Kirjoittaja Aihe: kytkin luistaa  (Luettu 6138 kertaa)

kaukasus

  • Viestejä: 5
kytkin luistaa
« : Toukokuu 01, 2011, 22:37:49 ip »
Uutena palstalaisena ja ensimmäisen talven California Jackalin  omistajana kysyisin kokemuksista.
Syskyllä kytkin oli vielä täysin iskussa.

Talvisäilytyksen jälkeen huomasin kytkimen luistavan ja vauhtipyörän tarkistusluukusta näyttäisi jonkinlainen määrä öljyä olevan liikkeessä.
Pyörässä oli motonetin halpis öljyt talven ajan. Pyörällä tehtiin pakosta muutamia siirtoajoja -15-20asteessa. Lähti päivän pakkasessa
olon jälkeen hyvin käyntiin.

Oma proknoosi olisi. Vaijeria löysätty ja vapaata liikettä löytyy.
En ole avannut mitään, kun ei ole paikkaa ja aikaa.
Huohotin menny talvella tukkoon ja työntänyt öljyä kytkilevylle. En tiedä kampiakselin stefan kuntoa.
Öljy tullut ulos pisaroittain, kun koneen pysäyttää. Koneen öljyä ei vaihdelootasta. 

Ajattelin yrittää putsata huohotinjärjestelmää ja vaihtaa kunnon öljyt koneeseen. Ajatelin kaataa
pensaa huohotin letkuista sisään. Mitä muuta?
Onko kokemuksia kytkinlevyn puhdistuksen suhteen?. Vaihtoon vaan vai yritystä putsata ja miten?.


tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2011, 10:59:09 ap »
Missäs se huohotinletku sijatsee, että vois itsekkin sen tarkistaa. Tässä myös opetellaan Guzzin saloja.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2011, 11:02:49 ap »
Erikoista on että öljy on päässyt kytkinlevylle. Sitä pitää olla kerralla melko runsaasti liikkeellä.
Oireet kyllä viittaavat siihen suuntaan että kytkin olisi öljyyntynyt.

Joka tapauksessa, jos kytkinkotelossa on öljyä, olisi se saatava puhdistetuksi ja vuodon syy selvitetyksi. Vuoto huohottimen kautta kytkimeen ei ole oikein todennäköinen. Jos kyseessä on nimenomaan moottoriöljy niin vuotokohta olisi kampiakselin takapään huulitiivisteen rikkoutuminen tai paikaltaan pois pullahtaminen.

Huulitiivisteen rikkoutumiselle voi olla useita syitä. Poispullahtamiselle syynä se että kampikammiossa on ollut ylipainetta eli huohotin on mahdollisesti tukkeutunut öljylimasta ja/tai jäästä.

Teknisesti homma ei ole vaikea: Runko pois koneen ja vaihteiston yltä. Vaihteisto irti moottorista, kytkimen purku ja vauhtipyörän irrotus. Vauhtipyörään pitää merkitä sen asento kampiakselin suhteen ettei mene ajoitusmerkit sekaisin.

Vauhtipyörä kun on irti niin seuraavana vastassa on kampiakselin takapään laakerointi ja sen huulitiiviste. Huulitiiviste on syytä vaihtaa kun kerran on avattu. Laakerointia ei tarvitse irrottaa. Pitää katsoa ettei ole ruostetta tai muuta syöpymää kampiakselin tiivistepinnassa. Jos on niin pitää hieman hioa.

Jos kytkimen kitkamateriaali on kovin kyllästynyt öljystä suosittelisin vaihtoa. Metalliosat käyvät sinällään hyvän pesun jäljiltä.
Mahdollisesti pitää suorittaa metallipintojen hionta jos on ns lasittumaa.

Vauhtipyörän keskiöruuvit vedetään kokoon pannessa liiman kanssa momenttiin.

Painelevyn jousien on hyvä osua kuoppiinsa asennettaessa. Silti nippu tuntuu paksulta kun sitä kasataan. Moottori on hyvä kääntää kokoonpanon ajaksi pystyasentoon. Helpottaa kasaamista merkittävästi mutta onnistuu näppärältä myös vaaka-asennossa jos on keskitystuurna ja muut niksit hallussa.  

Kootessa pitää kytkinlevyt keskittää ja hammastukset suunnata hyvin että vaihdelaatikon asennus onnistuisi.

Ohessa kytkimen räjäytyskuva.

mm

kaukasus

  • Viestejä: 5
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2011, 15:36:59 ip »
Kiitoksia motomatille. Aletaanpa tutkimaan asiaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #4 : Toukokuu 02, 2011, 17:13:46 ip »
Kytkinkoteloon pääsee näkemään paremmin kunhan irrottaa akkukaapelit akusta ja starttimoottorin takapäästä ja avaa startin kiinnityspultit. Käynnistimen aukosta  voi kuikuilla sisään. Tosin ilman endoskooppia näköala ei ole kovin laaja. (Marketissa sellainen maksaa muutaman kympin. Se on hyvä myös tankin, sylinterien, kampikammion ym umpiperien tutkimiseen.)

Kytkinkotelon ja moottorin saumakohdassa aivan keskellä alimmassa kohtaa on pieni aukko josta mahdollinen vuotoöljy pääsee pois. Jos aukko sattuu olemaan tukkeutunut, kuten usein onkin, öljy voi kastella myös kytkimen. Itse kytkimen rakenne on sen verran viisas että niistä kolmesta todennäköisestä vuotopaikasta vuotava öljy ei pääse kastelemaan välittömästi kytkinlevyjä.

Huohotinjärjestelmä sisältää toiminnallisena osana venttiilin joka päästää painetta kampikammiosta ulospäin mutta ei ulkoilmaa sisään. Ilmanpuhdistimen yhteydessä on kammio johon ko venttiilistä tuleva öljysumu tiivistyy ja valuu öljypohjaan öljyn pinnan alapuolelle. Myös venttiilikopista on letkut ilmanpuhdistimen taakse. Niissä ei ole venttiiliä eli niissä virtaus on enimmäkseen edestakaista mutta niiden läpimitta on pieni. Ilmanpuhdistinkoteloon tulevat öljyhöyryt taasen johdatetaan imuilman mukana palotilaan ja poltetaan seoksen ohessa. Vanhemmissa isolohkoissa on erillinen peltinen huohotinkotelo mutta toiminta sama.

Runko myös toimii huohotinjärjestelmän osana. Sen tehtävänä on tiivistää öljysumu nesteeksi.

mm

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #5 : Toukokuu 02, 2011, 19:36:00 ip »
Huohotinjärjestelmä sisältää toiminnallisena osana venttiilin joka päästää painetta kampikammiosta ulospäin mutta ei ulkoilmaa sisään. Ilmanpuhdistimen yhteydessä on kammio johon ko venttiilistä tuleva öljysumu tiivistyy ja valuu öljypohjaan öljyn pinnan alapuolelle.

Onkos tuo venttiili siinä letkussa joka tulee kampikammiosta vai ilmanputsarin sisäämenossa vai missä. Tietäs vähän tarkistaa ja testailla.

Kiitti Matti asiantuvasta neuvosta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2011, 20:13:11 ip »
Venttiili on heti sielä kun nyhtää moottorista lähtevän paksun letkun irti. Venttiili jää yleensä lohkoon, lähtee kun vaan nostaa pois.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #7 : Toukokuu 02, 2011, 20:24:00 ip »
Venttiili on putken ja letkun liitoskohdassa moottorin pitkittäiskeskilinjalla vauhtipyörän kotelon yläpuolella. Muitakin huohotinversioita on olemassa.

Kannattanee jokaisen katsoa osaluettelosta tai korjaamokäsikirjasta oman mallinsa kohdan tiedot.

http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm

Sama osoite löytyy Gruppon nettisivun linkkilistalta.

Kuvassa osa nro. 38 on huohotusventtiili.

mm

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #8 : Toukokuu 02, 2011, 22:01:40 ip »
Homma selvä. Kiitokset tiedoista ja kuvasta. Ei kun tarkistaan kunhan ehtii.

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #9 : Toukokuu 03, 2011, 16:52:53 ip »
Ja nythän on tsekattu. Eli iso letku irti alapäästään josta tuloksena lukitusjousi ( urassa ) pois ja kuikuilemaan varsipeilin avulla putken sisään jossa ei mitään ulosvedettävää venttiiliä ollut sitävastoin n. 3-4cm syvyydessä näkyi venttiilintapainen pallo tms. Tai voi olla, että se sais sieltä ylöskin mutta kun tankki on hankala irroitaa useiden "piuhojen" vuoksi. (1100 Quota) Eli otaksun sen olevan sen painoinen, että avaa ja sulkee huohotinletkuun menevän paineen tarvittaessa. Kone tulille ja sormella toteamaan, että painesykähdyksiä sieltä tulee. Eli venttiilin pitäs kait olla ok. Asiantuntijat kommentoikoon jos........
Tämä siksi koska pientä öljyn tihkumista siitä kytkimen ja vaihdelaatikon välisestä rakosesta. Kytkin toimii ihan ok.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #10 : Toukokuu 03, 2011, 17:26:31 ip »
http://www.stein-dinse.com/bilder/artikel/28150560-z.jpg   

Vanhemman calin huohotinvena, luulisi että guotassa on sama.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: kytkin luistaa
« Vastaus #11 : Toukokuu 03, 2011, 18:20:52 ip »
Yksi paikka mistä voi vuotaa öljyä moottorin ja kytkimen väliin on kuulaventtiilin läpivienti , venttiilihän tulee lohkon päältä läpi eikä reikää ole tiivistetty mitenkään --> jos h-letkun liitos vuotaa osa/kaikki öljy raosta kytkinkopan sisään.

Talvella vaihdoin vanhaan LM k-akselin tiivisteen mikä vuoti viime kesänä niin paljon että sotki jo takapyörääkin ajossa , kuten MM totesi - konstruktio on nerokas eli varmaan vahingossa syntynyt : kytkin oli täysin kuiva isosta vuodosta huolimatta.