Taidan ajaa liian isoilla vaihteilla.
Täällä puhutaan isommista pyöristä ja minä jurnutan tuolla Nevadalla viitosella 80 nopeudetkin pääsääntösesti. Se käy n. 3500 rpm 80 km nopeudessa ja n. 4000 satasella. Joskus isoimmat mäet laulatan nelosella. Täytynee parantaa tavat siinä asiassa. Korjatkaa jos olen väärässä, en tahtoisi uutta pyörää ajaa pilalle. Sytytystulpatkin aina syntisen mustat.
Vaihdelaatikko vähän reistailee, vaikka on 10 000 ajettu vasta. Kylmänä kun lähtee liikkeelle, ei tahdo saada ykköstä pois silmästä. Kampi on kuin yhtä luuta, eikä nouse edes mitään väljäliikettä. Kun näpäyttää kytkimellä niin sitten vasta saa kakkosen jne. Lämpimänä kyllä toimii - paitsi, että joskus viitoselta alas vaihtaessa menee suoraan kolmoselle. Kysyin kerran puhelimessa maahantuojalta ja sanottiin vaan, että sellaisia ne on - kun kuluu vähän niin alkaa toimia väljemmin.
Ei se vaihteisto minusta mitenkään ulise, mutta kytkin pitää sellasta kihnuttavaa ääntä, etenkin ykkösellä hitaasti pihoissa parkkiruutuun tähdätessä, ja kytkimellä kun ryömintää säätää niin selvästi kihisee kun levyt on vastakkain ja hiljenee kun kammesta vetää ne irti.
Kuvittelenkohan vaan, vai voiko bensakorkista kuulua hitaasti ajaessa pihinää, suhinaa ja kurlutusta?
Niin... en ole noita ääniä päässyt ilman kypärää kuuntelemaan, mutta ilman korvatulppia kylläkin, kun en vielä ole löytänyt pahuksen tulppia, jotka kävisivät näihin anatomisiin ihmeisiin. Isävainaakin aina sanoi, että on tuolla pojalla iso pää jaa harvassa korvia.
Pikkulohkon akilleen kantapää on juurikin vitosvaihde. Kuluessaan ryhtyy vollottamaan. Ei kannata jurnuttaa isolla vaihteella pikkuvauhteja. Kone ei ole moksiskaan kierroksista, päinvastoin käynti on varsin herkkää.
Veikkaan laatikon jäykkyyden paranevan ajamalla, ja öljyjä vaihtamalla. En vielä huolestuisi, mutta jos tilanne pahenee, eli jumittamista tulee muuallekin vaihteiden väliin, kannattaa kysellä Motoitaliasta huoltoa ja lähempää tarkastelua. Tietenkin kannattaa katsoa, etä vaihdevivusto laatikon takana on kunnossa ja liikkeet herkkiä.
Kytkimen kuuluukin pitää pientä kihnutusta. Calissani on tuplalevyinen kytkin, sepä se vasta kova ääninen on!
Kyllä korkki voi ääntää, siitähän se korvausilmansa ottaa. Kannattaa öljyä lukkoa silloin tällöin. Vähentää myös tukkeutumista ja ilman kierron estymistä.