Missäpäin ajelet? Siitä riippuu miten homma olisi hoidettava...Voit saada apua vaikka minulta, jos asut pk-seudulla. Muuten "veljeskunnan apu" on - tietääkseni - saatavilla aikas näppärästi...
Mutta, huollon tarkoitus on varmistaa sekä huoleton tuleva kesä, että huolettomia tulevia kesiä, siis ehkäistä vikoja mahd. paljon.
Tuon ikäiseen tekisin seuraavat työt. Kun en ( et? ) tiedä mitä on aikanaan tehty ja mitä ei, niin tää on vähän laaja lista. Mutta nämä tehtynä, ei tarvitse miettiä, "Onkohan kaikki kunnossa..." -tyyliin.
- Kaikki öljyt ( moottori, vaihteisto ja perä ) ja öljynsuodatin. Öljypohjan tiiviste kannattaa vaihtaa suodattimen yhteydessä, koska pohjan joutuu irroittamaan. Jos pultit näyttävät huonoilta, niin varaa uudet rosteripultit ja -prikat. Samoin kannattaa varata kaikkien irroitettavien pulttien voitelun esim. kuparitahnaa tms. Näin ne eivät jysähdä kiinni ajan kuluessa. Tahna on sitten "vähän" tahrivaa. HUOMAA, että pohja on kiinni reunuspulrttien lisäksi pohjan läpi neljällä pultilla. Muutenkin avattaessa arilaisia asioita, on muistetava, että jos ei suosiolla lähde, niin jossain on yleensä ainakin yksi vielä kiinni.
- Tulpat vaihtoon.
- Nopeusmittarianturin ja vaijerin runsas voitelu.
- Jarruneste ja jarrupalat, kun et tiedä koska viimeksi on vaihdettu. Jarrusatulat kannattaa puhdistaa perusteellisesti tässä yhteydessä.
- Kytkin- ja kaasuvaijereiden tarkistus ja voitelu. Kannattaisi pitää mukana molempia 1 kpl. Tässä puhuu kokemuksen syvä rintaääni!!!
- Tankki tyhjäksi ja pa-hanan irroitus ja siivilän puhdistus. Siellä saattaa olla ylläri.
- Emäputken laakerin kireys. Löysyys tuntuu lonksumisena etupäätä vedettäessä.
- Venttiilien säätö ja koppien tiivisteiden vaihto. Kopat kun joutuu kuitenkin avaamaan.
- Renkaaton tarkastettava: Kuvio, halkemat ja paineet.
- Akku irti ja pesu päältä. Nestepintojen tarkistus ja sitten varaus. Kun irroitat, niin +napa ensin. Sitten napojen ja liittimien puhdistus ja kiinnityksen jälkeen kevyt rasvaus. HUOM! Tarkista tässä yhteydessä lataussäätimen johdinten kireys. Erityisesti maadoituksen liitos!!!
- Kaikkien valojen toiminnan tarkastus. Minä kun ostin käytetyn pyörän, niin vaihdoin kaikki polttimot, eipä tarvitse murehtia parin, kolmen seuraavan kesän aikana.
- Pese pyörä oikein kunnolla - harjan kanssa erityisesti moottori. Kuivumisen tarkkailun aikana kannattaa tarkistaa jokaisen pultin ja mutterin kireys.
Se mitä maksaa, riippuu siitä missä teettää / tekeekö itse. Mutta esim. jarrupalat ja nesteet kun vaihtaa, niin kolmeen vuoteen ei tarvitse siitä murehtia. Eli kaikkea ei tarvitse joka kerta tehdä. Toisaalta tulpat maksavat n 4 € kpl, joten ne eivät ole mikään kustannus verraten koko pyöräilyn kustannuksiin.
Sitten tietenkin tuon tarkistuksen ja muun homman yhteydessä esiin tulevat viat / kulumat / "ongelmat" on hoidettava pois.
Ja muista - aina voit luottaa Piikkiön poikiin. Palveluhalu ja osaaminen sekä rehellisyys ovat ihan omaa luokkaansa.
- TimoEv -