Kirjoitan tässä viestiä uuden uutukaiset mekaanikonhanksat kädessä, kun en malttanut riisua kesken säätötoimenpiteiden.
Asian ydin; Pläski tappaa oikean puolen pytystä tulppia. Kynttilöitä pimenee pari per kesä. Väristä päätellen oikea puoli saa reilusti liikaa soppaa, ainakin kylmänä ja käynnistäessä. Moottorin veto on tasainen koko kierrosalueella, kaikilla rasituksilla -> Suutinbalanssi on ok. Päättelen siis tästä, että oikeassa kaasarissa on bensan pinta liian korkealla. Säädöt, filtterit ja asetukset, kun ovat molemmilla puolilla identtiset.
Manuaali antaa kahta mitattavaa suuretta kohoille: Painon ja korkeusalueen. Painolla ei vissiin ole merkitystä, kun osat vain ovat keskenään samanmoiset ja alunperin oikeata kokoa. Korkeudelle annetaan neulaventtiilin sulkeutumisesta arvo 23,5-24,5mm. Kokeilin tätä siten, että liitin kaasarin tuloputkeen letkun, johon puhalsin. Nostin sitten alhaalla roikkuvia kohoja ylemmäs ja totesin kohdan, jossa neulaventtiili sulkee ilman tulon. Tästä mitaten sain korkeudeksi n.22,5mm, eli millin alle.
Kysymys siis kuuluu: Onko tuo yhden millin heitto riittävä rikastamaan seosta niin, että kynttilä sammuu? Voinko nostaa kohoja ihan huoletta tuonne lähemmäs 24,5? Vai haenko itselleni vain ongelmia ja lisääntynytä säätöleikkiä?
Kyllä, kaasariaikakausi alkaa olla nähty. Aion siirtyä mahdollisesti jo ensitalvena ruiskukantaan..