Tämä jarruletkuasia taitaa tulla esille tulevassa katsastuksessa. Ainakin jos moottoripyörään
on laitettu "ei tehdasvalmistetut" teflon/teräspunosletkut. Motomatilla varmaan tietoa nykyisesä
käytännöstä muutoskatsastuksessa.
Snip>>Nesteet vaihdoin noin 5...10 vuotta sitten ja jarrut pelaa kuin unelma.<<snip
Näinhän se menee, yleensä. Hämmästyttävän hyvin jarrut toimivat vaikka huoltoa laiminlyödäänkin.
Toisaalta jarrujenkin hitaaseen hiipumiseen tottuu ja tilanteeseen havahtuu vasta kun tekee sen huollon.
Tai vaihtaa pelivälineen kokonaan uuteen.
Jos jarruja ei käy kurmoottamassa radalla tai EAK-kurssilla, nesteet tuskin kiehatavat normaalissa
matka-ajossa. Jos vuoristoon menee ajelemaan tilanne muuttuukin jo vakavaksi.
Kun rata-ajoa tulee harrastettua, etujarrun nesteet vaihdan yleensä talvihuollon lisäksi
ainakin kerran kesälläkin. Syy tähän on pari kertaa häipyneet jarrut kesken ratasession.
Palautuivat vasta nesteen vaihdolla.
Jos jarrunesteitä ei ikinä vaihda taitaa sama tilanne olla jarrupalojenkin kanssa

.Sielläkin
piilee yllätys, kitkapinnat saattavat ajan kanssa irrota metalliosasta. Se kitkapinta ei välttämättä
putoa heti irrottuaan pois vaan tilanne paljastuu hyvällä tuurilla jo renkaan vaihdon yhteydessä.
Jarrut on tehty käyttöä varten, siksi niissä on aika paljon pelivaraa normaaliin suomalaiseen
tieliikenteeseen.
Huollon puutteen aiheuttama ongelma onkin yleensä jonkinlainen juuttuminen tai takertelu, mikä
ei ole hyvä sekään. Ja on taatusti kalliimpi korjata kuin vaihtaa nesteet huolto-ohjelman mukaan.
Pekka