Kirjoittaja Aihe: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa  (Luettu 43626 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #30 : Kesäkuu 01, 2012, 21:14:49 ip »
=> Siirretty kohtaan "Guzzidiag"
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2012, 21:12:33 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #31 : Heinäkuu 24, 2012, 09:26:25 ap »
Terve,

voiko tuolla ducatidiag-ohjelmalla nollata myös Nevada IE:n TPS:n?
Pyörän ECU on tyypiltään IAW15RC.

- seppo

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #32 : Heinäkuu 24, 2012, 21:23:30 ip »
Tämä on oma käsitykseni tällä hetkellä (Guzzidiag etenee koko ajan ja uutta on odotettavissa):

Ecut menevet kronologisesti tähän malliin (esimerkkejä suluissa): P8 (Daytona, Cali 1000), 16M (Sport 1100, Centauro), 15M (ei katteja; Calit, V11, Quota), 15RC (katit; Calit, V11, Bellagio, Breva750, Nevada750, V7Classic).

Sekä Guzzidiag että Ducatidiag" OldEcu3c" osaa nämä. Luulin, että tps nollaus on ainoastaan uusissa 5AM -pyörissä (Carc -mallit), kuten isot Brevat, Norget, Sportit ja Stelviot ja muissa vanhemmissa (P8-15RC) malleissa tps -säädetään perinteisellä tavalla: tps=150 mV läpät täysin kiinni (topruuvit auki).

Ducatidiag24 ohjelma 5AM eculle osaa tps kalibroinnin ja uudemmat Guzzidiag -versiot myös. Guzzidiag ei osaa vaan ihan vielä yhdistää 5AM ecuun mutta 15RC:hen osaa, vain Ducatidiag osaa 5AM:n. Ducatidiag OldEcu3 vanhoille ecuille ei vaadi mitään rekisteröintejä, Ducatidiag24 uudelle 5AM eculle vaatii.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2012, 21:56:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #33 : Heinäkuu 24, 2012, 21:28:50 ip »
Jos on asennettuna PowerCommander, niin sillä voi TPS:n tilan tarkastaa ja nollata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #34 : Heinäkuu 24, 2012, 21:59:41 ip »
Kun oma Power Commander on tätä nykyä hyllyllä, meneekö se niin, että Power Commander -tapauksessa (kun Power Commander "tekee kartan" ja kaikki "data" menee sen läpi), Power Commanderille voi kertoa sen oman läppärisoftan "Set Throttle Position" -toiminnalla, montako asetta kaasu on auki juuri silloin. Esim: läpät täysin kiinni, topruuvit auki ja kerrotaan: "nyt on 0 astetta auki".  Tai läpät säädettynä tyhjäkäyntiasentoon kerrotaan esim. "nyt on 3,5 astetta auki" ?

Mutta Power Commander pitää olla sitten aina kiinni, jos sen irrottaa, sitten taas vanha meno ja säätö tps:ää liikuttamalla.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #35 : Heinäkuu 24, 2012, 22:45:42 ip »
Commanderilla korjataan oman boksin karttaa. Eli oma kartta on käytössä, mutta PowerCommanderilla lisätään tai vähennetään alueittain soppaa.
Kaasunasentoa mitataan prosentteina tässä tapauksessa. Omaan määrättiin alue nollasta sataan. Alapää nimenomaan piti resetoida nollaan, koska se ei itse sinne tajunnut mennä. Jäi kartalta 0-3 prosenttia käyttämättä, eli moottorijarrutuksen alue.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #36 : Heinäkuu 25, 2012, 09:01:51 ap »
Selkeytetään vähän vielä tuota Powercommanderin toimintaa ja TPS:n nollapistettä :

Powercommander ei tee mitään muutoksia pyörän omaan ECU:uun. Eli jos TPS:n fyysinen nollapiste on väärin niin pyörän ECU näkee väärän nollapisteen ja siten polttoaine- ja syttykartta on siltä osin käytössä virheellisesti suhteessa oikeaan kaasunasentoon.

Powercommander lisää ECUn oman polttoainekartan "päälle" oman polttoainesäätönsä TPS:n ja kierrosluvun mukaan määritetystä korjaustaulukosta. Se Powercommanderin TPS:n "nollaus" tarkoittaa vain sitä että Powercommanderille kerrotaan mikä on TPS:n fyysinen nollapiste.

Eli jos se fyysinen TPS:n nollapiste on väärin, niin Powercommanderin saa kyllä ymmärtämään sen 0 %:n kaasunavaukseksi, mutta pyörän oma ECU ymmärtää sen edelleen sitten väärin koska sen nollapiste on määritetty tehtaalla vastaamaan sitä tiettyä mV määrää (tyypillisesti 150 mV).

Kannattaa siis saada se fyysinen nollapiste oikein vaikka käyttäisikin PC:tä.

T: JuhaV

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #37 : Heinäkuu 25, 2012, 11:25:19 ap »
Totta tämäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #38 : Heinäkuu 25, 2012, 14:37:34 ip »
Kiitos selvityksistä.  Pyörän ecu siis vaan "kuuntelee" tps:n jännitettä. Ecu:n ohjelmalle on kerrottu (Guzzit), että 150 mV = läpät 0 astetta auki, ei tyhjäkäyntiasennossa raollaan, vaan täysin kiinni runkojaan vasten. Sen jälkeen eculle on kerrottu, mikä tps:n antama mV -määrä vastaa mitäkin läpän avautumiskulmaa. Tässä kohtaa onkin jo eroja eri mallien välillä (minkälaista käyrää tps antaa ulos, Guzzien kohdalla käyrä ei lineaarinen) ja eri pyörien välillä ero voi sitten olla mitä hyvänsä (mikä tps käytössä). Tässä kohtaa siis esim. Ducatidiag:in käyttäminen läppien avautumiskulman tarkkailuun muiden Marellin ecu:jen kohdalla (italialaisia pyöriähän riittää) voi olla väärin, jos ei ole tietoa siitä, että ecu/tps -yhdistelmä on 100% sama mitä varten Ducatidiag on tehty.

15M (Cali, V11) kohdalla on usein PF3C -tps, joka antaa yhtä käyrää ulos 3300mV (=30°) asti ja sen jälkeen toista, 4150 mV on esim. 60°. Mutta on käynyt ilmi myös että 15M ecu:n tapuksessa on asennettu myös PF1C tps:ää. Nämä antavat ulos erilaista jännitekäyrää. P8 (Daytona, Cali 1000) ecujen yhteydessä käytetään PF09 -tps:ää ja uusimpien 15RC ja 5AM ecujen kodhalla pelkästään PF1C/00 -tps:ää. Sillon kun on PF1C, pitäisi tämän mukaan tps reset olla käytettävissä, koska PF1C:ssä ei ole viistoja reikiä että sitä voisi kääntää [tiedot Guzzidiag -koodajalta].

=> Onko siis tuo PF1C/00 tps <=> 15RC/5AM ecu se yhdistelmä, jossa tehdään ohjelmallisesti "tps reset" kun kaikissa muissa tapauksissa (vanhemmat) tps säädetään käsin erillisen volttmittarin avulla arvoon 150mV = läpät kiinni?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2012, 20:19:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #39 : Heinäkuu 25, 2012, 15:43:29 ip »
Ainakin Nevada IE/RC15 -tapauksessa TPS:n nollaus pitää tehdä ohjelmallisesti, koska TPS on sellainen, ettei
sitä voi kääntää. TPS:n nollaus pitää tehdä balanssisäädön jälkeen.

- seppo

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #40 : Heinäkuu 25, 2012, 21:36:20 ip »
Korjaus 25.07.2012 / 21:30

Juuri tuli viesti, että Guzzidiag osaa 15RC ecu:n tapauksessa tps:n kalibroinnin !

Minä en vaan ollut koskaan asettanut pyörän malliksi sellaista, missä on tuo 15RC. Kun valitsee sellaisen mallin, esim Nevada, ilmestyy testaussivulle painike "TPS Kalibrointi". Guzzidiagille on ehdottoman tärkeää kertoa tarkasti pyöränsä malli, muuten tps -asiat eivät mene oikein.

=> Siis onnistuu  :D

Edit 26.07:
Tps reset 15RC:lle on ohjelmaversiosta V0.15 alkaen mukana. Läppä voidaan siis kalibroida, löytyy kohdasta "testaukset" (Aktoren).  Mutta kaikkien mallien kohdalla, jossa käytetään 15RC:tä, se ei käy.  California KAT ja V11 KAT -mallien kohdalla ei (niissä täytyy siis olla säädettävä PF3C -tps?).


« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2012, 00:58:36 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #41 : Heinäkuu 25, 2012, 23:34:34 ip »
Kiitos tiedosta.

Pitääpä sitten hankkia tarvittavat kaapelit ja softa. Nevadan läppien balanssisäätö onkin mielenkiintoinen tehtävä, jos haluaa hyvän lopputuloksen.
Siinä kun on säädettävä yhdystankoa ja vasemassa läppärungossa olevaa ruuvia. Vain toista säätämällä saa kyllä balanssiin, mutta vain yhdellä kaasukahvan asennolla.
Näin ainakin olen ymmärtänyt. Kokeilemallahan se sitten selviää.

- seppo