 23:32:25 ip »
Tässä tulee jälleen esiin tämä "kevyt"metalli vai teräs-dilemma. Alumiinista, kuten komposiitistakin, saa kevyempää ja lujempaa, painoon nähden, kuin teräksestä. Menetelmät ovat vain turkasen kalliita kun siihen tasoon pyritään. Teräksestä kohtuullisen lujat rakenteet on saavutettavissa ja liitosmenetelmät hallittavissa halvemmilla metodeilla.

Jos olis lompsa kunnossa niin osat olisivat titaania ja aramidi-hiilikuituseosteista komposiittia. Näistäkin aineista ja niihin liittyvistä mentelmistä on sen verran kokemusta että tuli jokunen osa tehtyä oikeilla menetelmillä omaankin pyörään.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2014, 10:10:28 ap »
Jotenkin TT:n heittämä ajatus, että tarvittavat osat tekisi teräksestä, kuulostaa helpoimmalta vaihtoehdolta. Hitsatun alumiinin väsymiskestävyys on erittäin huono teräkseen verrattuna, mutta teräksestä osien tekeminen osittain myös hitsaamalla on tavanomaista koneenrakennusta. Varsinkin näin kun on itse tapana tehdä kaikki rautametallista.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädettävät ohjauskolmiot
« Vastaus #12 : Heinäkuu 02, 2014, 00:02:31 ap »
Ei hullumpi idea mutta varsin ruma rakenne. Sääksjärvi Triken takatuenta on muunnelma tuosta etutuennasta. On myös lähellä autoissa käytettyjä päällekkäisiä kolmiotukivarsia. Näitä on tullut tutkittua. Itse asiassa Watts-tuenta ja sen muunnokset houkuttaisivat tekemään jotain.....