Kirjoittaja Aihe: Vapaa virtaus ?  (Luettu 7350 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vapaa virtaus ?
« : Toukokuu 08, 2011, 20:06:47 ip »

Onko kukaan asentanut vapaavirtaus ilmansuodatinta Caliin . .
Onko muuta hyötyä kuin rahan menettäminen. Ja Calikin olisi mallia 1997 ?

Me
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2011, 21:48:21 ip »
Pestävä vapaavirtaussuodatin on itsehuoltajalle ajan mittaan halvempi ratkaisu kuin joka kerta uuden pahvisuodattimen vaihto. Suodatuskyvystä voidaan sitten olla montaa mieltä.

Vapaavirtaussuodatin vaihdetaan useimmiten siinä toivossa että tehoa tulisi lisää. Se kuitenkin edellyttää vähintään kahta muutakin toimenpidettä: Myös pakopuolen hengitystä pitää parantaa ja polttoaineen määrää lisätä. Menee siis kaasutin/ruisku säätöhommiksi eikä silti lopputulos sijoitettuun rahamäärään nähden ole useinkaan merkittävää tasoa penkityksineen ym asennustöineen. Useasti tulee kuvaan myös sytytyksen ja venttiiliajoituksen muokkaus että oikeasti muutoksista olisi apua. Vanha virittäjän viisaus: toimenpiteet voidaan katsoa onnistuneiksi jos virityksen jälkeen teho on pienentynyt vähemmän kuin 20 prosenttia alkuperäisestä.
Pelkkä filtterin vaihto ei siis tuo merkittäviä ominaisuuksia mutta sen voi kyllä vaihtaa...

mm


Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2011, 22:13:34 ip »
Tässä eräs kokeilu:

K&N CG9002, imuilmakopan kannen kärsät sahattu poikki (suurempi halkaisija), PC III USB, PC:n O2 controller (Duell nro 24-76125001) ecu:n lambdaliitäntään, jotta säätö toimii kaikilla kierroksilla. Lopputulos: näkyy liitteestä

Edit: 26.07.2015: Tuolla näkyy mitä imuilmakärsien pois raksiminen vaikuttaa V11 tapauksessa: http://www.bikeboy.org/v11sport.html => 7000 rpm asti imukärsien poistamisesta vain haittaa .
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2015, 20:07:49 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2011, 09:17:03 ap »
Silloin vielä vapaasti hengittävä. Kone kuumana tai kuumalla ilmalla imuputket litistyivät kun kierrokset nousivat lähelle huipputehoa eli meno hyytyi hapenpuutteeseen. Putkien poistaminen paransi suoritustasoa ja melu lisääntyi. Ilmansuodattimen kotelon kannessa olevien imukanavien lyhentäminen toi tullessaan jonkin verran potkua yläkierroksille ja melua oikein kunnolla. Nämä kokeilut lopetin kun asensin mekaanisen ahtimen.

Selvästikin on aistittavissa että kotelo ja sen osat ahdistavat ilman saantia.

mm

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2011, 18:10:23 ip »

Onkos K&N suodatinta saatavana Suomesta ?? Kun tuli ostettua suodatinöljyä ainakin viiden vuodet tarpeet ( skootterin vaahtomuoviin ). Tosi tarttuvaa ja liukasta litkua... kaljapullo ei käsissä pysynyt puristamalla kokonaiseen viikkoon .. heh..heh
Tosin Bikessä taisi olla testi 600 ccm koneella... oli tehot nousseet noin 2%...  ja nyt ymmärrän miksi SP:ssä on imuputket kuin reikäjuusto..
Eli ei K&N haittaakkaan.... muttei hyötyäkään jos ei voida ruiskua säätää ?
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2011, 21:10:35 ip »
Useisiin pyöriin myydään valmista pakettia. Vapaavirtaussuodatin + pakoputkisto + moottorinohjausjärjestelmän muutossarja. Niitä mahtaa olla tarjolla mm. V11 -malleihin.

Tuossa yksi virityssetti järeämmästä päästä:
http://www.twowheelsblog.com/post/3893/ghezzi-brian-furia-kit-for-moto-guzzi-v11

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2011, 11:26:01 ap »
Kokemusta on siitäkin että kaikki suodatinöljyt eivät käy kaikkiin öljyttäviin suodattimiin.

Eräässä pyörässä meno loppui sadekelin jälkeen kun vapaavirtaussuodattimeen oli päässyt kosteaa ilmaa ja se oli jollain tavalla emulgoitunut suodatinöljyn kanssa muodostaen ilmatiiviin kalvon. Asiaa ei silmällä erottanut ja käyntihäiriötä etsittiin kauan.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2011, 11:45:34 ap »
Vapaavirtaussuodattimeen vaihtamalla, uudelleen lastuttamalla ja putkisto vaihtamalla tai muuttamalla vapaammin virtaavaksi on odotettavissa 10% huipputehon nousu ja keskikierrosalueen vääntöominaisuuksiin parannusta.

Meni mulla Le Mans IV:sen paperisuodatinkin tukkoon rankkasateen jälkeen mökkireissulla. Veto loppui täysin ja bensa haisi. Otin filtterin pois kokonaan siiheksi kunnes sain uuden hommattua.
Forza Moto Guzzi!

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2011, 20:47:46 ip »

Tässähän käy varmaan yhtä hyvin kun Calin takahuoneeseen siirrossa.....
Mutta aloitan BMC:llä , Lafranconeilla ja hankin pari ilmanputsarin kansiosaa, eristeitä..etc.
Mutta jollei yritä..ei ole mitään korjattavaa..
ja sen jälkeen mennään korjaajalle
Mitähän tässä viestitään ?  http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=44758.0

PS: Odotellen kutsua V65 käyntiinräjäyttelyyn  jossain Keski-Suomessa ??
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2011, 20:59:13 ip »

No niin....

Cali saatiin takahuoneesta kommelluksitta ulos. Tuli sitten vaihdettua lähes kaikki kumiosat, suodattimet etc.
Kasaamisessa oli hieman vaikeuksia... tuli purettua viime syksynä.
Ja näillä nakkisormilla kasaan ....en saanut taaskaan huoltamalla rikki....ja kuin palmun alta käytiin... vanhoilla bensoilla...

Vapaavirtaussuodatin tuli sitten asennettua ilman koppaa. Tein BMC:lle alumiinikehyksen kiinnitykseen.
Kyllä "kurnaa" aika miehekkäästi. Saattaa ehka antaa lisätehosta väärän kuvan.. ;D
Polttoainesuodattimen avasin... aika puhdas.. eli kyllä todella kestää useita 10 tkm ajoa.
Pumpunpaineen nostoaikaan uudella suodattimella ei sanottavaa merkitystä...eli pumpaa ainakin 3-4 sek. 

MR















Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 26, 2015, 20:28:34 ip »
Sen lisäksi että pestäviä "puuvilla" -suodattimia tunnutaan nykyisin pelkästään moitittavan, tässä pätkä "Meinolf:in" tekstiä. Hän on se 15M "reverse engineering" -kaveri joka on tutkinut 15M ecun sielunelämää "testipenkissä". Lisäksi hän on säätänyt kymmeniä tunteja V11/15M -karttojansa että lambda-arvot olisivat koko ajan sylintereiden välillä identtiset ja matka-ajossa taloudellisuutta ja kiihdytyksissä täyttä tehoa tukevia. Tähän asti on ollut K&N suodatin minullakin käytössä...
"
Imuilmaputkien päissä olevien ”snorkkeleiden” pois ottaminen näyttäisi olevan suosittu ”tuning” –toimenpide V11 Guzzien kohdalla, koska sen aukko on n. 50% pienempi kuin se, johon tuo ”snorkkeli” kiinnitetään.
Vaikutus moottoriin menevän ilman lämpötilaan:
Pähkäilyjeni sarjassa, josko tai miten ”snorkkelit” vaikuttavat sisään vedetyn ilman lämpötilaan, löytyi vastaus tekemällä vertailevia mittauksia.  Kaikki merkitsevät parametrit olivat samoja mittauksilla ”snorkkeleiden” kanssa tai ilman.
Vaikutus lambda-arvoon:
Melkein kaikissa mittauspisteissä lambda-arvo kohoaa, kun ”snorkkelit” ovat paikallaan. Koska ruiskutettu polttoainemäärä pysyy samana, johtuu tämä seoksen laiheneminen suuremmasta ilmamäärästä. Koska imuilman lämpötilamittauksissa ei ollut merkitsevää muutosta, matalampi ilmanlämpötila ei ole asiaan vaikuttava tekijä.
Vaikutus moottorin yleiseen käyttäytymiseen:
Lisäksi huomasin laitettuani ”snorkkelit” paikalleen, että moottorin käynti oli rauhallisempaa. Syy tähän on mielestäni merkittävästi pienemmät muutokset pakokaasuarvoissa (tässä hän viittaa alkukäyrien lambda-arvoihin).

Yhteenveto on siis, että ”snorkkeleiden” käyttäminen on hyvä ”tuning” –toimenpide.  Tulosten paranemisesta 1-6% joutuu yleensä maksamaan enemmän.

"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2015, 20:58:59 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 27, 2015, 15:04:15 ip »
Ilmanputsarin kotelo töttöröineen toimii "imusarjojen" kanssa Helmholz resonaattorina.
Sillä on värähtelytaajuus mikä riippuu kyseisten osien mitoituksesta. Jos mitoitus on onnistunut,
saadaan tällä järjestelyllä parannettua sylintereiden täytöstä.
Huonoa on että toiminta, ilman säätöjärjestelyjä, on mahdollista vain kapealla kierroslukualueella.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hermann_von_Helmholtz

http://www.cs.tut.fi/sgn/arg/akusem/akuintro.pdf

http://koti.mbnet.fi/parkatti/resonanssiahtaminen.php
Viimeisen linkin linkit eivät enää taida olla kunnossa. Eikun Tojota toimii, tietenkin ::)
Omaan maakulkuneuvooni en laittaisi sellaista "vapaavirtaussuodatinta" mistä auringonsäteet
pilkottaa läpi. Lentokoneeseen siinä tapauksessa että se ei koskaan nouse ilmaan eikä laskeudu ;D
Sohc van Helmi.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #12 : Heinäkuu 27, 2015, 23:11:32 ip »
On se Guzzi hieno instrumentti - taitavien virittäjien ja soittajien käsissä.
Sen lisäksi että pestäviä "puuvilla" -suodattimia tunnutaan nykyisin pelkästään moitittavan...
Toimivia ovat, jos niitä vain pestäisiin ja rasvattaisiin, kuin ketjupyörän ketjuja - siis usein.
Pölyisissä oloissa (enduro/cross)  "... joka ajokerran jälkeen."(Storm-Motor huolto-ohje)
Mutta kukapa niin tekisi. Ajetaan kuin (kertakäyttöisellä) paperisuotimella ja moititaan sitten huonoiksi kokemuksesta. Ja siksi se paperinen lopulta parempi onkin, että suodatusteho säilyy uusimiseen asti ja pitkä yhden-kahden ajokauden vaihtovälikin on käyttäjäystävällisempi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Vapaa virtaus ?
« Vastaus #13 : Elokuu 04, 2015, 10:16:07 ap »

Pelkkä filtterin vaihto ei siis tuo merkittäviä ominaisuuksia mutta sen voi kyllä vaihtaa...


Tuo tuo tokikin!

Jumalattomat metelit myös imupuolelta!

Eli jos tykkäät ettei mopotin metelöi, ei kannata pod filttereitä laittaa :)