Kirjoittaja Aihe: mite  (Luettu 2922 kertaa)

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
mite
« : Elokuu 04, 2010, 20:12:16 ip »
 :o
tarkastetaan 06 Cali kardaani öljymäärä?
Riittääkö että pyörä on keskituella ns.vaakasuorassa vai pitääkö perää nostaa että gardaanikin on vaaassa?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mite
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2010, 21:28:46 ip »
Jos on vakiomittaiset iskunvaimentimet ja pyörä seisoo omien renkaidensa varassa, ei siis keskituella, pitäisi öljyä olla tarkistusaukon alareunaan saakka. Tietenkin tasamaalla. Pikkuguzzeissa ja useimmissa enduromalleissa on syytä noudattaa kardaani-vaakaan ohjetta. Erikseen ovat sitten nuo vanhat -60 ja -70-lukujen perämallit.

Liika oljy pääsee Calissa huohotustilana toimivaan kardaanitunneliin. Siellä ei ole varsinaisia öljyllä voideltavia kohteita. Joissakin Californioissa on reikä kardaanitunnelin alapinnalla josta liika öljy pääsee karkuun. Mutta ei kaikissa. Asiaa on ihmetelty ennenkin.

mm

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: mite
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2010, 23:51:55 ip »
Mitens sen pinionin ja kardaanin välinen holkki? Sen soisi saavan voitelua muualtakin kuin satunnaisesta rasvan lisäyksestä. Tein sellaisen huomion kun vaihdoin Lemppariin uuden perän että, kardaanitunneliin tulee nyt ajettaessa reilusti öljyä ja holkki pysyy öljyttynä ja kirkkaana. Näin ainakin oli kun meinasin holkkia rasvata viimeiksi. Onkohan perän rakenetta jotenkin parannettu? Alkuperäisessä perässä holkki oli aina ruosteessa eikä öljyä näyttänyt eksyvän holkille saakka vaikka joskus tuli kokeiltua reilummallakin öljymäärällä. No jossain vaiheessa tuokin selvinnee kun tarvis vaihtaa tiuhempi välitys se perä kun tuli hankittua vähän niinkuin säkissä.

Pekka
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: mite
« Vastaus #3 : Elokuu 05, 2010, 09:09:24 ap »
Irroitin keväällä perämurikan tarkistaakseni sen booriholkin rasvauksen. Oli sitten ihan kuiva!
Lisäsin reippaalla kädellä sinne vaseliinia. Päätin myös, että joka kevät.
Toinen paikka, jossa rasvan vähyyttä, on takavanteen hammasratas. Siihen on syytä tuupata rasvaa reilulla kädellä. Sekin nimittäin oli kuiva, kun sitä tutkin ekan renkaanvaihdon yhteydessä.
Pyörä Cali 2008.

GW totesi, että ohjauslaakeri on myös syytä rasvata hyvin. Saattaa olla tehtaan jäljiltä lähes rasvaton.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mite
« Vastaus #4 : Elokuu 05, 2010, 11:24:18 ap »
Hyviä havaintoja.

Eri aikakausien perissä on erilaisia öljymääriä. On öljypohjattomia periä ja öljypohjallisia. Isolohkoissa noin viittä eri peräkotelotyyppiä jos ei ihan pienempiä yksityiskohtia eikä C.A.R.C-malleja huomioida. Niissä on eri tilavuuksia. Täyttöproppu on eri malleissa eri korkeudella ja siten määrittää öljymäärää perässä. Kardaanissa ei ole öljyvoideltuja kohteita. Siellä on parempi pitää hyvä vaseliinivoitelu. Vaseliini ei valu perän laakerointiin ja pitää mahdollisen ruosteen ja metallisilpun kurissa mitä väkisinkin ajan mittaan irtoaa kardaanin takaholkin spooreista. Spooriholkkki on tarkoitettu voideltavaksi sitkostetulla vaseliinilla. Kardaanin etupään ristikkonivel ja kannatinlaakeri ovat kestovoideltuja lukuun ottamatta avokardaanimalleja. Ristikkonivelen voi näppärä kaveri silloin tällöin purkaa, pestä ja voidella uudelleen vaseliinilla. Kunhan ei hukkaa laakerikuppien neuloja eikä yhtään neulaa mene poikkipäin laakerikupin pohjalle asennettaessa. Kardaanitunnelissa pitäisi olla valtava määrä öljyä mikäli nivelt ja kannatinlaakeri tulisi voidelluksi sillä. Kardaanitunneli toimii perän huohotustilana ja kuten aiemmin mainitsin, joissakin kardaanitunneleissa on reikä että liika öljy tai kondenssivesi pääsee tunnelista valumaan pois. Reikää ei ole kaikissa malleissa. Jos on se löytyy läheltä tukilaakerin pesää tunnelin alapinnasta.

Samalla kun perävaihde on irrallaan on hyvä nykäistä kardaaniakseli ulos kokonaan ja puhdistaa ja voidella kardaanitunneli  ja -akseli vaseliinilla kauttaaltaan ohuelti. Estää ruostumisen jatkossa ja ruostepölyn pääsemisen kuluttamaan perän laakerointeja.

Kannatinlaakerista ja sen ominaisuuksista voidaan keskustella sitten erikseen. kaikissa isolohkoissakaan ei ole moista osaa. Suurimmassa osassa on. Taisi olla niin että turbiinikytkimellisessä mallissa ei ole kannatinlaakeria ja olikohan jossain muussakin. Pitänee tarkistaa tietoni. Kertokaa jotka tiedätte kokemuksesta.

Pikkulohkoissa on kardaani yhdellä ristinivelellä. Pääosassa isolohkoista on kaksi ristiniveltä.
Joko peräkkäin kardaanitunnelin etuosassa tai kardaanin etu- ja takapäässä.   

mm
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2010, 19:50:27 ip kirjoittanut motomatti »

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: mite
« Vastaus #5 : Elokuu 05, 2010, 18:05:07 ip »
Meikäläinen ei peräöljyjä tropuista tarkistele . Öljynvaihdossa kun vanha öljy on kunnolla valutettu pois,lisätään vaan ohjekirjassa mainittu määrä (0,25l) ja molykotet ja asia on ok. Pooriholkin puhdistan ja rasvaan aina renkaanvaihdon yhteydessä kun takapyörä on jo valmiiksi irroitettu .   8)
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: mite
« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2010, 20:04:46 ip »
Öljymäärän kannalta perän öljyjen katsominen on turha homma jos ei ole vuotoja ja on itse varman päälle oikean määrän laittanut. Viittaan siihen että peräöljyn joukosta voi silti löytyä esimerkiksi kosteutta tai "metallihohtoa" joko ruskeaa tai kirkasta riippuen siitä mikä vaurion aiheuttaa. Silloin tällöin kun tarkistaa öljyt niin saattaa säästää niiden kalliiden osien hankinnan. Laakerit ja tiivisteet on pienempi kustannus.
Vaikka ei paljon ajakaan on hyvä vaihtaa peräöljytkin kerran vuoteen. Varsinkin jos ei ole tasalämpöinen säilytystila. Öljykustannus on muutama euro per  kerta.

Sama juttu on keulaöljyjen kanssa. Ei nekään ikuisia ole. Normaalin huolto-ohjelman puitteissa harva huolto niitä pyytämättä vaihtaa. Homman voi tehdä itsekin kunhan tietää täyttömäärän ja öljytyypin.

mm