Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Uutiset:
KERHON PÄÄSIVU:
https://www.guzziclub.fi
Etusivu
Ohjeet
Kirjaudu
Rekisteröidy
Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
»
Yleinen keskustelu
»
Tekniikkapalsta
»
Vaunun säätöä
« edellinen
seuraava »
Tulostusversio
Sivuja: [
1
]
Kirjoittaja
Aihe: Vaunun säätöä (Luettu 2617 kertaa)
JouniN
Viestejä: 51
Vaunun säätöä
«
:
Maaliskuu 06, 2014, 16:55:21 ip »
Ensimmäisiä ajokokeiluja sivuvaunun kanssa ja tuntuu kampeavan vasemmalle, mutkat oikealle vaativat melko paljon enemmän
kääntövoimaa. Mahtaako olla aurausta liikaa vai mistäköhän tuota alottaisi säätämään?
Kirjattu
Kaijus
Viestejä: 806
Vs: Vaunun säätöä
«
Vastaus #1 :
Maaliskuu 06, 2014, 19:51:12 ip »
Lainaus Jussi Juurikkalan artikkelista:
Kun sivuvaunu on liitetty moottoripyörään, lähdetään ensimmäiselle "varovaiselle" koeajolle. Valitaan mahdollisimman tasainen, suora tien pätkä ja ajetaan sitä edestakaisin erilaisilla kaasun asennoilla. Jos yhdistelmä pyrkii tasaisella kaasulla kaartamaan oikealle, lisätään aurausta, ja jos kaartamistaipumus suuntautuu vasemmalle, pienennetään aurausta. Kun yhdistelmä saadaan kulkemaan suoraan tasaisella nopeudella ja tasaisella, vaakasuoralla tien pinnalla, etsitään sopiva, loivahko kaarre. Esimerkiksi vasemmalle. Jos yhdistelmä pyrkii kaartamaan liian tehokkaasti, ts. ohjaus vaatii vastavoimaa, on varsinaisen moottoripyörän kallistus liian suuri. Jos vastavoimaa ei tarvita, vaan pyörä kaartaa jäykähkösti, ajetaan sama kaarretta toiseen suuntaan. Jos kaarre oikealle samalla nopeudella vaatii ohjauksen vastavoimaa, on kallistus liian pieni. Sopiva kallistus on saavutettu silloin, kun samassa kaarteessa ohjaus on suunnilleen yhtä raskas riippumatta siitä kumpaan suuntaan ajetaan.
Kun sekä auraus että kallistus on saatu säädetyiksi, tarkastetaan säädöt vielä erilaisilla nopeuksilla. Tarkastusten tuloksena tehdään vielä hienosäädöt, sillä tulos on hyvä vasta silloin, kun ohjautuvuus on miellyttävä eniten käytetyillä nopeuksilla.
Tämä löytyy Suomen Sivuvaunuyhdistyksen sivuilta
http://personal.inet.fi/yhdistys/sivuvaunu/
Terveisin
Kaijus
Kirjattu
JouniN
Viestejä: 51
Vs: Vaunun säätöä
«
Vastaus #2 :
Maaliskuu 06, 2014, 21:16:29 ip »
Kiitos, tuosta on hyvä aloittaa.
Kirjattu
motomatti
Viestejä: 13 488
Vs: Vaunun säätöä
«
Vastaus #3 :
Maaliskuu 06, 2014, 21:38:57 ip »
Vaunun pyörä ei saa olla samalla linjalla takapyörän kanssa vaan edempänä. Tämäkin taisi olla Juurikkalan ohjeessa...
Kirjattu
Tulostusversio
Sivuja: [
1
]
« edellinen
seuraava »
Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
»
Yleinen keskustelu
»
Tekniikkapalsta
»
Vaunun säätöä