Kirjoittaja Aihe: Älä tee jos et omaa työkaluja...  (Luettu 6648 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Älä tee jos et omaa työkaluja...
« : Huhtikuu 10, 2014, 16:05:28 ip »
Emännän Titaniumiin vaihtelin pa-suodatinta ja tietty ensin kävin etsimässä 7-millisiä avaimia kun jo sen verran on kokemusta. Sitten muistui mieleen eläköitynen työkaverin lausahdusa notta "ei pidä ajatella, jos siihen ei ole työkaluja...". Oli joku vaihtanut ruuveiksi tavan 8-millin avainvälillä toimivat irrallisilla prikoilla. Ensin kirosin mielessäni etsiessäni uusia työkaluja ja uudestaan kovempaa kun ruuvailin kiinni. Alkuperäiset kiinteällä prikalla (flangebolt?) olleet oli helppo ruuvata kiinni kun saattoi painattaa hieman että meni kumitiivisteen läpi nätisti. Nämä eivät. Olisi edes laittanut kuusiokolot niin olisi säilynyt moitteilta.

Lieko ajateltu, että 8-millinen avain löytyy aina helpommin? Ehkä tavan tallista. Toinen vaihtoehto toimenpiteelle on tietty se, että alkuperäiset ovat hävinneet mikä on kuitenkin hieman epäuskottavaa ruuvit kun jäävät kiinni hyvin siihen kumitiivisteeseen.

Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2014, 17:11:09 ip »
Usein on oi'ottu kun on ollut vaikea paikka. Tai jätetty laittamatta kun ei ole osattu. Näihin törmää sekä harrastajien että ihan alan liikeidenkin jäljiltä. Usein on syynä kiire tai vaikeus tunnustaa että ei kykene tai pelkästään se että asiaa ei ole lainkaan oivallettu miten olisi tullut toimia. Erityisesti toisen töissä laadun kanssa tulee ongelmia. Palkollinen leipääntyy ja tuumii että vähempikin välttää. Inhimillisiä syitä kaikki. Sitten vielä puutteelliset tai peräti virheelliset tiedot: Brevan osalta tehtaan oma korjaamokäsikirja väittää, esimerkiksi, että vapaavalon katkaisija vaihteiston takapäässä on nopeusmittarin anturi, jne. Erityisesti japanilaisten pyörien alkuperäisissä japanista englanniksi käännetyissä korjaamokirjoissa tämä on yleistä. Haynes, ym ovat siinä suhteessa tarkempia kun eivät ole käännöksiä. Aina tulee virheitä kun jotain tehdään. Oli se sitten lentokone, ydinvoimala tai ompelukone. Esimerkkinä tämänhetkiset Toyotan ja GM:n takaisinkutsujen hurjat määrät. Miljoonia ajoneuvoja pitää korjata! Tunnettuja vikoja salailtu vuosikaudet markkinoiden menettämisen pelossa.

Tästä linkistä voi katsoa onko oma tai mieluimmin naapurin kulkupeli listoilla: http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=&mark=&model=

Joo, meni vähän aiheesta pidemmälle mutta ilmailualalla elämäntyöni tehneenä niin tiedän että siellä otettiin tarkemmin selville mistä mikäkin johtui ja syyllinen ja etenkin syy löytyi aina. Se on opettavaista ja tekee nöyräksi. Tunnustamisesta ei rankaistu mutta tahallisesta piilottelusta loppui hommat. Ja yllättäen siihen sortuivat niin työntekijät, tarkastajat kuin isommatkin pomot. Tosin iso pomo saa tehdä isomman virheen....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2014, 17:42:09 ip »
Eräässä edellisessä autossa oli edessä lämppärin kennon vaihto. Kirjan mukaan olisi pitänyt ryhtyä toimeen poljinasetelman irroiruksella. Meinasi taju lähteä, kun tavasin edessä olevaa työmäärää. Sitten erään kuvituskuvan esittämästä tilanteesta tajusin kyseessä olevan brittiläinen sisarmalli! Remontti olikin sitten vain vartin homma, kun sen sai tehdä apukuskin puolelta täällä Suomessa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2014, 19:10:32 ip »
Oliko Vauxhallin kirja ja Opelin vika?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2014, 20:44:26 ip »
Opelin kirja ja kuva Vauxista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Prätkämies

  • Viestejä: 21
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2014, 08:26:37 ap »
 :D Tässä niitä ammattityökaluja  ;D

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2014, 09:42:14 ap »
Noista vasaroista tuli mieleen:
Konesaha putosi joskus kauan sitten Espoossa olleen palo-opiston katola kesken harjoituken.
Kuinka ollakkaan meni terälaippa edellä pystyyn nurmikkoon ja moottorin paino taittoi laipan lähes suorakulmaan.
Kun sitten pääsimme alas katolta, joku tokaisi, että nyt olis hyvä sahata kulmaan taakse.

Minä olin taatiaisen kokoisena "auttamassa" isää autotallissa. Lopulta isä antoi mulle ihan oman homman:
Haponkestävää teräslattaa piti sahata pitkästä kangesta pala tavallisella rautasahalla.
Sai isä tehdä hommansa rauhassa... :P

Latikka taitaa olla vieläkin kesken vanhan kotitalon takapihalla...

Prätkämies

  • Viestejä: 21
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2014, 10:07:57 ap »
Kuinka ollakkaan meni terälaippa edellä pystyyn nurmikkoon ja moottorin paino taittoi laipan lähes suorakulmaan.
Kun sitten pääsimme alas katolta, joku tokaisi, että nyt olis hyvä sahata kulmaan taakse.

Tässä pieni ammattimiehen neuvo.
Moottorisahalla kannattaa sahata ihan sillä kärjellä vaan, ei tarvi terottaa koko ketjua.   ;D


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #8 : Huhtikuu 20, 2014, 12:11:41 ip »
Palaan aiheeseen josta kirjoitin aiemmin: nyky-Guzzin työkalupussukkaan. Sen verran pitäisi olla nykyäänkin työkaluja mukana keskiseisontatuella varustetussa pyörässä että etu- tai takapyörän voi reissun päällä irrottaa. Lähinnä rengasvaurion vuoksi. Mutta mitä kummaa: ei yhtään ainoaa työkalua siihen. Pussukassa on useita työkaluja mutta niille en ole keksinyt käyttökohdetta. Brevassa (1100) ei esimerkiksi ole lainkaan avainta etuteleskooppien jousten esijännityksen säätöön vaikka niitä joutuu kuormituksen muutoksen yhteydessä ruuvaamaan. Em. asiat korjasin laittamalla satulan alle 17 mm hylsyn vääntimineen joilla irtoaa takapyörä ja etuteleskoopit säätyvät. 7 mm kuusiokoloavain tarvitaan jos haluaa irrottaa etupyörän jarrusatulat. Mutterisorvi eli keskikokoinen jakoavain etuakselin löysäykseen. Myös usein reissun päällä tarvittu 7 mm kiintolenkin puuttumisen olen korjannut. Sillä avataan tankin luukku esimerkiksi irronneen bensiiniletkun vuoksi. Tosin omaan pyörään en ole tarvinnut mutta siitä on ollut apua muille.
Olen siis työkalu-uskovainen. Siitä on ollut se hyöty että ei ole sattunut että pyörääni olisi tarvinnut hakea tien varresta muilla avuilla. Joillekin kavereilleni kyseinen asia on arkipäivää jopa useamman kerran vuodessa: pikkuvian vuoksi tilataan hinausauto paikalle tai soitetaan kaverille jolla on pakettiauto. Sitten harmitellaan rahan- ja ajanmenoa sekä haukutaan oma ajoneuvo. Aina en ole kyennyt piilottamaan halveksintaani tällaista käytöstä kohtaan kun itseäni on pyydetty apuun.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #9 : Huhtikuu 20, 2014, 12:36:05 ip »
Kuten jo joskus aiemmin mainittu; en lanna työkaluja mukana, niin ei tarvi tien varressa ruuvata.
No sen verran, että Leathermann bittisarjalla on aina mukana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #10 : Huhtikuu 20, 2014, 13:30:51 ip »
Leatherman ja Gerber ovat tökalujen irvikuvia enkä sellaisia kehtaisi julkisesti käyttää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2014, 13:46:27 ip »
Lue ylläoleva: ei remonttia tien varressa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2014, 14:07:31 ip »
Ei riskiä tien varressa tapahtuvasta korjaustarpeesta voi kokonaan välttää ja silloin siihen on hyvä varautua siltä osin kuin se on järkevää ja sitä mahdollista korjaustyötä voi merkittävästi helpottaa omaamalla edes hieman sopivia välineitä. Ei mitään korjaamokalustoa vaan ottamalla mukaan todennäköisimpiä tarvittavia työvälineitä.

Rengasrikko on ehkä yleisin yllättävä häiriö matkanteossa. Ja tapahtunut itselle ainakin toistakymmentä kertaa: vierasesine renkaassa. Sen ennakoimiseksi ei niin kovin ihmeellisä kaluja tarvita. Vähimmillään paikkapullo. Joskus se ei riitä ja joutuu ottamaan pyörän irti , paikkaamaan renkaan sisäpuolelta ja asentamaan takaisin. Tässä olen tinkinyt sen verran että saan pyörän irti mutta se kainalossa matka lähimpään rengasliikeeseen auttaa. Siksi se seitsemän millin kuusiokoloavain ja 17 millin hylsy.

Jos ottaisin pumpun, paikkasarjan ja rengasraudat mukaan niin onnistuisi rengastyöt tien laidassakin mutta sellaiseen varmisteluun en ole ryhtynyt.

Toinen ongelmallinen vaiva on vaijerin katkeaminen. Sitä voi ennakoida vaihtamalla uudet vaijerit aika-ajoin. Asia jota TunturiTT:kin ilmeisesti harjoittaa. Mutta juuri kyseisen pikkuvaivan vuoksi saa pyöriä hakea tien varresta pajalle. Vaijerin korjaus tai vaihto on kuitenkin niin yksinkertainen asia ja vähillä työvälineillä tehtävä korjaus että se kannattaisi opetella. Jos itse ei tarvitse niin voi auttaa kaveria.

Normijuttuja ovat kaasuttimien tulviminen, sytytyshäiriöt ja tulpan pimeneminen. Niihinkin on hyvä hieman varautua. Nykypyörissä tosin ei juurikaan.
Jne.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2014, 20:29:02 ip »
>> Leatherman ja Gerber ovat työkalujen irvikuvia enkä sellaisia kehtaisi julkisesti käyttää. <<
Joo! Samalla rahalla jos ostaa kunnon työkaluja saa useammankin. Ja sellaisia, joilla tekee jo jotain.
Mutta - tuolla reissun päällä Gerberillä saa monesti ihan riittävästi toimeksi. Kokemustakin on... Tai missä vaan jos yhden ruuvin tarvii kiristää..
Vaan siinä oleva "puukko" on ihan onneton: Yenkit luulevat kaikkien menevän metsään pilkkomaan köysiä, kun terässä on hammastus. Eikä sillä sitten tee edes kiehistä...

Eikös Calistimen orggis työkaluissa ole akselimutteriin sopiva avain? Ei se kaunis ole, eikä kiillä, mutta työn sillä tekee. Tosin, eipä tuon Calistimen tubeless-rangasta saa vanteelle tienvarrella mitenkään, jos sen pois ottaa.
Mulla on tubeless-paikkasarja. Ja kolme kertaa olen tarvinnut. Ja toimii hyvin. Tosin sarjaan on ostettava valmiiksi lisäpainepulloja, ne kaksi eivät riitä mihinkään. Ja niitä saa halvalla B****masta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Älä tee jos et omaa työkaluja...
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2014, 21:10:20 ip »
Tarkoitatko etupyörän mutteria joka avataan haka-avaimella? Omassa on sellainen ja työkalun tein itse kun en sellaista tallista löytänyt. Kaupallisiakon avaimia on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.