Vankka työntötanko-sportti näyttää olevan.
Vakuutustarkastajasta kiinni kuinka helposti menee lunastukseen.
Kaaduttua pyörää, jos on AVK:n kautta käynyt, seuraa yleensä rungon suoruuden tarkastusvaatimus. Jos runko on suora ja siitä on todistus niin asia on ok. Mutta on olemassa poikkeus ja olen itse sellainen nähnyt: Runko suora mutta siinä kohtaa missä etuteleskoopit, ensin ohjausrajoittimen rikkouduttua, ovat päässeet lyömään runkoputkiin molemmin puolin samanlaiset kolhut eli klommot. Ne yläputket ovat ohuet seinämävahvuudeltaan ja menvät siksi helposti lyttyyn kun tulee napakka isku. Runko oli todettu siis suoraksi mutta siinä on silti pysyvä vika. Eli katsokaa, jos epäilette kaaduntaa, että ohjausrajoitin on tallessa ja jos ei ole onko ylärunkoputkien etuosassa klommoja. Grisossa kohta näkyy hyvin mutta Brevassa, Norgessa ja Sportissa on hieman katteita edessä. Ainakin yksi tällainen klommorunkoinen kiertää markkinoilla. Olen itse nähnyt ja omistaja myi pyörän, asiasta huomautettuni, seuraavalla viikolla pois.
Vakuutustarkastaja tekee kustannusarvion, usein pyöräkorjaamon tukemana, mitä kunnostus maksaisi ja voi tehdä pyörän omistajalle rahatarjouksen jolla vastuu pyörän kunnostamisesta kohdistuu omistajaan.
Toinen tapa on antaa korjaamon korjata vakuutusyhtiön laskuun ja omistaja saa korjatun pyörän käyttöönsä.
Kolmas tapa on että pyörä menee lunastukseen ja omistaja saa pyörän arvoa vastaavan korvauksen tai jos on uusarvovakuutus niin uuden pyörän arvon mukaisen korvauksen.
Jos pyörä on korjauskelpoinen niin AVK hoitaa sen markkinoinnin eteenpäin poistettuna liikenteestä. Tai jos on käynyt vielä pahemmin AVK myy sen osina.