Kirjoittaja Aihe: Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys  (Luettu 12771 kertaa)

Lightfoot

  • Viestejä: 116
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #15 : Kesäkuu 25, 2006, 12:32:15 ip »
Lainaus käyttäjältä: Kyösti V35 II
Tyttötesti tuli tehtyä. Tyttäreni ( 44 kg ) ei saanut nostettua V35 II:sta keskituelle.
Kiitos Kyösti! Minun tyttäreni on saman painoinen, mutta en antaisi hänen edes yrittää nostaa LM 1000 tai Kyrmyäni. Kaikenkaikkiaan olen mielissäni kuullessani, että asia ei ole ainoastaan minulle hankala.

  • Vieras
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #16 : Kesäkuu 25, 2006, 18:11:00 ip »
sama vaiva,kys.nevada 750, ajrurilla painoa 75,pituutta vaivaiset 172, ei meinaa us

kallus riittää keskijalalle vetoon,mikä lienee pyörälle kuitenkin parempi asento,siinä

hän on se vetokahva sivussa,käyttääkö kukaan???

Janne K

  • Viestejä: 154
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #17 : Kesäkuu 26, 2006, 00:41:11 ap »
Ajajan paino 69kg, pituus 174cm. Vm '86 Le Mans nousee keskituelle ihan helposti. Muista, että et kallista pyörää itseesi päin, vaan pidät sen pystyssä vetäessäsi. Alkuun pelottaa, että pyörä kaatuu ulospäin, mutta ei se mihinkään kaadu, kun nojaa jo vedon alussa molempiin keskituen jalkoihin.

Itse vedän lempparin sellaisella otteella, että vasen käsi on kiinni stongassa ja oikea siellä takana olevassa kauhukahvassa. Näin stonga tulee ihan vinoon vedettäessä, mutta se ei haittaa oikeastaan muuta kuin että pyörä yleensä kääntyy hieman parkkeerauksen aikana. Asfaltilla ja betonilla sitä pystyy vielä keskituen varassa kääntelemään.

Le Mansin sivutukea en ole käyttänyt kertaakaan. Aivan kauhea viritys. Pelotti jo kun aikanaan renkaanvaihtaja jätti pyörän hetkeksi sen sivutuen varaan (sama 'ammattilainen' joka veti kaksi jarrusatulan kiinnityskierrettä paskaksi).

Lightfoot

  • Viestejä: 116
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #18 : Kesäkuu 26, 2006, 03:22:56 ap »
Lainaus käyttäjältä: Janne K
..............
Le Mansin sivutukea en ole käyttänyt kertaakaan. Aivan ............
Tämä onkin aivan oma juttunsa. Kyrmyn sivutuki ei nouse itsestään ylös. Neloslemmun ei taas pysy alhaalla. Kumpikaan ei tyydytä minua - go figure.

Aapo

  • Viestejä: 716
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #19 : Kesäkuu 26, 2006, 06:09:43 ap »
Lähes kahdenkymmenen vuoden kokemuksella voin väittää, että LM IV pysyy pystyssä sivutuellaan, kunhan alusta on pitävä. Kertaakaan ei ole kaatunut, vaikka näyttää välillä todella hurjalta. Etenkin  sivulle retkottavan hihnakiinnitteisen tankkilaukun kanssa. Sopivasti öljyämättömänä sivutuki pysyy alhalla, kunnes jyräyttää koneen käymään. Ne kuuluisat vapinat saavat sen silloin vapautumaan ja nousemaan ylös.

TimoStone

  • Vieras
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #20 : Kesäkuu 26, 2006, 08:51:46 ap »
Nevadaa en osannut nostaa keskituelle. Yritin vetää taaksepäin - ei noussut. Sitten neuvottiin astumaan tuen "vivun" päälle ja nostamaan kahvasta. Hups! Jo nousi.

Stone nousee ihan näppärästi, kun vain painaa "vivusta" jalalla ja nostaa samalla laukkuraudasta. Paljon suuremman painon takia on näköjään tärkeää painaa tuki ensin maahan ja varmistaa, että tuki todella on molemminpuolin maassa - siis pyörä ei ole vinossa.

Sivujalka on niin pitkä, että se toimii ihan bueno. Joskus vain alusta on niin pehmeä, että se hieman painuu siihen.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #21 : Kesäkuu 26, 2006, 09:02:28 ap »
guzzimies kirjoitti:
Lainaus
sama vaiva,kys.nevada 750, ajrurilla painoa 75,pituutta vaivaiset 172, ei meinaa us

kallus riittää keskijalalle vetoon,mikä lienee pyörälle kuitenkin parempi asento,siinä

hän on se vetokahva sivussa,käyttääkö kukaan???

Nevada nousee kevyesti keskituelle, kun käyttää edellä kerrottuja tekniikoita. Nostokahva on jotenkin alhaalla, joten yleensä tulee avitettua nostoa tarakan raudoista. Pääjippo on kuitenkin elopainon hyväksikäyttö painettaessa keskituen vipuvartta maahan päin ja a´vot!
Aluksi yritin kiskoa sitä ylös raa´alla voimaalla, vaan eihän sitä tarpeeksi...  kuulemma tyypillisä aloittelevan motoristin virheitä.
Kimmo

 
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #22 : Kesäkuu 26, 2006, 10:04:59 ap »
Näköjään perinnäistieto GT 850:sen toiminnoista on kadonnut samaa tahtia kuin pyörätkin liikenteestä. Väitän että GT:n keskituelle nostaminen ei tarvitse kuin vasemmnan käden ja oikean jalan harkittua motoriikkaa. Perustelen mutta ensin taustaa asiasta. Aikanaan teknillisessä yleisaikakausilehdessä nimeltä Purje ja Moottori oli koeajo GT:stä, samoin kuin Tekniikan Maailma- lehdessä seitkytkaks tai niihin aikoihin. Silloin luotiin tukeva pohja sille että kansa luulee nykyäänkin että GT on lähes mahdoton nostaa keskituelle. Jommankumman lehden toimittaja, juttunsa mukaan, joutui sairaslomalle yritettyään tätä urotekoa ja toisenkin lehden toimittaja sanoi tuen käytön olevan liki mahdotonta. Niin käy kun ei tutustu kyseisen pyörän manuaaliin jossa asia selitetään sanallisesti:

Pyörä nostetaan keskituelle siten että vasemmalla kädellä pidetään vasemmanpuoleisesta sarvesta pystyasennossa samalla kun oikealla jalalla polkaistaan tuen painimesta keskituki alas niin että se ottaa maahan kiinni. Tämän jälkeen samainen oikea jalka siirretään painamaan keskituen vasemman sakaran päästä jolloin pyörä nousee tuelle kevyesti. Oikealla kädellä voi avustaa mikäli se on tarpeellista. Voimaa suoritus ei vaadi juurikaan vaan nostajan oma paino riittää.

Jos kuitenkaan näin ei käy voi epäillä vikaa. Pyörä on normaalisti keskituella suorassa. Vinous kavaltaa että keskituen saranakohta on kulunut tai korvake vaurioitunut. Itse valurautainen tuki tuskin on taipunut. Myös jousituksen "lysähtäminen" vanhuuttaan tai liian lyhyet takaiskarit saattava aiheuttaa hankaluutta. Jousitus on liian matala jos keskituki ei maata vasten painettuna ei pysy ala-asennossa vaan ponnahtaa takaisin ylös. Poikkeuksen kaikkiin muihin tietämiini pyöriin GT:ssä tehdään tämä jalan siirto painimelta sinne keskituen "keinun" päälle mistä vasta itse nostosuoritus tapahtuu.

Tekniikkalaji.

mm

Lightfoot

  • Viestejä: 116
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #23 : Kesäkuu 27, 2006, 09:51:00 ap »
Tänään viiimeksi ajoin LM 1000:lla. Ja jätin sivutuelle kuten ennenkin (Tämä kuva ei ole kotikadultani). En ole käynyt vielä tarkistamassa seuraavia asioita, mutta tuli mieleeni:
- Olisikohan pyörässäni siirretty jalkatappeja? Kuten kuvasta näkyy niin keskituen tappi on heti jälkimmäisen jalkatapin vieressä.
- Kun sivutuki on ylhäällä, on tuo tuen piikki parin sentin päässä etummaisesta jalkatapista. Kumpaakaan tukea en saa polkaistua alas katsomatta missä se on
- Onko tässä mallissa (tämä vuosimallia -87) kromatut kuskin jalkatapit alun perin?
- Onko keskituessa normaalisti suorakaiteen muotoinen levy? Minulla on ja tuen toinen sakara on kärsineen näköinen ja siihen on kiinnitetty iso vaijerilukko, siis sellainen U-muotoinen joka kiristetään kahdella mutterilla.

 

Jospa joku kehittelisi sähköisen tai hydraulisen nostimen, napista painaen pyörä nousisi tuelle.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2006, 10:39:00 ap kirjoittanut Lightfoot »

  • Vieras
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #24 : Kesäkuu 27, 2006, 10:02:30 ap »
Lainaus käyttäjältä: Lightfoot
Jospa joku kehittelisi sähköisen tai hydraulisen nostimen, napista painaen pyörä nousisi tuelle.

 

Eikös tullainen ole jo joissakin Bemarin malleissa ja isossa Piaggion skootterissa?

Nipa

  • Viestejä: 42
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #25 : Kesäkuu 27, 2006, 10:25:05 ap »
Onhan tuo jo keksitty Guzzillakin, kuuluu Norgen varusteluun.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2006, 10:26:00 ap kirjoittanut Nipa »

Janne K

  • Viestejä: 154
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #26 : Kesäkuu 28, 2006, 02:11:44 ap »
Ei näy nuo kuvat. Eikä ole omakaan digikamera kunnossa. Toissapäiväisestä Ahveniston rataharjoittelusta on yksi kuva, jossa '86 vuosimallin Le Mansin keskiseisontatuki näkyy takaa päin. Yritän liittää sen tänne, jos siitä saisit jotain tolkkua. Se on ainakin alkuperäinen.

JuhaV:lle totesinkin Ahvenistolla, etten ikinä saa edes sen vertaa vauhtia, että tuo keskituki raapisi maata. Kotona tutkiessa se oli itse asiassa kulunut jo jonkin verran - en vain ollut huomannut mitään :O:O. Roikkuu mulla ilmeisesti sen verran alempana, että pääsee joustamaan hieman ylöspäin, eikä aiheuta dramaattista sählinkiä.

  • Vieras
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #27 : Kesäkuu 28, 2006, 06:30:13 ap »

Noi seisontatuet kannattaisi varmaan nostaa/säätää ihan niin ylös putkeen kiinni kuin mahdollista. Siihen kohtaan joka tuppaa ottamaan maakontaktia voi laittaa vaikka paksuseinäisen kumiputken pätkän niin tulee pohjakosketuksesta vähän rauhallisempi ja kuski saa varoituksen ennenkuin takarengas irtoaa vipuvaikutuksen johdosta alta.

Takajousta jäykkäämällä perä vähän nousee ja kallistuvarat lisääntyvät.

Ei muuta kuin polvipalakaupan kautta takaisin radalle :vau:

- JuhaV

Lainaus
JuhaV:lle totesinkin Ahvenistolla, etten ikinä saa edes sen vertaa vauhtia, että tuo keskituki raapisi maata. Kotona tutkiessa se oli itse asiassa kulunut jo jonkin verran - en vain ollut huomannut mitään :O:O. Roikkuu mulla ilmeisesti sen verran alempana, että pääsee joustamaan hieman ylöspäin, eikä aiheuta dramaattista sählinkiä.

Aapo

  • Viestejä: 716
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #28 : Kesäkuu 28, 2006, 07:43:49 ap »
Lightfoot.

Kyllä sulla on jotkut siirtosarjat polkimille. Kuten Janne K sanoi, hänellä on orkut polkimet.

Esa P.

  • Viestejä: 27
Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« Vastaus #29 : Heinäkuu 01, 2006, 14:20:42 ip »
Niinkuin Motomatti edellä kirjoitti, 850GT nousee keskiseisontatuelle  yksinkertaisesti polkemalla oikealla jalalla seisontatuen "sakaraa" ja  auttamalla samalla vasemmalla kädellä ohjaustangosta ja oikealla  kädellä takaraudasta. Ei tarvitse voimaa. Onnistuu helposti. (Jos  yrität nostoa oikea käsi ohjaustangossa niin seurauksena on venähtänyt  selkä.)

t: Esa P. (nimim. kokemusta on!)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2006, 14:58:00 ip kirjoittanut Esa P. »