Kirjoittaja Aihe: Nevadan öljysuodatin  (Luettu 4005 kertaa)

Matias

  • Viestejä: 69
Nevadan öljysuodatin
« : Toukokuu 01, 2014, 21:45:51 ip »
Tulikohan tyhmä kysymys, mutta kysyn silti, mistä löydän oljynsuodattimen -01 Nevadasta ( luultavasti tiedän missä öjyproppu on )

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2014, 22:13:37 ip »
Öljypohjassa on keskellä pultin kanta. Ruuvaat sen auki ja vedät ulos. Samalla pitäisi tulla pihalle rivoitettu, pyöreä levy ja moottorin sisältä öljynpuhdistinpatruuna. Katsot moottorin alle niin selviää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2014, 11:03:38 ap »
Suodattimen kannen, vai sanoisinko pohjan, kiinnitysasentoja on vain yksi. Väärin asennettuna kansi murtuu kiristettäessä. Kannen kiinnityspultin ja kannen välissä on alumiiniprikka joka pitää silloin tällöin vaihtaa että pultin öljytiiveys säilyy.
Suodattimen kannen tiiviste on monikertakäyttöinen. Jos se vaikuttaa ehyeltä niin sen käyttöä voi jatkaa.
Pyörän mukana seuraavassa käsikirjassa on kuvat ja ohjeet suodattimen vaihdon lisäksi muutkin suoritettavat huolto- ja ylläpitotoimenpiteet.

Moottorin öljyt voi laskea ulos sekä öljypohjan etu- tai takapäästä. Etummaisesta tyhjennuspropusta öljypohja tyhjenee paremmin. Proppujen alumminprikat on syytä silloin tällöin vaihtaa niin ei tavitse kiristää niin kovasti. Alumiinprikkojen sijasta voi käyttää monikäyttöisempiä usit-tiivisteitä.

Jos kirjaa jostain syystä ole ulottuvilla niin se löytyy netistäkin: http://guzzitek.org/utilisation/pb/750/750Nevada_042002_Util.pdf
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2014, 12:11:13 ip kirjoittanut motomatti »

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2014, 08:57:53 ap »
Kiitos vastauksista, olette todella mahtavaa porukkaa, uskeltaa näemmä kysyä näitä "tyhmiäkin" kysymyksiä ja tuo ohje kirja linkki on tosi hyvä. "Uutena"Guzzilaisena kun ei oikein tunne vielä ajopeliään niin mukava kun tietää mistä voi kysellä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2014, 11:11:24 ap »
Jos et jo ole Gruppon jäsen niin jäseneksi tulo maksaa vain hiukan ennemmän kuin jäsenyys jatkossa.
Tulet huomaamaan, jos et aivan tuppisuu ole, että neuvojen lisäksi yhdistyksestä saa kaikenlaista muutakin mukavaa irti kuten tiedotukset, jäsenlehden, jäsenedut, kokoontumiset ja aluetapaamiset. Tosin kokoontumisissa käynti ei vaadi jäsenyyttä.

Kotisivuilta löytyy jäsenhakemuskaavake kohdasta "Liittyminen". http://www.guzziclub.fi/

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #5 : Toukokuu 05, 2014, 12:42:09 ip »
Omassa aikanaan Nevadassa kävi erikoinen pikkutapaus.
Oli eturenkaan vaihdossa mp liikkeessä ja tipahti betonille öljypohjan varaan (..keleen muljut linkkunostimet).
Luulin öljypohjan haljenneen kun alkoi aika valuminen voiteluaineista.
Kyse oli tuon öljyfitterin pultin osumasta ja alumiiniproppu painui sen verran littiin että siitä vuoto.
Oli yksinkertainen korjaus kun tajusi kiristää kyseisen pultin ja vannominen että vien jatkossa vanteen rengasvaihdoissa enkä koko pyörää.
Se toinen öljyfiltteri kannattaa kanssa putsata joskus.
Löytyy oljypohjan sisästä. Liottaa bensassa ja paineilmalla puhtaaksi.
Operaatioon kannattaa varautua öljypohjan tiivisteellä, paljon mahdollista että vanha on ok,
mutta kun uusi maksaa vain muutaman euron, niin hyvä vaihtaa ja varoiksi vaikka toinen tai pari.
Ja kun vaihtelee nesteitä pyörään kannattaa olla tarkkana määristä.
Oma hakeutuminen tänne palstoile alkoi kun Nevadaan oli laitettu liikaa öljyä myllyn puolelle ja töitä piisasi.
Pahin skenario onneksi välttyi ja mm motomatin hyvät neuvot oli tarpeen asioita tarkastettaessa.
Koneen öljytikussa määrä on kohdilla kun keskituella asteikon keskitienoilla, sivutuen varassa määrä on siinä tikun litteän osan yläreunassa.
Nevadasta ei kovin vaikeita huollettavia asioita ole, ilmansuodin on klassikko mutta siitäkin täällä palstoilla hyvät ohjeet.
Paljonko ajettu Nevada?
Omassani katkesi kytkinvaijeri n42.000 mittarissa ja nopeusmittarin vaijeri kanssa rispoi samoihin aikoihin.
Kaasuvaijerin vaihdoinkin kun tuli taloon varmuudeksi. Noi kannattaa kanssa liottaa kunnolla öljyssä jos vaihtelee niin kestävät pidempään.
Muuten oli huoletonta ilman noita munattuja öljymääriä.
Vaihdoin Nevadan mielestäni erittäin hyväkuntoisena kun vähän ajettukin vasta 53.000 mittarissa, kaikkiaan luotettavan tuntuisena pyöränä ja kivana ajaa.
Painepesuja ei pyörille, niin pitkään maileja ongelmitta kun hoitelee/hoidattaa huollot.
Räjäytyskuvissa kanssa vaikka Stein-Dinse on hyvä rakenteisiin ja osista:
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #6 : Toukokuu 05, 2014, 14:59:15 ip »
>>...nopeusmittarin vaijeri kanssa...<<

Mulla kesti Calissa ~100´000km. Ja katkesi "tiedetystä kohdasta" eli tehdas on asentanut vaijerin hieman kummallisesti. Siinä on yksi liian tiukka mutka. Jos on tankki irti, niin se mutka on helppo oikaista sopivaksi. Verneriltä näppärästi sain toisen vaijerin varalle...
Muutenkin olen havainnut, että tuo vaijeri on syytä pitää hyvin rasvassa. Ja kun se ei ole raketin osa, niin sen rasvaus on nopea ja helppo: Alapäästä iso "käsimutteri" auki ja vaijeri pois. Se on hyvä pyyhkiä puhtaaksi ja sitten kunnollista vaseliinia ja vaijeri takaisin.
Jos jonkin syyn takia joutuu puuttumaan mittaristoon, niin vaijerin kulmavälitys mittarin takamuksessa on hyvä töhriä myös vaseliinilla.

Sikälikin tuo on hyvä juttu, kun tuonne lisätty vaseliini ei roisku takavanteelle eikä lahkeille. Kuten jokin muu laardi muunlaisissa pyörissä...  ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2014, 18:52:26 ip »
Lainaus
Alapäästä iso "käsimutteri" auki

Ennen kuin joku repii vaijeria irti niin kerrottakoon että kannattaa myös katsoa jos se lähtisi sieltä mittarin puoleisesta päästä. Synteettistä moottoriöljyä niin ei muutu kovin tahmaiseksi ajan kanssa.

Centaurossa on sen historian toinen nopeuvaijeri menossa kun ensimmäinen oli asennettu siten että katkesi takuuaikana ja sen ruinasin vaihdettavaksi. Sain kuitenkin itse pujotella vaijerin paikoilleen takuuna. Kulkee muuten rungon vasenta puolta. Nyt sen kuoret ovat rapistuneet ja voiteet valuvat vasemman sylinterin päälle mutta se on vain lähinnä huvittanut. Pitänee kuitenkin laittaa postia SteinDinselle kun tulee muuta tilattavaa. Josko jo tänä vuonna tekisi isomman remontin ja vaihtaisi jakopään alumiinipyörän. Se kun on ryhtynyt ääntämään. Perävaihdemuutostyökin on tapeetilla. Jos jossain vaiheessa viitsisi ja kävisi vaikka Veteraanirallissa kuulemassa omituisia mielipiteitä siitä.

Väliratas: http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Gear::6665.html
Näkyy olevan tilaustavaraa. Olisi muuten Centauron toinen ei-kulutusosa perävaihteen neulalaakerin ohella joka menee vaihtoon. Ensimmäinen oli öljypumpun laakeri. Muista malleista poiketen siinä on vain liukulaakerointi öljypumpun koteloon.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #8 : Toukokuu 05, 2014, 21:06:44 ip »
Tuossa kun tänään huollettiin Calin Jacallia tuli vastaan kanssa vaijerin mutka.
Vaijerivedolla satulan kiinnitys ja aika jyrkässä mutkassa oli kun ei kunnolla pohjassa kuori.
Jos kulma on kovasti väärä niin juntturaan senkin saa ja sitten hankala avattava.
Kulumaan varsinaisesti ei taida ehtiä varsinkaan jos oikein asennettu.
Mitäs mieltä aseöljystä vaijereihin?
Ryömii hyvin ja parhaita lukkorasvoja lentää spreillä syvälle kuoren ja sisuksen väliin.
Lähinnä meinaan että harvemmin kai kukaan vaivaituu irroittamaan vaijereita ilman varsinaista ongelmaa ja tuolla konstilla toisesta päästä irti & suihkaisu vois tulla tehtyäkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan öljysuodatin
« Vastaus #9 : Toukokuu 05, 2014, 21:12:13 ip »
Pyssyöljy on hyvä. Samoin ketjuöljyspray. Itselläni on tuota varten pullo hommattuna.
Hyvä pyörä, parempi mieli.