Kirjoittaja Aihe: Nevadan jarruvalo ?  (Luettu 9430 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #15 : Kesäkuu 22, 2014, 16:42:33 ip »
Vielä uusi viesti kun tiedostokoko on muuten liian iso kuvineen.  >:(

Siis takajarrun painekytkimen testaus käy liittimestä, joka löytyy helposti satulan alta kun johtoa seuraa. Siihen tulee 12V toiseen nastaan jatkuvasti ja toiseen, keltavihreään, jota koetinkynä osoittaa kuvassa, vain jarrupoljinta painaessa. Kun liittimen irrottaa voi vastusmittarilla koestaa, onko painekytkimen suuntaan mitatessa johtimien välillä ääretön (tai ainakin hyvin suuri) vastus ja jarrupoljinta painaessa nolla ohmia.

Tietysti takajarrun vaikutus jarruvaloon eliminoituu kun liitin on avattu.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #16 : Kesäkuu 22, 2014, 19:34:16 ip »
Kiitos kuvista, niistä on mulle suuri apu. Tuo taka kytkin on eri nökönen mutta luulen tietäväni mistä on kysymys.
PS: Noista liittimistä tuli molemmista navoista 12v yhtäaikaa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #17 : Kesäkuu 23, 2014, 10:55:41 ap »
Lainaus
PS: Noista liittimistä tuli molemmista navoista 12v yhtäaikaa.

Jos tarkoitat tuota satulan alla olevaa valkoista plukia, kuinkas käy jos sen avaa? Kytkimen suuntaan tietysti kylmenee, mutta onko sinne johdotuksen suuntaan edelleen molemmissa johtimissa 12V?

Jos on, niin muuttuuko tilanne kun vedät irti myös etujarrun mikrokytkimen toisen (ei väliä kumpi) johtimen? Vähän on tiukka, mutta pienillä nokkapihdeillä lähtee. Älä vedä johtimesta vaan siitä liittimen kapeasta kaulasta.

Ole varovainen irrallaan olevan johdonpään kanssa. Sulake on 15A ja sähkökipinä polttelee rumia jälkiä jos osuu rungon metalleihin, ennen kun sulake palaa.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #18 : Kesäkuu 23, 2014, 12:23:29 ip »
Joopa joo !
Se etujarrun mikrokytkin antaa läpi, elikkä mol. napoihin tulee 12V, se on ilmeisesti viallinen. Nyt herää kysymys että mistä sellaisen mikrokytkimen voisi hommata,
onko se yleismallinen vai merkkikohtanen ? Näyttäs olevan samanlainen kuin kuvassa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #19 : Kesäkuu 23, 2014, 13:36:11 ip »
Lainaus
etujarrun mikrokytkin antaa läpi, elikkä mol. napoihin tulee 12V

Ei se vielä aukottomasti todista, että se on viallinen.

-Pyörän johdotuksen kautta voi tulla molempiin napoihin 12V.

-Mikrokytkimen pieni painin muovinökö voi olla pysyvästi *"painettuna" kammen ulokkeen väärän asennon, tai muun mekaanisen syyn, jopa lian takia.

EDIT: Korjaan omaa tekstiäni: *Pieni muovinappi voi olla pysyvästi ulkona ja mikrokytkimen koskettimet kiinni.

Asian selvittämiseksi: irrota se etujarrun mikrokytkin avaamalla sen yksi kiinnitysruuvi ja päästä se johtojensa varaan roikkumaan. Kun nyt lipsuttelet sitä pientä muovinököä, joka liikkuu hyvin herkästi, pitäisi jarruvalon totella sitä normaalisti, aivan kuin jarrutellessa. Siitä pitäisi myös kuulua heikko kirkas naksaus kumpaankin suuntaan liikkuessa.**

EDIT: Lisään omaa tekstiäni: **Painettaessa kytkimen nappia jarruvalo sammuu ja päästettäessä vapaaksi syttyy.

Tämän pitäisi jo todistaa se vialliseksi, jos se sitä on. Jos nökö liikkuu ja naksu kuuluu, mutta jarruvalon toiminta ei tule kuntoon, eli molemmissa johtimissa säilyy 12V, irrota kytkin johtimista. Lopullinen tuomio kytkimelle tulee vasta ohmipuntarilla, kuten edellä kerroin. Jos 12V näkyy edelleen molemmissa irrallaan olevissa johtimen päissä, ja jos satulan alla oleva takajarrun kytkimen pluki on avattu, alamme etsiä vikaa johdotuksesta.

Mikrokytkimen saa varmaan Piikkiöstä tai maahantuojalta. Tuskin se maksaa paljoa, muutaman euron arvaisin. Jos lähellä on elektroniikkakomponentteja myyvä liike tai vanha autotarvikeliike, jonka epäjärjestys on jo aikapäiviä sitten täyttänyt sille varatun tilan, voi sen mallikappaleen avulla hyvinkin löytyä ehjä. Netti on tietysti aika varma ostospaikka. Siinä kytkimessä on luultavasti tyyppinimeä ja numeroa, joilla voi hakea.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2014, 17:37:00 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #20 : Kesäkuu 23, 2014, 14:51:10 ip »
Olisiko tästä apua? http://www.dpguzzi.com/switch.htm
Ainakin mikrokytkimen mitat saa kuvasta.

- seppo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #21 : Kesäkuu 23, 2014, 15:56:52 ip »
Eipä ole tuon kuvan näköinen kytkin mun Nevadassa, siinä Timon läh. kuvassa oli samanlainen kuin mulla.

Matti

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #22 : Kesäkuu 23, 2014, 16:57:58 ip »
Kun ottaa mikrokytkimen käteen, vähän putsaa ja tarkkaan katsoo hyvässä valossa siitä löytyy lähes varmasti tyyppinumero.

Lähes samanlainenkin saattaa löytyä ja paikalleenkin sopia, mutta voi silti olla sikäli väärä, ehkä yhden numeron erolla, että tässä tapauksessa kytkin on auki asennossa kun nastura on sisälle painettuna ja sulkeutuu ja sytyttää jarruvalon kun nastura pääsee tulemaan ulos kampea puristettaessa.

Guzzeissakin on käytetty ehkä puolenkymmentä erilaista mikrokytkintä tässä tarkoituksessa. Näitähän on myös kytkinkammessa, sivuseisontatuessa, vapaavaihteessa ja...
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #23 : Kesäkuu 23, 2014, 17:45:31 ip »
Pahoittelen omaa huolimattomuuttani. Korjasin tekstiin kyseiset kohdat. Näin siinä käy kun yrittää sateessa äkkiä hoitaa jotain. :-\

Siis... juuri tuon mikrokytkimen toiminnan: avautuu painettaessa ja sulkeutuu vapautettaessa, vuoksi voi tulla erehdys, että se vuotaa.

Kannattaa tarkastaa mittaamalla, onko kytkin varmasti rikki.

Kannattaa myös tarkistaa mikrokytkintä ohjaava mekaniikka. Onko jarrukammen pienen kevytmetalliolakkeen ja mikrokytkimen välissä jotain, joka estää sen painumasta riittävästi? Tai onko jarrukampi ehkä vaihdettu toiseen malliin, jossa ei ole koko olaketta?

PS: Siirsin kuvan ekalta sivulta tähän ja editoin siihen selostuksen, jos näitä vielä joku vaikka lukee.
PPS: En kokeillut, mutta voi olla, että mikrokytkimen asentoa voi säätää löysäämällä sen kuusiokoloruuvia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2014, 20:05:28 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #24 : Kesäkuu 23, 2014, 21:27:01 ip »
Kiitos Timo, ei tuota asiaa voi kyllä enää selvemmin esittää, jopa tämmönen pappakin alkaa jo ymmärtää mistä on kysymys.

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #25 : Kesäkuu 25, 2014, 14:42:16 ip »
No niin, sanoisinko että puolittainen voitto on saavutetu. Jarruvalo toimii takajarrulla, koska selvisi että siitä etukahvan välistä puuttuu jokin tappi tms. joka jarrukahvan vapautuessa painaa sitä mikrokytkintä. Irroitin toisen johtimen ja em. tulos saavutettiin. Mitähän nyt sitte pitäs tehhä. Paras vaihto ehto vois olla että ottas päiväkaljan ja päiväunet.

Matti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #26 : Kesäkuu 25, 2014, 17:59:54 ip »
Kuten tuolla aikaisemmin mainitsin, näitä kahva- ja katkaisijamalleja on ainakin paria sorttia. Yksi tyypillinen on sellainen jossa on kuula reiässä jota kahva painaa silloin kun ei jarruteta ja kuula vapautuu kun kahvaa puristetaan. Lika jumittaa rakenteen ja jarruvalo ei toimi ja jos kuula puuttuu niin jarruvalo palaa aina. Muitakin ratkaisuja voi olla. Mikrokytkimiä olen löytänyt elektroniikkaliikkeestä mutta pitää pyytää roiskevesitiivis malli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #27 : Kesäkuu 25, 2014, 21:21:20 ip »
Ebaysta löytynee suoraan mallin mukaan hakien.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #28 : Kesäkuu 25, 2014, 22:50:06 ip »
Näyttäisi olevan sellainenkin malli, jossa on samanlainen painekytkin kuin takajarrussa. Jarrusylinterin päässä on sen näköinen palikka, jonka paikalle saattaa sopia painekytkin. Siis saattaa sopia, en tiedä tarkalleen. Sain tällaisen käsityksen selatessani eri mallien rakennepiirustuksia. Tällainen näytti olevan Nevada Clubissa. En ole varma onko oikeasti. Vähän vaikeaselkoisia kuvia.

Lainaus
selvisi että siitä etukahvan välistä puuttuu jokin tappi tms. joka jarrukahvan vapautuessa painaa sitä mikrokytkintä
Se tappi on samaa kevytmetallivalua kammen kanssa. Tai siis kammessa on tuollainen olake alas päin eikä siinä enää ole mitään tappia erikseen. Jos sitä olaketta ei ole, on muutama mahdollisuus:
-1. Olake on murtunut jossain tapaturmassa. (Murtumajälki kai näkyisi.)
-2. Kampi on kaatuessa katkennut ja tilalle laitettu väärän mallinen. (Vasemmalle ja alas suuntautuva jatke puuttuu.)
-3. Mikrokytkin on rikkoutunut ja tilalle laitettu väärän mallinen. (Pitäisi näkyä, että se ei istu kunnolla paikallaan.)

Täytyisi kai selvittää rakenteesta tai pyörän mallin perusteella kirjallisuudesta: millainen kampi ja millainen mikrokytkin pitää olla. Niiden molempien pitää sopia yhteen ja ko. pyörämalliin sarven rakenteeseen.

Jos noita uusitaan, niin kampi taitaa olla kallein osa.

Jos kampi on väärää mallia niin ei ole selvää: sopiiko sen kammen pariksi kuuluva mikrokytkin siihen pyörän sarveen. Vaikkapa sen kuulamallin rakenteessa on runko-osan puolella reikä, jossa kuula liikkuu ja painaa alapuolella olevaa mikrokytkimen ohjainta.

Jos mikrokytkin on oikeaa mallia, siis ainoaa mallia, joka siihen paikkaan mekaanisesti istuu, olisi nyt hyödyllistä testata, onko se ehjä? Se käy näin:

Kun jarruvalo on nyt muuten kunnossa ja takajarrulla toimii, voi laittaa mikrokytkimen johtojen liittimet oikeisiin paikkoihinsa ja painella sen pientä ohjainnipukkaa, joka pilkistää kolmisen milliä näkyviin sen kotelosta. (Minun Annissa mikrokytkin on musta ja se nipukka vaalean sininen.) Jarruvalon pitäisi syttyä ja sammua samaan tahtiin. Jos sammuu painettaessa ja syttyy päästettäessä, ja jos siitä vielä kuuluu terhakas naksaus joka kerta, voidaan sanoa, että se on ehjä.

Vielä voi tarkistaa: Onko todella niin, että kammessa ei ole sitä olaketta, jonka mikrokytkintä pitäisi painaa? Eihän vaan ole niin yksinkertaisesta asiasta kysymys, että mikrokytkin on päässyt kääntymään paikassaan, kiinnityksen löystymisen takia, niin että kammen olake ei osu siihen oikein?
Sentire la forza!
Terv: Timo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #29 : Kesäkuu 26, 2014, 18:59:58 ip »
Täytyy alkaa tarkastelemaan näitäkin juttuja.

Matti