Turvallisuus on tärkeä asia ja siinä asiassa on elämänmenon eri alueilla menty suuria harppauksia eteenpäin. Kloppina ollessani ei traktoreissakaan ollut turvaohjaamoja ja olikin suomalaisen tosimiehen perustavanlaatuinen oikeus kuolla kaatuvan traktorinsa alle. Moottoripyörällä ajaessa ei tarvinnut käyttää kypärää, mopoista ja polkupyöristä puhumattakaan. Yksi koulukaverini kuoli oltuaan moottoripyörän matkustajan ilma kypärää hiljaisessa kaupunkinopeudessa sattuneessa onnettomuudessa. Ajat ja asenteet muuttuvat ja joihinkin asioihin on vaikutettu myös säätämällä jokin varuste pakolliseksi kun sen merkitys on katsottu riittävän tärkeäksi. Tieliikenteeseen on säädetty monia turvallisuutta lisääviä asioita pakollisiksi ja liikenneonnettomuuksissa sattuneet kuolemantapaukset ovat esimerkiksi -70 -luvun lukuihin verrattuina ilahduttavan alhaiset. Siitä olen samaa mieltä, ettei kaikesta ole aina tarpeen määrätä pakottavilla säännöksillä.
Tuosta huomioliivistä rohkenen olla joidenkin kirjoittajien kanssa eri mieltä, sillä kukaan ei voine kiistää sitä, että tuollainen kirkas väri vaan erottuu taustastaan paremmin kuin musta tai muutoin tumma ajopuku. En ymmärrä, miten se voisi kärsiä inflaation, sillä mahdollisessa vaaratilanteessa on kuitenkin loppupeleissä kysymys vain ja ainoastaan siitä, miten tilanteeseen osallinen motoristi näkyy kanssaliikkujilleen juuri tuossa tilanteessa.
Hyviä ja turvallisia kilometrejä kaikille varusteista riippumatta. Itse vetäisen alkuviikosta postista noutamani Gruppon liivin päälle kun lähden baanalle.