Kirjoittaja Aihe: kaasua höyryä ja bensaaa  (Luettu 7409 kertaa)

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
kaasua höyryä ja bensaaa
« : Heinäkuu 02, 2006, 14:58:09 ip »
Cali classicin polttoaine valo syttyy 200-220km. ajettuani ja tankkiin kun laittaa piripintaan menee n.10-12l. voiko sitä säätää? 322km maantieajoa tänään nopeus 90-100km/h 15,2l onko haitallista ajaa tankki tyhjäksi että näkisi kuinka pitkälle pääsee valon syttymisen jälkeen...

onko ryyppyvipu vain käsikaasu vai rikastuuko seos myös. ajattelin että voisi lepuuttaa väsynyttä kaasukättä ja vetää ryypyllä vaan...

tällaisia mietin tänään
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2006, 14:02:00 ip kirjoittanut herrapii »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2006, 08:31:53 ap »
Periaatteessa voi vetää "ryypyllä", varsinkin jos kaasuvaijeri on sattunut katkeamaan on se hyvä korvike. Muutoin en suosittele koska vipu ja sen vaijeri vaikuttaa hiukan eri kohtaan kaasuvivustossa kuin kaasuvaijeri. Balanssit on säädetty kaasuvaijerin käyttöä ajatellen mutta ryyppyvaijeri voi aiheuttaa vaihevirheen. Mitään vikaa se tuskin kuitenkaan aiheuttaa mutta epätasaista käyntiä kylläkin voi. Edellä mainitun huomioiden ei mitään seoksen rikastumista tapahdu eikä "ryypyn" käytöstä muuta haittaa ole.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 485
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2006, 08:35:07 ap »
Niin ja tuosta tankin tyhjäksi ajamisesta: Voit ajaa tankin kuivaksi mutta älä pyöritä bensapumppua kuivana eli ei virtaa päälle ennen kuin tankissa jällen lientä. Eikä titenkään ajeta miljoonavauhtia sillon kun bensa on juuri loppumassa. Parin litran varakannu mukaan ja kokeilemaan käyttösädettä.

mm

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2006, 14:07:45 ip »
koitankin viikonloppuna

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #4 : Heinäkuu 04, 2006, 14:49:26 ip »
Itse pääsin 336 km tankillisella joten kulutus karvan päälle 5,6 l/100km. Herrapiin näyttäis vievän melkein litran vähemmän. Mulla on sivulaukussa 1,5 l pullollinen menovettä varmuuden vuoksi.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2006, 10:01:43 ap »
Ei ole ollenkaan tarpeellista ajaa tankkia tyhjäksi.Kun täydellä tankilla lähdetään ajelemaan ja tiedämme tankin vetoisuuden ja kun bensavalo ensimmäisen kerran vilahtaa,niin heti tankille ja täyteen taas.Tällöin laskemme kulutuksen / 100 km . Nyt kun tiedämme kulutuksen ja jäljellä olevan bensan määrän,voimme helposti laskea tai arvioida paljonko jäljellä olevalla bensalla pitäisi suunnilleen päästä.  
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2006, 10:02:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2006, 22:55:34 ip »
totta puhut mutta kun olen täältä saanut lukea että tankin kokokin vaihtelee eri tietolähteiden mukaan alkaen yli 17l. tehtaan 19l. tai

I.H.

  • Viestejä: 1 264
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2006, 05:14:12 ap »
Tankin koko on tietenkin mallikohtainen , löytynee käyttöohjekirjasta . Mulla se on n. 19 l (Cali Titanium) luotan kyllä tehtaan ilmoitukseen. (Engl. approx. 19)

Viittaan tämän palstan tekniikkapalsta osaan ja sen osioon Californian bensatankki
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2006, 05:21:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

Cali.fi

  • Viestejä: 76
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #8 : Heinäkuu 10, 2006, 11:00:05 ap »
Olen kyllä siinä käsityksessä, ettei 19 litraan kannataisi luottaa, vaan että 19 litraa olisi bruttotilavuus, mutta koska vain toiselta puolelta runkoputkea imetään bensaa, niin jotakin jää käyttämättä tankin toiselle laidalle.

Ruiskukoneen kanssa ei edes auta pyörän heilutus bensan loputtua, koska pumppu kierrättää ylimääräisen bensan nopeasti takaisin runkoputken väärälle puolelle! Näin olen antanut itselleni kertoa, kokeilemaan en ole ryhtynyt.

Kesähelteillä yritin tankkausväliä maksimoida, ja laitoin tankin kovin täyteen, mikä kostautui, kun kylmä bensiini auringossa lämpölaajeni, ja alkoi tulvia tankin täyttöaukosta ulos. Vai mitä siinä mahtoi käydä?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #9 : Heinäkuu 11, 2006, 01:05:35 ap »
Cali.fi kirjoitti:
Lainaus
Olen kyllä siinä käsityksessä, ettei 19 litraan kannataisi luottaa, vaan että 19 litraa olisi bruttotilavuus, mutta koska vain toiselta puolelta runkoputkea imetään bensaa, niin jotakin jää käyttämättä tankin toiselle laidalle.

Ruiskukoneen kanssa ei edes auta pyörän heilutus bensan loputtua, koska pumppu kierrättää ylimääräisen bensan nopeasti takaisin runkoputken väärälle puolelle! Näin olen antanut itselleni kertoa, kokeilemaan en ole ryhtynyt.

Kesähelteillä yritin tankkausväliä maksimoida, ja laitoin tankin kovin täyteen, mikä kostautui, kun kylmä bensiini auringossa lämpölaajeni, ja alkoi tulvia tankin täyttöaukosta ulos. Vai mitä siinä mahtoi käydä?

Kyllä se tankki kokolailla tyhjiin näissä ruiskukoneissa imetään vaikka ei ole kuin se yksi hana. Pumppu kierrättää pensan nimenomaan sinne hanan puolelle. Epäilin tätä asiaa itsekkin, koska 1100 kaasaricalissa on hanat molemmin puolin ja tankki on muuten sama kun näissä uudemmissa ruiskukoneissa. Kun ruiskucalin tankkin halkaisi, valkeni tuo punpun tekemä kierrätys-systeemi. Tähän omaan 28 litraiseen tankkiini jouduttiin tekemään ulkopuolinen tasausletku tuon yhden hanan takia, koska sitä pumppuakaan ei siis kaasariversiossa ole.  

 
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Cali.fi

  • Viestejä: 76
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #10 : Heinäkuu 11, 2006, 01:41:17 ap »
Fiksummalta kuulostaa tietysti, jos ylimääräinen bensa kierrätetään takaisin hanan puolelle. Periaatteessa tilanne on sama, se mikä on runkoputken väärällä puolella ei sieltä käyttöön tule, mutta heilautus/kallistus bensan loputtua siis kuitenkin auttaa.

Cali.fi

  • Viestejä: 76
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #11 : Heinäkuu 12, 2006, 15:26:56 ip »
Kävinpä asiaa kokeilemassa. Bensavalon sytyttyä pääsin 89 km ja sitten loppui bensa. Tyhäksi meni tankki, ei auttanut edes reippaampi kallistus, uudestaan ei lähtenyt käyntiin. Siitä kun alkoi pätkimään, ei menty enää kuin ehkä kilometri! Lisäsin tasan 4 litraa, josta matkalla bensa-asemalle (16km) kului tasan litra, ja tankkiin mahtui 15,5 litraa. Tilavuus on siis 18,5 litraa, ja olisi sinne varmasti saanut sen puolikkaankin tungettua.

Johtopäätös on, että Calin tankkiin menee luvatut 19 litraa ja ne ovat kokonaan käytössä. Kuitenkin, kun piripintaan on kurja tankata, ja hiukan pitää reserviä jättää, niin 6,3l/100km tarkoittaa tuollaista max 270km tankkaamatta.

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
kaasua höyryä ja bensaaa
« Vastaus #12 : Heinäkuu 12, 2006, 22:50:39 ip »
kiitos kokeesta ja tiedoista. itse ajelin valon syttymisen jälkeen moottoritienopeudella 155km. ja tankkiin meni 16.5litraa eli ilmeisesti pyöräni varoitusvalo on aika hätäinen. pyörä on classic o6.

mitään haittaa tuosta valon syttymisestä ei ole trippimittari riittää kun kokemusta kertyy tietää että 350km voi lasketella huoletta...

kyllähän sellainen vanha kunnon hana jossa varatankkiasento olisi poikaa...

                                                          :prof:
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2006, 22:51:00 ip kirjoittanut herrapii »