Kirjoittaja Aihe: Breva 750 -06 öljyn tihkuminen  (Luettu 3523 kertaa)

pekkos

  • Viestejä: 45
Breva 750 -06 öljyn tihkuminen
« : Huhtikuu 19, 2021, 11:42:58 ap »
Viime syksynä ajokauden lopulla vaihdoin koneeseen kaikki öljyt. Nyt keväällä ekan lyhyen lenkin jälkeen huomasin, että koneen alla pari tippaa ölyä, jotka tihkunut toisesta huohotinletkusta, joita on  kaksi siinä vaihdelaatikon jälkeen ennen takapyörää. Öljyä mittatikussa reippaasti yli ylärajan. Lukemani mukaan mittatikku pitää kiertää kokonaan alas ja sitten katsoa missä tasossa ollaan. OK, imaisin n. 1 dl pois. Pitemmän ajolenkin jälkeen ja yön yli seisottuaan vieläkin öljyä tihkunut pari tippaa. Syynä ilmeisesti tuo liika öljy, jota ilmeisesti kertynyt ilmanputsariboksin pohjalle. Räjäytyskuvissa ei näy putkien kulku, tai olen muuten teknisesti toope. Joku pliis kerto mistä huohotinputki tulee (jos tulee) ilmaboksiin tai mistä ne takimmaiset kaksi letkua/putkea ( ne on tulpattuja!) tulee. Onko vaihdelootalla huohotinletku myös? Venttiilikopassa on kummassakin huohotinletku, joka johtaa minne? Jenkkisivuston foorumissa on keskustelua tästä ilmiöstä, ilmeisesti öljyn ylitäyttö aiheuttaa ko. ilmiön...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Breva 750 -06 öljyn tihkuminen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2021, 11:54:00 ap »
En ole ruiskumallin Nevadaa rassannut, kaasareilla kyllä, mutta epäilen järjestelmän olevan kovin samankaltainen. Venttiilikopista lähtevät letkut menevät rungossa, ylhäällä tankin alla olevaan keräyssäiliöön. Sieltä säiliöstä on paluuletku öljypohjaan ja kaasuille letku ilmanpuhdistinkoteloon.
Jos koneessa on ollut reilumpi ylitäyttö, öljyä voi päätyä erotinpurkista ilmanputsarin pohjalle ja valua sieltä sitten ylivuotoputkeen.
Vaihtelevan viileillä keleillä ajellessa letkuihin, venttiilikoppiin ja purkkeihin muodostuu kylmälimaa, joka sitten ahdistaa huohotusta. Tämä ilmiö saattaa painaa öljyä huohottimeen ja siitä eteenpäin.
Jos kone ei savuta, vetää normaalisti ja tuntuu terveeltä, en huolestuisi vaan odottelisin lämpimämpiä kelejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva 750 -06 öljyn tihkuminen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2021, 12:29:11 ip »
TTT:ltä kattava vastaus
Pieniä yksityiskohtia: se ilmanputsarin pohjasta pyörän alle tulevan letkun päässä pitäisi olla tulppa. Jos ei ole niin käytetty korvatulppakin käy. Syy: jos letkussa ei ole tulppaa kulkee sen kautta ilmaa ja pölyä ja tukkii letkun liitoksen ilmansuodatinkotelon pohjassa.

Vaihdelaatikolla on huohotin mutta ei letkua. Huhotin sijatsee noin keskilinjalla vaihdelaatikon takaosassa.

Ilmansuodatinpoksissa on yhteensä kuusi letkua. Yhden letkuparin välissä on suuntaisventtiili. Pyörän vasemmalla sivulla. Venttiili voi tukkeutua.

Jos haluat katsoa räjäytyskuvia niin tässä on eräs linkki: https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php
Valitse vasemmallta vieritysvalikosta Moto Guzzi josta aukeaa mallilistaus ja sieltä listasta se malli jonka osien sijaintia ja rakennetta haluat katsella.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2021, 14:04:18 ip kirjoittanut motomatti »

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Breva 750 -06 öljyn tihkuminen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2021, 13:03:21 ip »
Vastauksia on jo tuossa kattavasti, mutta saanen lisätä vielä oman kokemukseni öljyn tiputuksesta.

Brevalla lienee aika sama koneisto kuin on Nevadallakin. Kun Annilla oli menossa kuudes ajokesä huomasin sen alla betonilaatalla öljytippoja. Käsikopelolla tuntui huohotiletku olevan öljyinen päältä. Sitä ei pääse kunnolla näkemään muuten kuin irrottamalla starttimoottori ja solenoidi. (Pitää ensin irrottaa akusta jompi kumpi napakenkä sähkävahinkojen välttämiseksi.) Kun startti on pois, joka on helppo nakki, näkyy se letku, kampikammion ja ilmakotelon välissä. Se oli täysin hapertunut ja mureni käsiin. Tein uuden letkun öljynkestävästä saman kokoisesta, autotarvikeliikkeestä kävin. Siinä letkussa on myös muovinen kapseli, jossa iso kuula. Se kai on jokin venttiili, joka ei tietenkään saa olla likainen.

Nevadan ja varmaankin Brevankin letkujen vaihtoväli on 4 vuotta. Koskee myös polttoaineletkuja ja suodatinta.

Samalla vaivalla puhdistin myös starttimoottorin hiilipölystä ja laitoin vaseliinia laakereihin ja putsasin ja voitelin solenoidin ankkurin jousineen.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva 750 -06 öljyn tihkuminen
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2021, 14:08:33 ip »
Lainaus
Samalla vaivalla puhdistin myös starttimoottorin hiilipölystä ja laitoin vaseliinia laakereihin ja putsasin ja voitelin solenoidin ankkurin jousineen.

Solenoidin ankkurin voitelusta voidaan olla kahta mieltä. Yleensä niissä on kuparoitu rautapötikkä ja teräksinen putki käämin sisällä jossa ankkuri liikkuu lyhyttä matkaa. Pelkkä kuparointi hoitaa votelun. Toki sen pitää olla puhdas.

pekkos

  • Viestejä: 45
Vs: Breva 750 -06 öljyn tihkuminen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2021, 21:46:26 ip »
Ok - kiitti tiedoista. Mitä Nevadaan tulee, niin eikö toi pikkulohko ole ihan sama molemmissa? Ja joo, selkeästi se tihkunu siitä toisesta letkusta, jonka päässä siis tappitulppaus. Kone käy kyllä ohan normaalisti, siinä ei ole mitään poikkeavaa. Pitää joka tapauksessa vaihtaa se ilmansuodatin, jolloin voin siivota sitä boksia ja sitten tsekata niiden huohotin ym letkujen kunto. Pyörä on 16 vuotta vanha, oölut mulla vähän yli 10 vuotta, enkä ole letkuihin juuri koskenut...ei tullut normaalihuolloissa mieleenkään. Hyvä kun tuli puheeksi, kiitoksia!

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva 750 -06 öljyn tihkuminen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2021, 12:01:52 ip »
Viime vuosituhannen puolella oli käytössäni kaksi pikkulohkoa NTX750 ja TT650. Jälkimmäinen oli parempi maastossa mutta seiskapuolikas matkailussa.
Tuossa seiskapuolikkaassa piti letkuja uusia jo toisena käyttövuonna. Olin silloin töissä eräässä hydrauliikkaan keskittyneessä konepajassa ja sieltä sosialisoin jämäpätkähyllystä kunnon letkut. Ehkä metallikudosvahvistettu letku oli jo liioittelua huohotusletkuna mutta epäilenpä että kesti varmasti pyörän iän ja pidempäänkin.

Jos ryhdyt kaivelemaan letkuja esiin niin samalla ne voi vaihtaa parempiin suht pienillä kustannuksilla ja samalla vaihtuu kertakäyttöiset letkusiteet monikertakäyttöisiksi. Tuon ikäisessä on ihan varmasti kumiosissa murtumia. Yleensä liitoksien kohdilla.
Ei tarvitse epäillä enää letkuja jos vuotoja ilmenee.

Yksi asia letkuissa on että huohotusilma sisältää kylmissä ja kosteissa olosuhteissa ajellessa öljysumun ohella vettä ja muodostaa sitkasta emulsiota. Se voi kovettua seisonta-aikana ja vähitellen tukkii letkun. Moottorin kampikammioon muodostuu painetta. Silloin voi vaarantua moottorin tiivisteet.