Iltaa,
1100 Sportissa on Weber Marelli 16M ECU, johon karttoja voi vaihtaa vain vaihtamalla kartat sisältävä muistipiiri (EPROM). Noita on ollut saatavilla joskus aikoinaan eri tavoin säädettyinä. Termignonien mukana Corsa-versioon tuli mukana oma piiri, joka oli (mukamas) säädetty Termignoneille. Joku jenkki, jonka nimi ei nyt tule mieleen (Will jotain ?) myi myös omaa muistipiiriään, joka ilmeisesti oli jonkinlainen parannus alkuperäisiin karttoihin.
Sportissa on kaksi eri ongelmaa, jotka aiheuttavat nykimistä : liian laiha seos alunperin keskialueella ja joku mystinen ajoitusongelma, joka aiheuttaa teräviä nykäyksiä n. 2800 rpm:ssä vaikka seos olisi aivan kohdillaan. Eli vaikka laite olisi täysin säädöissään ja kartta muistipiirillä kohdillaan niin joskus syttypulssit jäävät väliin koska ECU vaan kertakaikkiaan tilttaa jonkun ajoitusongelman vuoksi. Tuo ongelma esiintyy esim. kerta kilometrillä tai jotain sen tyyppistä. Se on terävä ja lyhyt nykäys ja tulee esiin vain tasakaasulla, ei kiihdytyksissä. Eli sen kanssa voi kyllä elää ja jos siitä haluaa eroon niin sitten pitää vaihtaa ECU esim. My16M:ään joita ehkä vielä saa Australiasta. Sillä pyörä ei nyi ja meno on pehmeää mutta kuskin pitää olla jonkin asteinen ATK-operaattori ennen kuin laite on säädöissään.
Aika hyväksi pyörän saa omallakin ECU:llaan kunhan ei yritä seurata tehtaan ohjeita ruiskun säädössä. Boksissa on sisällä pieni trimmeri joka säätää alakierrosalueen ja tyhjäkäynnin CO-arvoa. Tämä kannattaa vetää maksimirikkaalle eli täysin toiseen laitaan.
Ruiskurungoissa on alapuolelta katsottuna molemmissa lisäilmaruuvit. Nämä kannattaa vetää aivan kiinni. Sitten ruiskurungot alipainemittareilla tarkasti balanssiin. Ja balanssiin nimenomaan ajokierroksilla 3000 rpm tuntumassa eikä tyhjäkäynnillä. Itse teippasin mittarit tankkiin ja kävin ajamassa lenkin ja säädin balanssit kohdalleen ajossa

Sitten viimeiseksi se TPS-säätö. Se kannattaa aluksi laittaa tehtaan arvoihin ja kun käy kokeilemassa niin varovasti kokeilla sitä hieman eri säätöön siten, että valehdellaan läppien olevan pikkaisen enemmän auki kuin ovatkaan. Silloin kone saa enemmän bensaa. Tuo toki vaikuttaa vähän myös syttysäätöön mutta niin vähän että ei haittaa. Tuo TPS-säätö on todella herkkä ja hankala säätää mutta lehmänhermoilla sen saa kohdilleen.
ECU mittaa ulkoilman lämpötilaa ja vasemman sylinterikannen lämpötilaa lämpövastuksilla. Näiden kunto pitää varmistaa koska muutoin seokset ovat päin hemmettiä. Samoin kannattaa putsata joulunpukin parran näköinen metallihile pois nokka-akselin asentoanturilta joka on siellä oikealla lähellä öljynpaineanturia.
Sportin säätäminen vaatii vähän harrastusta mutta kannattaa koska lopputulos on mukava. Samat ohjeet pätevät pitkälti samalla ECU:lla varustetuille Daytonoille.
T: JuhaV
PS. Näissä ei ole lambda-antureita vakiona, joten vakio-ECU:ssa ei ole mitään takaisinkytkentää seoksille