Kirjoittaja Aihe: Californian tulpat?  (Luettu 4341 kertaa)

Rauno

  • Viestejä: 186
Californian tulpat?
« : Huhtikuu 05, 2012, 11:05:17 ap »
Moi
Alkuperäiset tulpat NGK BPR6ES-11, mikä ero on tulpalla NGK BPR7ES? Tuo alkuperäistulppa oli noin kyppitonni ajettuna mustakarstainen ja kärkiväli oli kasvanut 0,7 millistä 1,0 milliin.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Californian tulpat?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2012, 11:54:42 ap »
Nummerot ilmentävät tulpan lämpöarvoa. Muistaakseni isompi numero meinaa kylmempänä käyvää tulppaa. korjatkaa jos oon väärässä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Rauno

  • Viestejä: 186
Vs: Californian tulpat?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 05, 2012, 14:07:32 ip »
Kiitos Sami valasevasta linkistä. Taisi ratketa tuo kärkivälin kasvaminenkin, olen nimittäin aina naputellut uudesta tulpasta sen välin rakotulkin kans siihen 0,7mm, mutta ilmeisesti aiheutettu jännitys laukeaa lämmössä ja väli palautunut alkuperäiseen 1,1mm, joka lienee tuo koodin viimeinen luku (11). Onko kukaan muuten kokeillut noita kylmempiä (seiska) tulppia, kun sattumalta semmoset olis tuolla hyllyllä?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Californian tulpat?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 05, 2012, 15:16:22 ip »
Calissa 2008 on NGK BPR6ES. Olen tällaisia käyttänyt ja uusissa on ollut tuo 0,7mm kärkiväli aina kohdallaan. Ja on pelittänyt hyvin. Yleensä olen vaihtanut keväisi, mutku viime vuonna tuli kilsoja vain alle 15´000, niin enpäs sitten viitsinyt vaihtaa tänä vuonna.

Ilma on kyllä kohtuuttoman pahassa tilassa, kun on sitä jo odotellut... Huoh! :-\

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californian tulpat?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 05, 2012, 16:54:11 ip »
Mistä muuten on tuo tieto että toi -11 tulppa olis sun kaliin se oikea? Vähän tuntuu kummalta.
Tavallista  BPR6ES:ää mä olen aina kaleissa käyttäny enkä koskaan ole kärkiväliä joutunu säätämään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2012, 20:34:53 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Californian tulpat?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 05, 2012, 19:57:19 ip »
Myyjät myy ja kauppa se on mikä kannattaa. 1,1mm tulppa käy myös 20hv yamahan perämoottoriin. Ei se ihan vääränlainen ole, jos on noinki kauan salamoinu. Parasta laittaa semmonen, mitä ohjekirja neuvoo. Tulpan ko lukema kertoo, miten se johtaa lämpöä sylinterin kanteen. Väärä lämpöarvo johtaa joko nokeentumiseen tai männän reikääntymiseen. Jotain muuta vikaa on , jos suositeltu tulppa nokeentuu.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Californian tulpat?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 05, 2012, 20:08:53 ip »
Myyjät myy ja kauppa se on mikä kannattaa. 1,1mm tulppa käy myös 20hv yamahan perämoottoriin. Ei se ihan vääränlainen ole, jos on noinki kauan salamoinu. Parasta laittaa semmonen, mitä ohjekirja neuvoo. Tulpan ko lukema kertoo, miten se johtaa lämpöä sylinterin kanteen. Väärä lämpöarvo johtaa joko nokeentumiseen tai männän reikääntymiseen. Jotain muuta vikaa on , jos suositeltu tulppa nokeentuu.

tää taitaa lähinnä kääntää kapulan asentoon yksitoista, jos mopo käy räkimään väärän tulpan lämpöarvon takia, kun käyn sen hakemassa piikkiöstä.

mopo on siellä odottamassa ... hmm. noutajaa. eli minua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian tulpat?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2012, 11:17:43 ap »
Tästä innostuneena vaihdoin omaani eilen Briskin tulpat, Championien tilalle. Olivat pikimustat. Nykybensoilla tulpat ovat muutenkin tummempia, mutta nuo olivat kyllä tasan mustat. Tosin, pienikin tyhjäkäynti ennen sammutusta mustaa tulpat. Penkissähän tuo seos selviää, kunhan sen sinne saan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.