Ongelmana eivät liene eri polttoaineet niille soveltuvissa moottoreissa, vaan juurikin vanhemmat moottorit, joiden teknisessä suunnittelussa ei erilaisia-/laatuisia polttoaineita ole ajateltu (eli mahdollisuuksia hyödynnetty), mutta jotka tehtaan-/maahantuojan ilmoituksen mukaan sopivat esim. E10:llä käytettäviksi.
Moottorinohjauksen itseohjautuvuuden eli mukautumisen erilaisille polttoainelaaduille ollessa lähinnä tyyppiä "keskimääräiseksi ohjelmoitu päästönormit täyttävä kiinteä käyrä", niin ollaan vielä aika kaukana optimaalisesta toiminnasta jo ohjelmoinnin aikana kaytetylläkin polttoaineella. Konstruktiosta riippuen eri polttoainelaaduilla liikutaankin sitten käyttökelpoisen ja kelvottoman välimaastossa.
Saabihan oli jo 1980-luvulla (petroolimoottori kokemuksesta) varustanut mallistoaan valintakytkimellä, joilla sai valita perus-säädöt 92 tai 98 oktaaniselle bensiinille. Näin ollen TM:n ja VTT:n Saabin high-tech turbon laboratorio-testin esittämänä " virallisena näkemyksenä = TOIMII ! " oli kuin tilaustyö, jotta kaikki siirtyisivät kiiruusti käyttämään uutta E10:ä.
Minä ajalen E5:llä, kun ei tuo bensa niin kallista ole ja kun on noita eri vempeleitä kertynyt nurkkiin.
Ei mene "rosentit, romillet, oktaanit ja oktaavit" helposti ns. ristiin, kun on vähemmän variaatioita.
Muuten menisi kumminkin väärää ainetta väärään koneeseen jossakin vaiheessa.
Emäntäähän ei tankkaamaan ole sopinut päästääkään, kun siinä menee jo sitten bensiinit ja dieselitkin iloisesti sekaisin "saman värisinä".
Sen olen kuitenkin huomannut, että kyllä se miehen osaa hajusta tunnistaa, että......