Kirjoittaja Aihe: Öljynputsarin kannen pultti  (Luettu 8105 kertaa)

GPL

  • Viestejä: 18
Öljynputsarin kannen pultti
« : Toukokuu 18, 2013, 10:43:11 ap »
Kuinka tiukalle tuo pultti n:o 3 pitää kiristää? Onko ylipäätään jaossa jotain taulukkoa eri osien kiristysmomenteista?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2013, 12:21:52 ip »
8 millin pultti, momentti sen mukaan. En nyt ulkoa muista. Taulukko löytyy kyllä Googlella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GPL

  • Viestejä: 18
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #2 : Toukokuu 18, 2013, 12:55:47 ip »
Näyttää vähän vaihtelevan eri taulukoissa mm. pultin kovuuden mukaan. Tässä Wûthin taulukko. Taidanpa vetäistä 20Nm:n tiukkuuteen, niin luulisi sillä pysyvän.
Kiitos Tunturi TT vastauksestasi.

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2013, 15:55:59 ip »
Meinasin heittää ulkomuistista 20-23, kun en viitsinyt kännykällä ryhtyä kuuklaamaan. Töissä noita tarvii, niin ovat tulostettuna seinällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2013, 17:00:07 ip »
Näistä jutuista tuli hyvää perustietoa "Spine -runko" -keskustelussa. Minulla oli koko ajan taulukko käsillä kun oli asiana talvella "kaiken kiristäminen".  No, en huomaa kyllä nyt mitään eroa ajettavuudessa... mutta vaikka oli taulukko käsillä, oli aina ihmettelemistä.  Yleisin kovuus lienee 8.8, mutta esim. perän reaktiotangon pultti olikin 10.9 ja kardaanin pultit puolestaan 12.9.  Ja monet kiinnittyvät alumiiniin... Esim. etuiskarit "kiinnityskolmioihin", moottoriin menevät pultit... Sitten ei voikaan käyttää taulukkoa yleisimpien kovuuksien mukaan?

Onko alumiini joku noista "kovuuksista" ?  Voiko taulukkoa lukea niin, että kun mikä tahansa alumiinia kovempi pultti kierretään alumiinikierteisiin, otetaan arvo taulukosta se ja se ?
V11 - it defines you.

GPL

  • Viestejä: 18
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2013, 17:12:37 ip »
Hyvä kysymys Camn. Maallikkona tulee mieleen, korkkaako alumiinikohkossa oleva kierre helposti.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2013, 21:40:36 ip »
Nyt löytyi yksi paperi erikoispulteista, laitan sen liitteeksi. Tässä vertailu Alu = alumiini, Rst = rosteri, Gz. = Guzzin korjaamo-oppaasta yleisarvo (silloin kun ei ole kyseessä mikään spesifinen paikka, mihin on annettu ihan erikseen momentti).  Kyllä on nuo alumiinipulttien arvot tosi pieniä, 6 mm pultti 5 Nm momenttiin on tosi vähän.

               Alu      Rst       Gz.
  5 mm    2,5      6,9       6-7        
  6 mm    5,0    11,1      8-12
  8 mm    10     28,3    25-30
10 mm     -       37,6    45-50

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2013, 23:31:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #7 : Toukokuu 19, 2013, 11:39:06 ap »
Tämä momenttikeskustelu on liki samaa hommaa kuin keskustelu mitä öljyä pitää käyttää. Molemmissa asioissa turvautuisin valmistajan antamiin taulukkoarvoihin. Kiristysmomenttiin vaikuttaa myös se millainen on kierretyyppi kyseisessä kohteessa on: hienokierrepultti ei vaadi niin suurta momenttia ollakseen samassa kireydessä kuin karkeakierteinen pultti. Momenttiarvo tarkoittaa yleensä kohteen kiristämisessä sitä kireyttä jonka kohde tulee kestää huomioiden kohteen käytössä syntyvän rasituksen ja kiristyksen yhdessä aihettava kuorma pulttiin. Aina on oltava reilusti myötörajan alla. Siksi nuo yleismomenttitaulukot voivat olla joskus harhaanjohtavia. Toki useimmissa kohteissa antavat riittävän likiarvon vakionousuisille kierteille.

On myös pultteja jotka kiristetään hyvin tarkasti niin että ylitetään niukasti myötöraja. Silloin puhutaan yhteen tarkoitukseen tehdyistä erikoispulteista.

Kierrereiän laatu ja pultin pintakäsittely sekä voitelumateriaali vaikuttaa myös käytettävään kiristysmomenttiin: Voideltu ja tarkkuuskoneistettu kierre menee huomattavasti kireämpään kuin kuin kuiva pintakäsittelemätön kierre. Tällöin pitää käyttää korjauskerrointa.

Linkissä osa normaalisti käytössä olevista kierretyypeistä: http://www.ruuvilinja.fi/tuotteet/kierretaulukko/
Näistä on Guzzeissa käytössä metriset karkea- ja hienokierteet. Vanhemmissa saattaa esiintyä sähkölaitteiden osalta myös Brittiläisen Imperiumin kierteitä.

Yleismomenttitaulukko: http://www.ruuvihankinta.fi/c/document_library/get_file?uuid=5b263833-74e8-4843-9f63-a1b90908be98&groupId=17075

Yleinen määritelmä kaikille kierteille on että kierteen halkaisija kertaa 1,5 on minimi kierteen pituus kestääkseen ruuville tarkoitetun yleismomenttiarvon. Turvallisella puolella ollaan kun käyttää kerrointa 2 omissa asennuksissa. Materiaalien sekoittaminen, kuten teräspultti alumiinissa, tuo vielä omia vaatimuksia kiinnitykselle kuten sähkökemiallinen potentiaaliero. Taulukko kuvaliitteenä.

Kaikki metallien yhteensopivuudesta löytyy alkuainetason jaksollisesta järjestelmästä: mitä kauempana taulukossa materiaalit ovat toisistaan sitä huonompi yhteensopivuus sähköisiltä ominaisuuksiltaan.

Rakettitiedettä.... (Buzz Aldrin)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #8 : Toukokuu 19, 2013, 11:49:36 ap »
Kun keskustelu karkasi jo turhaan neppailuun ja paukutteluun, palautan takaisin aiheeseen; manuaali antaa ohjearvoksi 2.5kgm. Eli siinä luku johon laittaa, ei tarvi kaikesta tehdä rakettitiedettä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Öljynputsarin kannen pultti
« Vastaus #9 : Toukokuu 19, 2013, 12:09:55 ip »
Eikö enää pädekkään sääntö: Kiristetään niin kauan, että kuuluu naks ja sitten puoli kierrosta takaisin  :o
Forza Moto Guzzi!