Sen lisäksi että pestäviä "puuvilla" -suodattimia tunnutaan nykyisin pelkästään moitittavan, tässä pätkä "Meinolf:in" tekstiä. Hän on se 15M "reverse engineering" -kaveri joka on tutkinut 15M ecun sielunelämää "testipenkissä". Lisäksi hän on säätänyt kymmeniä tunteja V11/15M -karttojansa että lambda-arvot olisivat koko ajan sylintereiden välillä identtiset ja matka-ajossa taloudellisuutta ja kiihdytyksissä täyttä tehoa tukevia. Tähän asti on ollut K&N suodatin minullakin käytössä...
"
Imuilmaputkien päissä olevien ”snorkkeleiden” pois ottaminen näyttäisi olevan suosittu ”tuning” –toimenpide V11 Guzzien kohdalla, koska sen aukko on n. 50% pienempi kuin se, johon tuo ”snorkkeli” kiinnitetään.
Vaikutus moottoriin menevän ilman lämpötilaan:
Pähkäilyjeni sarjassa, josko tai miten ”snorkkelit” vaikuttavat sisään vedetyn ilman lämpötilaan, löytyi vastaus tekemällä vertailevia mittauksia. Kaikki merkitsevät parametrit olivat samoja mittauksilla ”snorkkeleiden” kanssa tai ilman.
Vaikutus lambda-arvoon:
Melkein kaikissa mittauspisteissä lambda-arvo kohoaa, kun ”snorkkelit” ovat paikallaan. Koska ruiskutettu polttoainemäärä pysyy samana, johtuu tämä seoksen laiheneminen suuremmasta ilmamäärästä. Koska imuilman lämpötilamittauksissa ei ollut merkitsevää muutosta, matalampi ilmanlämpötila ei ole asiaan vaikuttava tekijä.
Vaikutus moottorin yleiseen käyttäytymiseen:
Lisäksi huomasin laitettuani ”snorkkelit” paikalleen, että moottorin käynti oli rauhallisempaa. Syy tähän on mielestäni merkittävästi pienemmät muutokset pakokaasuarvoissa (tässä hän viittaa alkukäyrien lambda-arvoihin).
Yhteenveto on siis, että ”snorkkeleiden” käyttäminen on hyvä ”tuning” –toimenpide. Tulosten paranemisesta 1-6% joutuu yleensä maksamaan enemmän.
"