Kirjoittaja Aihe: Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko  (Luettu 8801 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko
« Vastaus #15 : Syyskuu 07, 2015, 07:32:35 ap »
Guzzin koneen naputuksia voisi olla jännä joskus syynätä oskiloskoopilla, että näkyykö siinä piikkejä miten. Iso venttiilinvälys, väljä keinuvivun laakeri, rupinen venttiilinostin, kololle syöpynyt kukkopoika/venttiilin pää tai väljä ohjuri. Kaikki todennäköisesti päästävät äänensä aika tavalla samaan aikaan, eli silloin kun venttiilin on aika alkaa avautua. Ittelä vaikein paikallistaa oli aikoinaan GT 850:n kaputus. Kaiken peuhaamisen jälkeen osoittautui, että toisessa pytyssä oli pienen porauksen kategorian mäntä suuren kategorian pytyssä, kirjainlogiikkaa en nyt muista, että oliko se A- mäntä C -pytyssä vai päinvastoin. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko
« Vastaus #16 : Syyskuu 07, 2015, 10:50:47 ap »
Vuosikaudet kuunneltiin kaverin vaimon 600cc Ducatin kalkatusta. (Ei kytkimen, sillä siinä on öljykylpykytkin) Kun mekastus oli sitä luokkaa että se häiritsi jo ajofiilistä niin pyörään vaihdettiin männät ja sylinterit. Samalla kuutiotilavuuskin nousi. (Samassa remontissa kaasuttimet vaihdettiin ruiskutukseen) Kalkatus hävisi eikä ole ilmennyt sen jälkeen.
Syy meluamiseen olivat sylintereihinsä helmoista erinomaisen väljät männät jotka alhaalla käydessään kolkkasivat kun eivät pyrkineet menemään suorassa. Männät olivat kuitenkin oikean kokoiset merkintöjen perusteella eikä ilmennyt erityistä öljyn kulutusta vaikka mäntä ei voinutkaan kulkea sylinterissä aivan suorassa väljyytensä vuoksi. Moottorit siis sietävät melkoisesti joissain kohdin kulumista ilman että meno heikkenisi. Vain ääni kavaltaa.

Lainaus
Ei sitä hyvällä uskollakaan voi hiljaiseksi sanoa mutta pahin kalkatus katosi.
Nyt olen kahteen moottoriin laittanut RVS-lisäaineen ja erityisesti California Adamantin (Työnimeltään Sääksjärvi Trike, ent. California III) moottori hiljeni merkittävästi. Vain vasen pakoventtiilin ohjuri intoutuu joskus kalkattamaan kun moottori ei ole vielä ajolämpöinen. Vaikka kokemusta aineesta on vielä ajallisesti vähän on ilmennyt taipumusta tulla "uskovaiseksi". Lisäksi Latimon hyvä kokemus aineen vaihteistokäytöstä.

MotoJussi testaa parhaillaan RVS:sää perävaihteen lisäaineena ja kuulemma nyt myös moottorissa. Kuulostelen kuulumisia kunhan on muutama tonni matkaa takanapäin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko
« Vastaus #17 : Syyskuu 07, 2015, 22:06:42 ip »
MotoJussi testaa parhaillaan RVS:sää perävaihteen lisäaineena ja kuulemma nyt myös moottorissa. Kuulostelen kuulumisia kunhan on muutama tonni matkaa takanapäin.

Nyt on:
1) uusista osista kasattuun perään (ajettu 0 km) Molykoten sijaan RVS:t paketin T-paketin annostusohjeen mukaan
2) käytettyyn ja hyvin ajettuun vaihteistoon (ajettu noin 123 000 km) määräaikaishuollon yhteydessä T-paketin annostusohjeen mukaan RVS-liemi sekaan
3) väärinkäytettyyn ja hyvin ajettuun moottoriin (ajettu noin 123 000 km) noin 1000 km määräaikaishuollon jälkeen G-paketin annostusohjeen mukaan RVS-liemi sekaan

Havainnot:
1) perä ei enää lämpiä yhtä paljon kuin tarkan shimmaamisen ja kasaamisen jälkeen. tämä tosin olisi tapahtunut ihan ilman RVS:ääkin
2) eipä muita havaintoja, joskin pikkaisen laite tuoksuu poltetulle öljylle, kun RVS on ollut sisällä  alle 150 km

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko
« Vastaus #18 : Syyskuu 08, 2015, 11:48:07 ap »
Siinä siis aloitustilanne. Nyt odotellaan tonni - pari että mitä vaikutusta vai ei vaikutusta lainkaan.

Onko jotain referenssiä olemassa? Esimerkiksi moottorin osalta jokin kilkatus josta haluat eroon tai moottorin yleinen melutaso. (Ei pakoputkimelu) Millainen on vaihteiston ääntely ennen/jälkeen.

Useimmat asiat tapahtuvat, jos tapahtuvat, niin hiljalleen että muutosta on vaikea huomata. Toisaalta taas on kuullut sellaista että nyt voi ajaa avokypärällä ja ilman korvatulppia kun melu on laantunut: onko mennyt kuulo vai onko oikeasti tapahtunut. Ehyeen koneeseen tai mekanismiin RVS:n ei pitäisi vaikuttaa mitenkään. Vasta kun alkaa ilmetä häiriötilanne on aineella vaikutustapansa.

Itse olen laittanut meluisaan vaihteistoon (noin 100.000 km takana) ja saanut osittaisen avun uliseviin vaihteisiin sekä moottoriin (kilometrit ei tarkasti tiedossa) josta jo on mainittu että hajoaa kohta kun käy niin hiljaisesti. Epäilykset venttiilien kantamisesta on kuitenkin torjuttu katsomalla välykset uudelleen.

1100 Brevaan laitoin RVS:n sekä vaihteistoon että moottoriin. Kummassakaan ei ole ollut havaittavissa ylimääräistä melua. (Ensiövetohan näissä aina hieman ääntää.) Silti moottorin melutaso on laskenut mutta tietysti kokemus aiheesta on subjektiivinen. Kuitenkin avopotalla ajaessa ja pleksin taakse kumartuessa ei moottorin ääntä erota tuulen suhinalta. Aiemmin, mielestäni, erotti.

MotoJussi otti tietoisen riskin korvatessaan perävaihteen Molykoten RVS:llä. Katsotaan miten käy. Toistaiseksi oli lämmöt ihan ok ajon jälkeen. Tarkistin asian viime perjantaina MotoJussin ajettua muutama sata kilometriä noin 18 asteen lämpötilassa sivuvaunun kera. Kuormitusta siis tavanomaista enemmän.

Tuloksia/turmiota odotellessa vain odotellaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko
« Vastaus #19 : Syyskuu 08, 2015, 12:44:31 ip »
Guzzin koneen naputuksia voisi olla jännä joskus syynätä oskiloskoopilla, että näkyykö siinä piikkejä miten. Iso venttiilinvälys, väljä keinuvivun laakeri, rupinen venttiilinostin, kololle syöpynyt kukkopoika/venttiilin pää tai väljä ohjuri. Kaikki todennäköisesti päästävät äänensä aika tavalla samaan aikaan, eli silloin kun venttiilin on aika alkaa avautua. Ittelä vaikein paikallistaa oli aikoinaan GT 850:n kaputus. Kaiken peuhaamisen jälkeen osoittautui, että toisessa pytyssä oli pienen porauksen kategorian mäntä suuren kategorian pytyssä, kirjainlogiikkaa en nyt muista, että oliko se A- mäntä C -pytyssä vai päinvastoin. 

Kenellä on älypuhelin ja siihen ladattuna taajuusanalysaattori sovellus pääsisi kokeilemaan, miten se
reagoi Guzzin rikkaaseen äänimaailmaan ;D. Pitäisi ainakin periaatteessa olla mahdollista tehdä vertailu kampiakselin ja nokka-akselin kierroslukuihin.
Tuolla saa ainakin RC-helikopterin roottorin kierrosluvun selville ja Ekun kanssa sitä kokeiltiin
englantilaisen urheiluauton huollossa mittarina. Tosin tässä mittaukset tehtiin käymättömästä moottorista.
Todettiin toimivaksi, vaikka tallia ahkerasti kierrellyt Ilmavoimien Hawk tukki välillä koko taajuusalueen.
Sohc van Helmi.

Rauno

  • Viestejä: 186
Vs: Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko
« Vastaus #20 : Syyskuu 08, 2015, 19:41:36 ip »
Oliskohan peto vie munki Specialissa tuo tönärivika, kun venttiilit ei väljisty, mutta kalistaa niin pirusti. Kun ostin pojalle muutama viikko sitten Jakalin ja ajoin sen Turusta Siikajoelle, oli se paljon nätimpi käyntinen kun tuo mun oma, niin aattelin, että täytyy varmaan talvirupeamana tutustua aiheeseen ja koittaa saada tuota hiljasemmaksi. Mistäköhän noita tankoja ois paras kysellä, jos entiset näyttää huonoilta?