Kirjoittaja Aihe: Öljymäärän tarkistus  (Luettu 6457 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #15 : Lokakuu 07, 2013, 23:02:33 ip »
”Kaikki Tonti mallit -06 saakka ja kaikki ”Spine” –mallit: mittatikku kierretään täysin pohjaan.”

 =>  Mutta tämä oli mielestäni mielenkiintoista lukea: että tilavuudella olisi myös merkitystä...


Ensimmäisissä LM850 malleissa ja sen edeltäjissä ei ollut vielä öljyp ohjan välirengasta, se jälkiasennettiin. Ei kuitenkaan sen vuoksi, että öljytaso olisi heilahdellut, vaan siksi että moottorit pumppasivat öljyn ulos. Korotusrenkaan avulla tilavuus kasvoi – enemmästä ei tuolloin ollut kyse. Ensimmäiset ongelmat heilahtelevista öljytasoista kiihdytyksen aikana alkoivat 1996, kun Sport 1100ie tuli markkinoille jäähdyttävän öljypohjansa kanssa. Sama öljypohja, mikä on käytössä kaikissa Centauroissa, Daytona RS:ssä ja V11 malleissa. Sport 1100ie:n edeltäjät, Sport 1100 kaasutinmalli ja Daytona 1000, niissä oli öljypohja kuten Tonti –runkoisissa eikä ongelmia ilmennyt heilahtelevan öljypinnan kanssa, vaikka täyttömäärät olivat 3 tai 3,5 L.

Kun asiakkaat alkoivat valitella vilkkuvista öljynpainevaloista kiihdytyksen aikana, siirryimme tuolloin huollossa korottamaan öljymäärän 4 litraan. Sen jälkeen ei valituksia enää kuulunut. Kokeiluissa jopa 4,5 L öljymäärällä ei ollut ongelmia, edellyttäen että paluuletkut ja koko huohotusjärjestelmä oli auki ja kunnossa.

Roper –levystä, jos asentaa jotain tämän tapaista, vähentää samalla tilavuutta *). Paine ja muut painevaihtelut jotka siellä esiintyvät ja mellastavat, eivät voi rauhoittua niin kun on suunniteltu. Ollaan taas samassa jamassa kuin 40 vuotta sitten, ilman välirengasta. Näitä asioita olisi ajateltava, ennen kuin asentaa välilevyn…
"

*) Ymmärrän tuon niin että välilevy ”katkaisee” yhtenäisen tilavuuden ja tilavuudeksi jää vain välilevyn alapuolinen tila.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2013, 14:08:07 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.