Kirjoittaja Aihe: milloin moottori on ns. sisäänajettu  (Luettu 3195 kertaa)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
milloin moottori on ns. sisäänajettu
« : Lokakuu 06, 2013, 16:36:11 ip »
Niin minkälaisissa km määrissä tuo guzzin moottori on tai alkaa olemaan ns. sisäänajettu oikeastaan. Vai onko ne Esson baarin puheita vain
että tuolla 20 tuhannen kiepeillä alkaa olemaan vasta männät ja sylinterit kohdillaan.

Tuossa vai törmäsin päivälenkillä yhteen isäntään kahvipaussilla ja tuli puheeksi km:rit ja kun sanoin että nyt on jo ajettu 15 000km niin totes että eihän se ole edes sisäänajettu vielä. Kiinnostais tietää että milloin tuo calin moottori on sitten ns.sisäänajettu.

Täälläpäin kun ostaa uuden pyörän tai vaikka auton niin puhutaan parintuhannen km( vänja sig körning ) elikkä olisko tuo vapaasti käännettynä sitten
että (totuttelu ajo) ???.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: milloin moottori on ns. sisäänajettu
« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2013, 17:31:09 ip »
Tänään n. klo 15:20 saavutin sisäänajopisteen.
Sisäänajohan alkoi noin suurinpiirtein - jos nyt muistan oikein: 2.7.2008 klo 17:05.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: milloin moottori on ns. sisäänajettu
« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2013, 18:59:06 ip »
Moottori ja loota varmaan hakee paikkaansa ekat muutaman kymmentä tuhatta. Sen jälkeen ei ainakaan vähene kulumat yms. Tosin hitaastihan nuo normaalikäytössä sitten kuluvat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: milloin moottori on ns. sisäänajettu
« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2013, 19:42:27 ip »
Oma kokemus "ruiskumallisten" isolohkomoottoreissa on että paras kulku alkaa 50.000 - 60.000 km kohdalla. Siitä alkaa sitten hidas kuluminen joka alkaa ilmaista itseään 150.000 - 200.000 km kohdilla.
Kaasutinmoottoreissa homma tapahtuu hieman nopeammin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: milloin moottori on ns. sisäänajettu
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2013, 23:10:15 ip »
Lainaus
Kaasutinmoottoreissa homma tapahtuu hieman nopeammin
Saako olla utelias ja kysyä miksi? Jos lähdetään siitä, että käytössä on tehtaan alkuperäinen ilmansuodatus, joka lienee tehokas kun käytetään vaihdettavia paperisuodattimia. Kuluttaako "vähemmän tarkka" seos enemmän ?  Vai onko niin, että kaasutinmoottorit edustavat vaan sellaista aikakautta, jolloin valmistustoleranssit olivat vielä paljon suurempia ja kuluminen sen vuoksi suurempaa?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: milloin moottori on ns. sisäänajettu
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2013, 12:46:19 ip »
Lainaus
Vai onko niin, että kaasutinmoottorit edustavat vaan sellaista aikakautta, jolloin valmistustoleranssit olivat vielä paljon suurempia ja kuluminen sen vuoksi suurempaa?

Voipi olla tuossakin perää mutta kun avaa kaasutinmoottorin ja vertaa sitä saman verran ajettuun ruiskutusmoottoriin niin pelkästään karstan määrästä voi vetää suoria johtopäätöksiä. Esimerkiksi pakoventtiilin varren karstaisuus kertoo paljon. Kaasutinmoottorin käyntilämpötila on usein myös alhaisempi joka lisää kulumista. Näissä ilmasto-olosuhteissa muutoinkin Guzzin koneet käyvät liian kylmänä jatkuvasti ja vatkaavat kankeata öljyä joka ei ole saavuttanut sopivaa viskositeettiään että voitelisi kunnolla. Digitaalisella moottorinohjauksella on em asioiden hallintaan paremmat mahdollisuudet kun järjestelmä saa katkeamatonta eksaktia mittaustietoa sylinterikannen lämpötilasta, öljyn lämpötilasta, imuilman lämpötilasta, pakokaasun laadusta, jne. Näitä tietoja hyväksi käyttäen moottorinohjaus säätää seoksen juuri sopivaksi sadasosasekunneissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: milloin moottori on ns. sisäänajettu
« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2013, 13:36:38 ip »
Kaasutinmoottoreissa myös öljyn kesto on lyhyempi, koska bensaa kulkeutuu öljyyn herkemmin. Bensa öljyssä ei tunnetusti paranna ominaisuuksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.