Kirjoittaja Aihe: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto  (Luettu 12264 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #15 : Marraskuu 02, 2013, 03:04:12 ap »
Lainaus
Nesteet vaihdoin noin 5...10 vuotta sitten ja jarrut pelaa kuin unelma.

No se on hyvä ettei ole tullut vaaratilannetta vastaan...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #16 : Marraskuu 02, 2013, 09:27:17 ap »
Tai mitään rajumpaa ajosuoritetta, että olisi nesteet päässeet kiehumaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #17 : Marraskuu 02, 2013, 12:19:44 ip »
Tämä jarruletkuasia taitaa tulla esille tulevassa katsastuksessa. Ainakin jos moottoripyörään
on laitettu "ei tehdasvalmistetut" teflon/teräspunosletkut. Motomatilla varmaan tietoa nykyisesä
käytännöstä muutoskatsastuksessa.

Snip>>Nesteet vaihdoin noin 5...10 vuotta sitten ja jarrut pelaa kuin unelma.<<snip

Näinhän se menee, yleensä. Hämmästyttävän hyvin jarrut toimivat vaikka huoltoa laiminlyödäänkin.
Toisaalta jarrujenkin hitaaseen hiipumiseen tottuu ja tilanteeseen havahtuu vasta kun tekee sen huollon.
Tai vaihtaa pelivälineen kokonaan uuteen.
Jos jarruja ei käy kurmoottamassa radalla tai EAK-kurssilla, nesteet tuskin kiehatavat normaalissa
matka-ajossa. Jos vuoristoon menee ajelemaan tilanne muuttuukin jo vakavaksi.

Kun rata-ajoa tulee harrastettua, etujarrun nesteet vaihdan yleensä talvihuollon lisäksi
ainakin kerran kesälläkin. Syy tähän on pari kertaa häipyneet jarrut kesken ratasession.
Palautuivat vasta nesteen vaihdolla.

Jos jarrunesteitä ei ikinä vaihda taitaa sama tilanne olla jarrupalojenkin kanssa ::).Sielläkin
piilee yllätys, kitkapinnat saattavat ajan kanssa irrota metalliosasta. Se kitkapinta ei välttämättä
putoa heti irrottuaan pois vaan tilanne paljastuu hyvällä tuurilla jo renkaan vaihdon yhteydessä.

Jarrut on tehty käyttöä varten, siksi niissä on aika paljon pelivaraa normaaliin suomalaiseen
tieliikenteeseen.
Huollon puutteen aiheuttama ongelma onkin yleensä jonkinlainen juuttuminen tai takertelu, mikä
ei ole hyvä sekään. Ja on taatusti kalliimpi korjata kuin vaihtaa nesteet huolto-ohjelman mukaan.

Pekka
Sohc van Helmi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #18 : Marraskuu 02, 2013, 12:40:53 ip »
Jarrujen ja renkaitten huoltamattomuus tulee ilmi vasta ääriolosuhteissa. Esim kun paniikissa puristetaan kahvaa. Nesteet kiehahtavat ja jarrut häipyvät viime metreillä ennen törmäystä tai serpentiinitietä alas tullessa. Tässä kohtaa ei päde, että korjataan vasta kun vika ilmenee.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #19 : Marraskuu 02, 2013, 13:15:02 ip »
Lainaus
Jos jarrunesteitä ei ikinä vaihda taitaa sama tilanne olla jarrupalojenkin kanssa
Menee hieman aiheesta ohi mutta kuinka tarkasti jarrulevyt pitäisi vaihtaa, kun levyyn merkitty minimipaksuus on käsillä? Jos ei ole muuta vaivaa ja jarrut ottavat jokseenkin tasaisesti kiinni ja hidastuvuus tuntuu oikealta, ei tule mistään "sysäystä" lähteä asiassa liikkeelle... Varsinkin kun taitavat olla se kallein kohta jarrujen ylläpidossa...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #20 : Marraskuu 02, 2013, 14:12:57 ip »
Jarrulevyjen jäljellä olevaa paksuutta voi verrata renkaan kulutuspinnan paksuuteen. Molemmissa tapauksessa hyvissä olosuhteissa homma pelaa hienosti mutta ääritilanteessa onkin havaittavissa ongelmia.
Yksi asia mikä pistää vaihtamaan renkaat ja jarrulevyt on niille ilmoitettu minimivahvuus.

Jarrulevyssä on tietty määrä massaa ja sen väheneminen kulumisen myötä pienentää hieman levyn kykyä muuttaa liike-energiaa lämmöksi. Lisäksi ohentuessaan levyn lujuusominaisuudet luonnollisesti heikkenevät. Usein kuluminen tapahtuu epätasaisesti eli jarrulevyn vahvuus vaihtelee sen säteen suunnassa: on muodostunut uria ja niiden väleihin valleja. Levyn pinta-ala on tällöin lisääntynyt ja sen myötä myös jarrupalojen kuluminen.

Tyypillisti Brembon kelluvissa levyissä on merkitty minimivahvuus. Jos alkuperäinen vahvuus on viisi millimetriä niin vahtorajaksi on merkitty 4,5 mm. Tarkoittaa että yksi levyn sivu saa kulua korkeintaan 0,25 mm. Levyn paksuus mitataan sen kuluneimmasta kohdasta.

Muitakin syitä levyn vaihtoon on. Yksi yleisimmistä on levyn aiheuttama tärinä jarrutuksen aikana. Kelluvan levyn tapauksessa se voi johtua levyn keskiön ja itse jarrulevyn välillä olevista kiinnityshokeista. Mutta aina ei levyn "elvyttäminen" auta vaan pitää ryhtyä vaihtotöihin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #21 : Marraskuu 03, 2013, 13:40:21 ip »
Esim kun paniikissa puristetaan kahvaa. Nesteet kiehahtavat ja jarrut häipyvät viime metreillä ennen törmäystä tai serpentiinitietä alas tullessa.

Kait se tutijalautakunta tämänkin tutkii :-[ Toisaalta harva osaa/ehtii jarruttaa näin optimaalisesti että,
meikäläisestä 100 km/h=>0 saisi nesteet kiehahtamaan yhdellä jarrutuksella. Toisaalta jos jarrut olisivat
huolletut, letkut ei turhia pullistele, männät, palat, liukutapit yms liikkuu herkästi,  osaava jarruttaja olisi ehkä välttänyt haverin.
Sohc van Helmi.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #22 : Marraskuu 05, 2013, 11:02:35 ap »
Alkuperäiset ovat letkut (uskoisin) vm. -89 Millessäkin. Nesteet vaihdoin pari vuotta sitten kun en tiennyt kuinka vanhoja ovat. Mitään muutosta jarruttamisessa en kyllä huomannut.
Tuleehan sitä "täysjarrutusta" kokeiltua aina keväällä ja muutaman kerran kesässä että pysyy tuntuma. Toinen mitä tulee tehtyä on mutkittelu ja kuviteltu esteen väistö, kun pitkä ajaminen pääteillä tylsistyttää.
Vielä yksi GT, kiitos.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #23 : Marraskuu 05, 2013, 13:29:44 ip »
V10:n ja LM IV:n korjaamokäsikirjoissa on ohjeistettu ainoastaan jarrunesteiden vaihto 15000km:n välein. Letkujen uusimisesta ei mainita mitään.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #24 : Marraskuu 05, 2013, 13:34:45 ip »
Onkohan jarruihin liittyvät asiat kuitenkaan niitä, joissa kannattaa säästää tai jättää mitään arvailujen varaan. Letkut ja muut kuluvat on sen verran edullisiakin, että ei varmaan kenenkään mopoilubudjettia notkauta. Vaikka siis vaihtaisikin auoissa ja ohjeen mukaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #25 : Marraskuu 06, 2013, 08:15:05 ap »
Miten tää mahtaa nykyään autopuolella olla ? Ennen katsastuksessa kait tarkistettiin päältäpäin letkut ettei niissä ole halkeamia. Muuten niiden vaihtamisesta en ole koskaan kuullut puhuttavan.
Omista autoistani eivät letkut ole menneet vaihtoon iän tai halkeamien takia. Yhdestä uutena ostetusta Fiatista kyllä kaikki jarruputket ruostuivat puhki jo 5...6 vuoden ikäisenä. Olivat kuparit Milanossa menneet parempaan tarpeeseen ja tilalle laitettu mustaa rautaa.
Vielä yksi GT, kiitos.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #26 : Marraskuu 06, 2013, 11:07:20 ap »
Kyllähän niitä halkeilevia jarruletkuja löytyy autoistakin aina välillä. Käsittääkseni auto ei kuitenkaan muutu täysin jarruttomaksi, jos jonkin pyörä jarruletku hajoaa kesken ajon?

Jos moottoripyörän etujarru pettää vähänkään kovemmassa jarrutustilanteessa, niin sitten on noutaja lähellä...

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #27 : Marraskuu 07, 2013, 12:11:48 ip »
Kyllä mulla on menny autoista letkuja vaihtoon jossain tossa rippikouluiässä ne rupee päältä murutumaan ja katsastuksessa käsketään vaihtaan

Millessä on alkuperäset tarvii varmaan kattoa miltä ne näyttää ettei ole murtumia.

Jarrunesteet olen vaihtanut kahden vuoden välein.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #28 : Marraskuu 07, 2013, 19:11:23 ip »
Ei ne letkujen viat näy välttämättä murtumina.
Kun kahvaa puristaa niin letkut eivät saa "pullistella". Sen havaitsee siitä että letku muuttaa hiukan asentoaan kun jarrupainetta lisätään. Se kertoo siitä että jokin kohta letkussa joustaa enemmän kuin toinen.