Kirjoittaja Aihe: Vesi & sähköjohtimet  (Luettu 3264 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vesi & sähköjohtimet
« : Helmikuu 03, 2013, 21:42:50 ip »
Muistin lukeneeni että joku V11 kuski oli löytänyt suurehkon määrän vettä kerääntyneenä kaapelisarjojen ympärillä olevan "suojasukan" sisään. Kertoi napsaisseensa sivareilla reiän kaapelin alimpaan kohtaan. Nyt oli tilaisuus kokeilla samaa: vettä virtasi ulos melko paljon, ehkä 30-40 ml. Ei liene hyväksi, että kaapelit lilluvat vedessä kaiken aikaa ?  Siis pieni reikä tuohon vaippaan, sen alimpaan kohtaan? Liitteessä muutama kuva jotka osoittavat "alimman kohdan" jossa on nyt pieni reikä ja ulos virranneen veden jäljet.

Siellä etupäässä tankin etureunan huituvilla yksittäisiä johtoja tulee ulos tuosta suojavaipasta (esim. ohjaustangolle menevät), sieltä vosi kuvitella ilmavirran painavan ajan oloon kosteutta myös sisään.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2013, 17:38:06 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vesi & sähköjohtimet
« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2013, 08:19:54 ap »
Tuollaisen suojasukan ideahan on se, että johdinsarja tehdään "penkissä" valmiiksi ja "heittämällä" asennetaan kokoonpanohihnalla. Se ei oikeastaan suojaa, mutta antaa tietenkin ulkonäköä ja on helppo kiinnittää pidikkeisiin.
Paljon parempi on muovispiraali, joka kierretään (  http://tuotteet.etra.fi/fi/g19900321/suojaspiraalit ) johdinnipun päälle.
Estää kosteuden pesimisen ja suojaa hyvin.

Takalampun johdoksi suosittelen tavallista kumikaapelia; 5x1,0 mm2. Se kestää lokasuojan sisällä ihan toisin kuin johtonippu. Eikä maksa kuin jonkun euron. Samalla voi vaihtaa kaapeliliittimen kunnolliseen sen muovikapineen sijaan...


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vesi & sähköjohtimet
« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2013, 09:12:09 ap »
Taitavat johtimet sinällään olla melko immuuneja vedelle mutta jos niissä ilmenee reikiä (esim. paikassa jossa johtonippu joutuu taipumaan) josta sähkö karkaa veteen niin ollaan vian äärellä. Pahempana pidän suojasukan taipumusta johtaa vesi liittimeen tai muuhun komponenttiin joka muutoin olisi "sateensuojassa". Aiheuttaa hapettumista = ylimenovastus kasvaa.

90-luvulla Guzzilla viisastuttiin ja hylättiin pitkään käytetyt muoviset suojaamattomat liittimet. Sähköt alkoivat pelata melko hyvin. Nyt taas on ruvennut näkymään uudelleen noita "vanhan liiton" liittimiä harmikseni. Se on tietenkin hintakysymys mutta heikentää laatua ja on imagotappio vanheneville laitteille kun on "pientä sähkövaivaa".

Noissa alkuperäisissä johdotuksissa on liittimiä melko paljon. Johtuu siitä että nivaskat tehdään sarjatyönä ja vasta loppukokoonpanovaiheessa johtosatsi heitetään mukaan ja liittimet naksautellaan kiinni. Pyörän käyttäjälle olisi edukkaampaa että liittimiä ei olisi lainkaan. Ainoastaan jos jokin isompi komponentti jouduttaisiin vaihtamaan uuteen olisi liittimillä käyttöä. Muutoin ei juurikaan. Eräässä pyörässäni kokeilin liitinvaurion jälkeen poistaa, ensin kyseisen liittimen, sitten liki kaikki muutkin. Eipä ole liitinvikoja ilmennyt. Tinasin johdot yhteen ja suojasukka päälle.

Asiasta kolmanteen: onkos uudessa Californiassa jo CAN-väyläsähköt? Se yksinkertaistaa johdotusta paljon mutta lisää komponenttien määrää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vesi & sähköjohtimet
« Vastaus #3 : Helmikuu 04, 2013, 10:32:47 ap »
Eiköhän noilla liittimillä tehdä myös johtosarjan loogisia reitityksiä. Eli ihan joka runkoon ei mene yksi paksu johtonippu ihan heittämällä. On siten järkevämpää laittaa suojaisaan paikkaan liitin josta sitten lähtee oksa vaikka jonkin rungon reiän kautta jollekin toimilaitteelle. Jos tällainen johtosarja tehtäisiin ilman liittimiä, pitäisi jokainen sarja tehdä yksittäin pyörän päälle. Tämähän ei luonnollisesti ole mitenkään kannattavaa.    
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vesi & sähköjohtimet
« Vastaus #4 : Helmikuu 04, 2013, 11:48:07 ap »
Täällähän sitä taannoin oli johtojuttua:

http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1787.0

Noista johtosarjoista... Piirikaavion mukaan johto menee kohdasta X kohtaan Y. Selvä kuin pläkki. Mutta pyörässä se ei olekaan vedetty suoraan ao. tavalla, vaan hyvin monesti se meneekin ihan eri paikkaan ja siellä on haaroitus tms. Tämä siksi, että näin rakentaen sarja on helpompi ( =halvempi ) tehdä. Ja tuo juttuhan teettää minullakin töitä joskus, kun tiedän mites se on kytketty, mutta en tiedä miten vedetty...
Sen lisäksi kytkentäkaava on vähän "oikaistu" esim. startin solenoidin kohdalla. Tämän tiedän, kun sitä joskus ihan oikeasti tunteja väänsin...huoh!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vesi & sähköjohtimet
« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2013, 17:18:24 ip »
Sitä yritin juuri selittää että liitinmäärä ja typerän oloiset haaroitukset on siellä valmistustekniikan helpottamiseksi. Tiedän että omatekemäni johtosarjat ovat ehkä hankalia keräiillä pois kun runko on niiden sisällä.
Onneksi Guzzissa on sentään varsin ymmärrettävä johdotus verrattuna japanialaiseen pyörään. Tein tuossa taannoin Katanaan uuden johtosarjan: selvisin hommasta noin kolmanneksen vähemmällä siitä johtomäärästä minkä japaniankollega on rungon ympärille sullonut: Heillä kun on rinnakkaisia johdotuksia useisiin kohteisiin ja maajohto jokaiseen kohteeseen. (yksinomaan vilkut tarvitsivat yhdeksän johtoa) Ensimmäiseksi hävitin mustat johdot ja sitten haaroittelin ne johtimet mitkä oli alunperin tuplana. Kolmattakymmentä metriä jäi johtoa tallin lattialle riisumisen jälkeen ja pyörä toimi edelleen. Se oli pyörän omistajastakin kummallista. Kaikki toiminnot laitoin releiden kautta. Näennäisesti tulee lisäjohtoja mutta ne ovat lyhyitä pätkiä.